درخواست ۲۵۰ سهامدار “تجلی” از فرابورس: حجم مبنا را بردارید

درخواست ۲۵۰ سهامدار “تجلی” از فرابورس: حجم مبنا را بردارید
خلاصه اخبار

250 سهامدار شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات خواستار برداشتن حجم مبنا در راستای نقدشوندگی این سهم از فرابورس شدند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، در نظرسنجی از 430 سهامدار شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات، 250 نفر حجم مبنای این نماد در فرابورس را مانعی جدی در جهت نقد شوندگی سهم اعلام کردند.

بررسی ها نشان می دهد در 25 اردیبهشت، با تصویب ماده واحده ای، حجم مبنا برای کلیه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس به میزان 4 در ده هزار تعداد سهم هر شرکت تعیین شد. همچنین حداکثر ارزش مبنا برای شرکت‌های با سرمایه 2 هزار میلیارد تومان و بالاتر 12 میلیارد تومان و برای شرکت‌های با سرمایه کمتر از 2 هزار میلیارد تومان، 10 میلیارد تومان تعیین شد. این اقدام با هدف حمایت از سهامداران و ایجاد تعادل در بازار صورت گرفت.

لوتوس

اثر تعیین حجم مبنا بر اساس سرمایه ثبتی

با وجود اینکه تعیین کف و سقف حجم مبنا به عنوان امتیازی برای حمایت از سهامداران تلقی می‌شود اما تعیین آن بر اساس سرمایه ثبتی ناشران، نوعی نابرابری در استفاده از این امتیاز برای تمام سهامداران ایجاد کرده است. سهامداران شرکت‌های با سرمایه بیشتر از امتیازات بیشتری برخوردار می‌شوند و این امر موجب جهت‌دهی سرمایه‌گذاری به سمت این شرکت‌ها و کاهش فرصت برای شرکت‌های با سرمایه کوچک‌ تر می‌شود.

فرصت رشد برای شرکت‌های کوچک و متوسط گرفته شد

مقایسه حداکثر ارزش مبنای تعدادی از شرکت‌های بورسی و فرابورسی با سرمایه‌های ثبتی مختلف این نابرابری را به وضوح نشان می‌دهد. ضریب حجم مبنای اعمال شده برای شرکت‌های بزرگ مانند “شستا، فولاد فملی و فارس” بین 6 تا 16 درصد است در حالی که این ضریب برای شرکت‌های کوچکتر مانند “تجلی، وهور، فصبا وتملت” به 100 درصد می‌رسد‌. این بدان معنا است که شرکت‌های کوچک برای افزایش قیمت پایانی سهم با نرخ یک درصد باید تقریباً 6 برابر حجم سهام شرکت‌های بزرگ معامله شوند!

تعیین حجم مبنا بر اساس سرمایه ثبتی اگرچه با هدف حمایت از سهامداران صورت گرفته اما بطور ناخواسته به ایجاد نابرابری در بازار سرمایه و جهت‌دهی سرمایه‌گذاری به سمت شرکت‌های بزرگتر منجر شده است. این امر می‌تواند فرصت رشد برای شرکت‌های کوچک و متوسط را محدود کرده و به کاهش تنوع در بازار سرمایه بینجامد.

منبع: بورس پرس

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *