خواب زمستانی بازار مسکن / ریزش بیشتر مسکن در راه است؟

خواب زمستانی بازار مسکن / ریزش بیشتر مسکن در راه است؟

بررسی بازار

در چندماه گذشته با آرام گرفتن قیمت دلار، بازار مسکن نیز از تب‌وتاب افتاد و گزارش‌ها حکایت از کاهش قیمت ملک در تهران دارد. همین کاهش قیمت‌ها باعث شده تا دلالان بازارهای دیگر را برای سفته بازی انتخاب کرده و مدتی است که آرامش نسبی به بازار مسکن برگشته است. با اینکه گزارش رسمی از تحولات قیمت مسکن توسط نهادهای دولتی ارائه نمی‌شود اما بررسی‌ خبرگزاری‌های مختلف از سطح بازار نشان از کاهش انگیزه در بین خریداران دارد. خریداران املاک انتظار کاهش بیشتر قیمت را دارند و همین موضوع موجب رکود سنگینی در بازار ساختمان‌وساز کشور شده است.

گزارش سازمان آمار

جدیدترین گزارش سازمان آمار از تحولات بخش ساختمان، حکایت از رکود نسبتا عمیق در این بازار دارد. در این گزارش که پروانه‌های صادرشده توسط شهرداری‌ها را بررسی می‌کند، تعداد پروانه‌های صادرشده در بهار 1402 نسبت به فصل قبل از آن، 27 درصد کاهش یافته است. یکی از مهمترین دلایل این کاهش را می‌توان کم شدن حاشیه سود ساخت‌و‌ساز بیان کرد. سازنده‌ها با توجه به افزایش شدید قیمت نهاده‌های ساختمانی و کم شدن رشد قیمت آپارتمان، حجم کارهای خود را کاهش دادند. در بلندمدت این امر می‌تواند به کاهش عرضه واحدهای مسکونی منجر شده و قیمت مسکن را بیش از پیش افزایش دهد.

تعداد پروانه‌های صادرشده توسط شهرداری‌های کشور

پیش‌بینی قیمت مسکن

باتوجه به وضعیت با ثبات متغیرهای کلان اقتصادی و افزایش حجم فروش نفت، رشد شدید قیمت دلار به عنوان لیدر بازارها دور از انتظار است. از همین رو، وضعیت بازار مسکن نیز باثبات خواهد بود. باید دقت کرد که در مناطقی که تعداد واحدهای ساخته شده زیاد است، کاهش قیمت‌ مسکن می‌تواند اتفاق بیوفتد.