دلار برگشت خورد؛ قیمت دلار یک کانال کم کرد/ بازار به کما رفت؛ سردرگمی تشدید شد/ قیمت سکه چند؟

دلار برگشت خورد؛ قیمت دلار یک کانال کم کرد/ بازار به کما رفت؛ سردرگمی تشدید شد/ قیمت سکه چند؟
خلاصه اخبار

اقتصادنیوز:‌ امروز در بازار طلا و سکه، قیمت‌ها در مسیر کاهشی قدم برداشتند و پایین آمدند. همچنین قیمت اونس پس از نوسان محدودی که در یک هفته اخیر به ثبت رسانده بود، سرانجام در مسیر صعود قرار گرفت.

عکس: اقتصادنیوز/ دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز، بازار طلا و ارز روز دوشنبه 11 تیر را در حالی به عصر رسانده است که قیمت ها نسبت به روز گذشته سیر کاهشی را دنبال کردند و پایین آمدند؛ روندی که به عقیده معامله گران ناشی از اثرات اخبار مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری 1403 است و بازار همچنان تا مشخص شدن نتیجه نهایی این رویداد سیاسی در میان نوسانات کاهشی و افزایشی سر گردان است و امروز قرعه به نام جناح کاهشی بازار خورده است.

معامله گران ارزی کاهش قیمت دلار و عدم نوسان صعودی آن را ناشی از تمایل بازار به فروش می دانند و معتقدند بازار امروز چندان به فروش بالای 61 هزار و 600 رغبتی نشان نداده است و همین موضوع عاملی شده تا پول بک قیمت دلار به مرز حمایتی مهم 61 هزار و 300 تومان محتمل باشد. امری که بررسی خبرنگار اقتصادنیوز از روند قیمت در بازار امروز هم مهر تاییدی بر آن زده است و اسکناس آمریکایی که معاملات را با نرخ 61 هزار و 750 تومان آغاز کرد و نیمه دوم معاملات هم بر همین قیمت پافشاری داشت. در بازار هرات هم قیمت دلار به مانند بازار تهران در مسیر کاهشی حرکت کرد و به 61 هزار و 600 تومان رسید.

امروز اما فارغ از روند قیمت ها در بازار ارز، انتشار آمارهایی توسط بانک مرکزی درباره جزئیات تامین ارز برای واردات کالاهای اساسی در کانون توجه معامله گران قرار گرفت. محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی از افزایش ذخایر آزاد ارزی و ذخایر طلای بانک مرکزی خبر داد و تاکید کرد:‌ «از اول فروردین ماه تا 9 تیرماه 1403، 17 میلیارد و 583 میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین شده که معادل روزانه بیش از 175 میلیون دلار است.» براساس پیگیری خبرنگار اقتصادنیوز، معامله گران معتقدند که افزایش ذخایر ارزی بانک مرکزی می تواند دست بازارساز را برای تزرق و کنترل قیمت ها در بازار ارز تا حدود زیادی باز کند.

تنوع قیمتی در بازار سکه

امروز در بازار سکه هم قیمت ها نسبت به روز گذشته نوسان محدودی را به ثبت رساندند و قیمت سکه امامی در محدوده رنج عقب نشست. نکته جالب توجه در بازار سکه،‌ تنوع قیمت این فلز گرانبهای داخلی در بازار،‌ اتحادیه طلا و جواهر و بازار اوراق بهادار بود. قیمت سکه امروز بازار غیررسمی تا حدود 42 میلیون و 700 هزار تومان پایین آمد و این در حالیست که قیمت سکه امامی در سایت اتحادیه طلا و جواهر در کانال 43 میلیون تومان نوسان داد و به 43 میلیون و 50 هزار تومان رسید. قیمت سکه رفاه هم امروز در کانال 42 میلیون تومان نوسان داد و به قیمت سکه بازار نزدیک شد و 42 میلیون و 668 هزار تومان قیمت خورد.

بازار طلا در ایران نزولی؛ در جهان صعودی

امروز در بازار طلا قیمت ها شیب نزولی را نسبت به روز گذشته تجربه کردند و ارزش هر گرم طلای 18 عیار به سه میلیون و 524 هزار تومان رسید. همچنین طلای آبشده هم در مسیر کاهشی حرکت کرد و در حالی که معاملات را با 15 میلیون و 295 هزار تومان آغاز کرده بود، در نیمه دوم روز روند نزولی را تداوم بخشید و به 15 میلیون و 235 هزار تومان رسید. موضوعی که بار دیگر ناکامی طلای آبشده در شکستن مرز مقاومت 15 میلیون و 380 هزار تومان را نشان داد.

سرنوشت طلا در بازار جهانی اما به مانند بازار ایران نبود و ارزش هر اونس که در هفته گذشته همواره نوسان محدودی داشته است، در معاملات امروز با رشد 9 دلاری همراه شد و به 2337 دلار رسید. به عقیده تحلیلگران فنی بازار انس طلا دو مقاومت 2330 دلار و مقاومت بسیار مهم 2345 دلار را در پیش روی خود دارد و تا زمانیکه زیر این محدوده نوسان دهد، احتمال اصلاح قیمت و کاهش به مرز حمایت 2323 دلار وجود دارد.

قیمت دلار در بازار رسمی

همچنین در سمت رسمی بازار هم امروز قیمت دلار مبادله ای ثبات را دنبال کرد و براساس اعلام مرکز مبادله ایران،‌ 46167 تومان قیمت خورد. حواله دلار هم در کانال 43 هزار تومان ماندگار و 43106 تومان قیمت خورد. قیمت یورو مبادله ای هم امروز در بازار به 49424 تومان رسید و حواله یورو هم 46147 تومان معامله شد. طبق اعلام مرکز مبادله ایران،‌ درهم امارات هم امروز 12571 تومان خرید و فروش شد و حواله آن هم 11737 تومان قیمت گذاری شد.

مرجع: اقتصاد نیوز

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *