دبیرکل سابق ناتو: عضویت اوکراین آسان نیست

دبیرکل سابق ناتو: عضویت اوکراین آسان نیست
خلاصه اخبار

دبیرکل سابق ناتو گفت، اوکراین برای عضویت در این ائتلاف باید شرایط لازم را داشته باشد و قاعدتا صدور اجازه عضویت به کشوری که در جنگ است، کار آسانی نیست.

به گزارش ایسنا، «آندرس فوگ راسموسن»، دبیرکل سابق ناتو در مصاحبه‌ای با رسانه آلمانی «ان‌تی‌وی» در پاسخ به سوالی مبنی بر عضویت اوکراین در ائتلاف نظامی ناتو بیان کرد: «عضویت کشوری که در جنگ به سر می‌برد، کار آسانی نیست. پیشنهاد من این است که در نشست آتی سران ناتو در واشنگتن از اوکراین دعوت و سپس مذاکرات مربوط به عضویتش را در شورای ناتو-اوکراین آغاز کنیم.»

راسموسن که پیشتر نخست‌وزیر دانمارک نیز بوده در ادامه افزود: «زمان خواهد برد تا تعیین شود که چه شرایط خاصی پیش از عضویت نیاز است. امروز اوکراین آماده‌ترین کشور برای جنگ در اروپا است و پذیرش آن در ناتو می‌تواند ساختار امنیتی جدیدی را در اروپا ایجاد کند و مسیر را برای صلحی بادوام و پایدار در قاره اروپا هموار سازد.»

او در ادامه اذعان کرد که این جنگ می‌تواند طولانی‌ شود و سپس مدعی شد: «برنامه اول روسیه جهت تصاحب کل اوکراین طی چند روز شکست خورد و برنامه دوم او جنگی منجمد است و امید دارد که غرب در این مسیر تضعیف و سپس تسلیم خواهد شد.»

دبیرکل سابق ناتو تاکید کرد که جنگ اوکراین دست‌کم تا پایان سال 2024 ادامه خواهد داشت و در عین حال «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه امیدوار است که انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا «تغییراتی را به همراه داشته باشد که به او کمک کند.»

وی افزود: «من فکر می‌کنم سال آینده حیاتی خواهد بود. اگر ما به اوکراینی‌ها آنچه را که نیاز دارند، بدهیم، نه تنها جان سالم به در خواهند برد، بلکه پیروز خواهند شد.»

آندرس فوگ راسموسن با اشاره به رویارویی غرب و روسیه استدلال کرد: «شباهت‌های زیادی بین وضعیت کنونی و دوران جنگ سرد وجود دارد اما بدیهیست تفاوت‌هایی نیز امکان‌پذیر است. من فکر می‌کنم درس جنگ سرد این بوده که بهترین راه برای تضمین صلح این است که از مستبدان و دشمنان قوی‌تر باشیم.»

راسموسن به کمک‌های آلمان به اوکراین اشاره کرد و گفت: «آلمان پس از آمریکا دومین حامی اوکراین است و من از آلمان به خاطر این موضوع تشکر می‌کنم. اما هنگامی که بحث برخی تسلیحات به میان می‌آید، آلمان دچار شک و تردید می‌شود. همه ما رایزنی‌ها پیرامون تانک‌های لئوپارد را به یاد داریم. در حال حاضر، صدراعظم آلمان از ارسال موشک‌های دوربرد تاروس خودداری می‌کند و من متوجه این کار او نمی‌شوم. این شک و تردید به پوتین انگیزه‌ای را برای ادامه جنگ می‌دهد. صدراعظم آلمان می‌خواهد خودش را یک صدراعظم حامی صلح جلوه دهد اما باید بگویم که این شک و تردید اجازه نمی‌دهد او چنین به نظر برسد و برعکس او را به صدراعظم جنگی بی‌پایان بدل خواهد کرد.»

او در ادامه گفت: «اولین جنگنده‌های اف-16 از دانمارک و هلند به زودی وارد اوکراین خواهند شد و ترکیب این جنگنده‌ها و موشک‌های دوربرد بسیار قدرتمند خواهد بود. به همین خاطر است که از صدراعظم اولاف شولتس می‌خواهم تا با ارسال موشک‌های تاروس به اوکراین موافقت کند.»

دبیرکل سابق ناتو در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اعضای اروپایی ناتو آماده احتمال پیروزی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا در انتخابات 2024 هستند، بیان کرد: «خیر، ما نسبت به سال 2016 بهتر آماده هستیم. در سال 2014، که آخرین سال ریاست من در ناتو بود، تصمیم گرفتیم که ظرف یک دهه آینده همه متحدان به هدف 2 درصدی دست پیدا کنند؛ اینکه باید دست‌کم 2 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف دفاع کنند. در آن زمان فقط سه کشور بود. اکنون یک دهه بعد، 23 متحد از 32 عضو به آن هدف 2 درصدی دست یافته‌اند. بنابراین ما آمادگی بیشتری داریم. ترامپ خواستار سرمایه‌گذاری بیشتر اروپا در دفاع از خود شده است. ما این پیام را شنیده‌ایم و اروپا با اینکه در این خصوص سرعت کُندی دارد اما باید سریع‌تر پیش برود.»

مرجع: ایسنا

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *