درخواست اتابک از اعضا پیمان شانگهای

درخواست اتابک از اعضا پیمان شانگهای
خلاصه اخبار

اکوایران: در یکسال گذشته براساس آمار رسمی، حجم مبادلات ایران با اعضا سازمان همکاری شانگهای به لحاظ وزنی 40.7 درصد و به لحاظ ارزشی 5.5 درصد رشد کرده است. برهمین اساس محمد اتابک وزیر صمت از اعضا سازمان همکاری‌ شانگهای خواست تا مسیر توسعه تجارت را از راه، بلاکچین و استفاده از ارزهای منطقه‌ای دنبال کنند.

به گزارش اکوایران؛ امسال بیست و سومین اجلاس سازمان همکاری شانگهای در اسلام آباد پاکستان برگزار شد. طبق آمارهای رسمی وزارت صمت حجم تجارت ایران با اعضای پیمان بیش از 30 میلیارد دلار است. 

حدود 25 درصد تولید ناخالص دنیا در کشور‌های عضو شانگهای رقم می‌خورد. از نگاه تحلیلگران این پیمان می‌تواند ایران را وارد زنجیره تامین جهانی کند. در ضمن به باور مقامات دولتی ایران این پیمان می‌تواند، تعاملات بانکی میان اعضا را آسان‌تر می‌کند.

سید محمد اتابک وزیر صمت در اجلاس اخیر اعلام کرد که در طول یک سال گذشته سطح مبادلات تجاری ایران با اعضای سازمان همکاری شانگهای روندی صعود داشته است به طوری که حجم مبادلات اقتصادی به 64 میلیون و 311 هزار تن کالای غیرنفتی به ارزش 37 میلیارد دلار رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی 40.7 درصد و از لحاظ ارزش 5.5 درصد رشد نشان می‌دهد.

او خطاب به اعضا گفت: ایران در پیشبرد سیاست همسایگی و ارتقای دوستی و همکاری با کشورهای همسایه و اعضای سازمان همکاری شانگهای مصمم است. او سپس از اعضا خواست، تدابیر سازنده و عملیاتی مورد نیاز برای رفع عوامل بازدارنده در توسعه تجارت، تسهیل مبادلات و سرمایه گذاری در عرصه های مختلف را اتخاذ کنند. به گفته وزیر صمت ایران، کنسرسیوم بین بانکی، شورای تجاری و سایر مکانیزم های موجود نقش مهمی در این زمینه دارند.

اتابک در بخشی از اظهاراتش اعلام کرد: گسترش همکاری‌های منطقه‌ای از طریق پیمان‌های اقتصادی گوناگون و فراهم ساختن زمینه‌های تجارت آزاد با بهره‌گیری از راهکارهای مختلف مانند تجارت بر مبنای ارزهای محلی، افزایش سطح همکاری‌های بانکی، یافتن راهکارهای پرداخت مالی جایگزین، تقویت کریدورهای ترانزیتی و خطوط مواصلاتی در اولویت کاری ایران قرار دارند.

او در ادامه پیشنهاد داد: تامین مالی پروژه‌های لجستیک و تسهیل کننده تجارت و توسعه زیرساخت‌های مالی به همراه تسهیل فرآیندهای گمرکی در دستور کار اعضا قرار گیرد. درضمن تمرکز بر بهره مندی از ظرفیت‌های سیستم مالی مشترک، بلاکچین و استفاده از ارزهای منطقه‌ای هم مورد توجه ویژه اعضا قرار گیرد.

امضا هشت سند مهم

اتابک در حاشیه اجلاس هم اعلام کرد: هشت سند مهم برای توسعه همکاری‌های تجاری، سیاسی و حوزه سلامت میان کشور‌های عضو پیمان شانگهای امضاء شد. درضمن اعضای پیمان شانگهای به دنبال گسترش همکاری‌های تجاری و فنی – مهندسی با ایران هستند که این امر می‌تواند آثار تحریم‌ها را کمرنگ کند.

بیانیه پایانی سازمان همکاری شانگهای

به نقل از وزارت امور خارجه پاکستان، در بیانیه پایانی اجلاس سازمان همکاری شانگهای اعضا اعلام کردند که این سازمان همواره برای ایجاد نوع جدیدی از روابط بین‌المللی بر مبنای احترام متقابل، عدالت، برابری و همکاری سودمند تلاش کرده است. درضمن ایده «یک زمین، یک خانواده، یک آینده» را به‌عنوان ماهیت این سازمان ترویج کرده است .

اعضا همچنین در پایان بر عزم این نهاد بین المللی جهت توسعه همکاری‌های چندجانبه میان اعضا در حوزه‌های سیاست، امنیت، تجارت، اقتصاد، سرمایه‌گذاری، ارتباطات فرهنگی و انسانی به منظور دستیابی به منطقه‌ای صلح‌آمیز، امن، مرفه و دارای زیست‌محیطی پاک تاکید کردند.

سران کشور‌های شانگهای اعلام کردند یکی از مهمترین اهداف تلاش‌های مشترک برای مقابله با اقدامات یکجانبه گرایانه که مغایر با قوانین و مقررات سازمان تجارت جهانی (WTO) هستند.

کشور‌های عضو در بیانیه خود همچنین خواستار توسعه همکاری میان کشور‌های منطقه در حوزه‌های فناوری اطلاعات، دیجیتالی‌سازی، هوش مصنوعی، دارایی‌های مجازی/دیجیتال و تجارت الکترونیکی به عنوان نیاز زندگی در جهان مدرن و امروزی شدند.

سران سازمان شانگهای همچنین بر ضرورت پیشبرد رشد اقتصادی پایدار و فراگیر کشور‌های عضو با بهینه‌سازی پتانسیل منطقه در حوزه‌هایی مانند توسعه سبز، اقتصاد دیجیتال، بهبود شبکه‌های مالی و بانکی، استفاده از شیوه‌های تجارت نوین، سرمایه‌گذاری، فناوری‌های نوین، حمایت از استارتاپ‌ها و نوآوری، همکاری برای کاهش فقر، همکاری در بخش‌های مراقبت‌های بهداشتی، از جمله طب سنتی و محلی، کشاورزی، صنعت، اتصال لجستیکی، انرژی، از جمله انرژی‌های تجدیدپذیر، ارتباطات، علم و فناوری، محیط زیست و تغییرات اقلیمی تاکید کردند.

در این بیانیه آمده است: نمایندگان کشور‌های شرکت کننده در این اجلاس ضمن از حمایت از ابتکار کمربند و جاده (OBOR) چین بر اهمیت ارتباطات منطقه‌ای و افزایش کریدور‌های جاده‌ای و ریلی میان کشور‌های منطقه برای تحقق اهداف اقتصادی و تجاری تاکید کردند.

تعهد کشور‌های عضو به همکاری در زمینه تغییرات اقلیمی و غلبه بر پیامد‌های منفی آن از طریق تبادل تجربیات، اهمیت توسعه همکاری در زمینه پیشگیری و درمان بیماری‌های عفونی و غیرعفونی و دیجیتالی‌سازی سیستم‌های بهداشتی، توسعه همکاری در زمینه کاهش فقر و افزایش رفاه مردم، توسعه همکاری در زمینه‌های انسانی، فرهنگی و ورزشی، همکاری در زمینه حفاظت از محیط زیست، تقویت همکاری‌های علمی، ضرورت ترویج گردشگری از طریق برگزاری رویداد‌های مشترک، حفاظت از آثار فرهنگی از طریق مقابله با قاچاق اموال فرهنگی، تصویب نقشه راه برای اجرای برنامه همکاری کشور‌های عضو سازمان در زمینه توسعه هوش مصنوعی از دیگر موارد مطرح شده در اجلاس اسلام آباد و بیانیه پایانی آن است.

به نقل از شاتا، امسال به غیر از وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران، نخست وزیران کشور‌های روسیه، چین، پاکستان، ازبکستان، قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان، بلاروس و وزیر امور خارجه هند به عنوان اعضای دائم این سازمان بیانیه پایانی بیست و سومین نشست سران سازمان همکاری شانگهای را امضا کردند.

در پایان این بیانیه از میزبانی پاکستان نیز قدردانی و اعلام شد: نشست بعدی سازمان همکاری شانگهای به میزبانی روسیه برگزار خواهد شد.

منبع: اکو ایران

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *