دلار دومین هفته افزایشی را ثبت کرد

دلار دومین هفته افزایشی را ثبت کرد
خلاصه اخبار

اقتصادنیوز: انتظارات معامله‌گران از پایین آمدن سرعت کاهش نرخ بهره فدرال رزرو سبب شد شاخص دلار آمریکا دومین هفته افزایشی خود را ثبت کند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، شاخص دلار با پیش‌بینی کاهش سرعت پایین آمدن نرخ بهره فدرال رزرو از سوی معامله‌گران، دومین هفته افزایشی خود را ثبت کرد.

شاخص دلار بلومبرگ هفته گذشته رشد 0.4 درصدی را به ثبت رساند و به این صورت رشد خود در ماه اکتبر را به 1.6 درصد رساند، چراکه داده‌های قوی از اقتصاد آمریکا انتظارات برای حرکت محتاطانه‌تر فدرال رزرو را تقویت کرده است؛ حتی درحالی که برخی از بانک‌های مرکزی دیگر، کاهش‌های نرخ بهره بیشتری را برای کمک به اقتصادهای خود در نظر دارند.

بازارهای پول انتظار معامله گران مبنی بر این را منعکس می‌کنند که مقامات آمریکایی در ماه آینده بیش از 0.25 واحد درصد نرخ بهره را کاهش نخواهند داد.

شاخص دلار

به گفته یوسوکه میایری، استراتژیست ارزی در هولدینگ خدمات مالی نامورا، تقویت دلار می‌تواند از تغییر بحث بازار از «اندازه کاهش نرخ بهره» به «مکث یا عدم مکث کاهش نرخ بهره» ناشی شده باشد.

درحالی که شتاب در روند افزایش شاخص دلار در اواخر هفته کاهش یافت، شاخص دلار بلومبرگ همچنان نزدیک به بالاترین سطح خود از اواسط آگوست باقی مانده است. گروهی از بازیگران سفته باز بازار، از جمله صندوق‌های تامینی و مدیران پولی شرط بندی‌های خود روی ضعیف شدن دلار را از 13.6 میلیارد دلار هفته گذشته به 9.4 میلیارد دلار کاهش دادند.

حمایت از اسکناس پشت سبز درحالی صورت گرفته است که داده‌های اخیر نشان دهنده تاب آوری بازار کار آمریکا در ماه گذشته و پیشرفت آهسته در تورم بوده‌اند، که سبب شد معامله‌گران انتظارات خود برای کاهش‌های تهاجمی در دو جلسه باقی مانده فدرال رزرو در سال 2024 کاهش دادند.

ریسک‌های ژئوپلتیک ناشی از بالاگرفتن درگیری‌ها در خاورمیانه نیز تقاضا برای دلار و سایر ارزهای امن چون فرانک سوئیس را افزایش داده است.

اما از اینجا به بعد مسیر آنقدر مشخص نیست. با نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، صرف ریسک (پریمیوم) پرداختی برای محافظت از افزایش دلار آمریکا در مقابل سبدی از ارزهای رقیب در طول ماه آینده افزایش یافته است.

تحلیلگران جی پی مورگان، از جمله پاتریک لوکه این هفته در یادداشتی آوردند که دلار که هنوز پریمیوم ریسک چشمگیری در ارتباط با انتخابات آمریکا نشان نداده است، و با توجه به نتایج نظرسنجی‌ها و ریسک سیاست تعرفه‌ای بسیار بی تفاوت بنظر می‌رسد.

منبع: اقتصاد نیوز

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *