دلار ثابت، ارزها تحت فشار!

دلار ثابت، ارزها تحت فشار!
خلاصه اخبار

در حالی که دلار آمریکا و شاخص دلار امروز تثبیت شدند، اکثر ارزهای آسیایی به دنبال انتشار داده‌های تورم چین، با حرکت اندکی همراه بودند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از «اینوستینگ» دلار در معاملات آسیایی با تثبیتی قابل توجه، به افزایش اخیر خود پایبند ماند. چرا که سیگنال‌های جنگ‌طلبانه در مورد نرخ‌های بهره از سوی مقامات فدرال رزرو همچنان ادامه دارد. در همین راستا، شاخص دلار و معاملات آتی شاخص دلار هر دو در روز پنج‌شنبه تغییر چندانی نداشتند.

تمرکز فعالان بازار بر سیگنال‌های فدرال رزرو به‌ویژه صحبت‌های رئیس جروم پاول در اواخر روز باقی مانده است.

اما در چشم‌انداز سایر ارزها، در پی انتشار داده‌های ناامیدکننده‌ی تورم از چین که بر احساسات تاثیر گذاشت، بیشتر ارزهای آسیایی در روز پنج‌شنبه، تحرک اندکی را از خود نشان دادند. در این بین، وون کره جنوبی 0.1 درصد افزایش یافت.

اما در استرالیا، پیرو سیگنال‌های به‌ظاهر نامطلوب بانک مرکزی استرالیا که باعث زیان‌های شدید در این هفته شد، دلار استرالیا ثابت ماند.

دلار استرالیا

روپیه هند نزدیک به پایین‌ترین سطح خود در نوسان بود؛ انتظار می‌رود ارز هند با وجود بهبود رشد در اقتصاد جنوب آسیا ضعیف باقی بماند. بر اساس نظرسنجی رویترز، بانک مرکزی هند در بحبوحه‌ی کاهش ذخایر ارزی، تمایل چندانی به مداخله برای حمایت از ارز خود ندارد.

ین ژاپن روز پنج‌شنبه ثابت بود؛ گفتنی است ین در آستانه‌ی تضعیف از سطح 151 نسبت به دلار بود که هفته‌ی گذشته به دنبال سیگنال‌های ناخواسته‌ی بانک مرکزی ژاپن از آن عبور کرد. ناگفته نماند که ضعف اخیر در ارز ژاپن باعث شد تا معامله‌گران پیگیر هر گونه مداخله‌ی بالقوه دولت در بازارهای ارزی باشند.

علاوه بر آن، شکاف رو به رشد بین نرخ بهره‌ی ایالات متحده و ژاپن نیز به شدت بر ین تاثیر گذاشته است، به طوری که این ارز هم‌اکنون نزدیک به سطوحی رسیده که آخرین بار در اوایل دهه‌ی 1990 مشاهده شد.

گفتنی است کازوئو اوئدا، رئیس BOJ بر این باور است که قبل از رسیدن به دستمزدهای بالاتر، خروج از سیاست فوق‌العاده‌ جنگ‌طلبانه‌ی بانک امکان‌پذیر است.

با تمام این‌ها، عمده‌ترین عامل تاثیرگذار در بازارهای آسیایی نشانه‌های بیشتر درگیری اقتصادی در چین بود و بدیهی است که ضعف در چین با توجه به وابستگی به این کشور به عنوان شریک تجاری، نوید بدی برای این بازارها خواهد بود.

در همین راستا، داده‌های دولتی حاکی از آن بود که چین به مدد اقدامات محرک پکن، برای دومین بار در سال جاری توانسته تورم را کاهش دهد؛ به طوری که تورم مصرف‌کننده و تولیدکننده در ماه اکتبر کاهش یافته است 

یوان چین با بهره‌مندی از چندین اصلاحیه‌ی قوی روزانه از سوی بانک خلق چین در این هفته، ثابت ماند. اما چشم‌انداز این ارز به ویژه در مواجهه با ضعف اقتصادی طولانی‌مدت در چین، در هاله‌ای از ابهام است.

با این حال، علاوه بر آنکه بانک مرکزی نسبت به بروز ضعف بیشتر در یوان، با احتیاط عمل می‌کند، هم‌اکنون انتظار می‌رود PBOC اقدامات نقدینگی بیشتری را برای حمایت از رشد به اجرا درآورد، البته با توجه به اینکه نرخ بهره چین در حال حاضر در پایین‌ترین حد خود قرار دارد، گزینه‌های آن محدود باقی می‌ماند. 

یوان چین

مرجع: شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز