خبر خوش برای صادرکنندگان: معافیت از رفع تعهد ارزی

خبر خوش برای صادرکنندگان: معافیت از رفع تعهد ارزی

کارشناس سیگنال : رفع تعهد ارزی به چه معناست؟

معافیت از رفع تعهد ارزی به این معناست که صادرکنندگان خدمات نیازی ندارند ارز حاصل از صادرات خود را به کشور بازگردانند تا بتوانند از معافیت‌های مالیاتی بهره‌مند شوند.

به عبارت دیگر، اگر شما خدماتی را به خارج از کشور صادر کنید و درآمد ارزی کسب کنید، نیازی نیست آن ارز را به ایران برگردانید تا از معافیت مالیاتی برخوردار شوید.

این تصمیم به منظور تسهیل شرایط برای صادرکنندگان خدمات و تشویق به صادرات بیشتر اتخاذ شده است.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد

سید محمد هادی سبحانیان، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور، در ابلاغیه‌ای از معافیت صادرکنندگان خدمات از رفع تعهد ارزی در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ خبر داد. این تصمیم به منظور تسهیل شرایط برای صادرکنندگان خدمات اتخاذ شده است.

جزئیات ابلاغیه

در این ابلاغیه آمده است که بر اساس قوانین بودجه سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱، برخورداری از معافیت مالیاتی برای درآمدهای حاصل از صادرات کالاها و خدمات (به جز محصولات کشاورزی و خدمات فنی و مهندسی در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹) و استرداد اعتبار مالیات بر ارزش افزوده به صادرکنندگان (صرفاً در سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹) منوط به بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور طبق مقررات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بوده است.

تغییرات جدید

با تصویب قانون اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در تاریخ ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ و آئین‌نامه اجرایی آن، موضوع رفع تعهد ارزی صادرکنندگان در قوانین بودجه سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ مورد حکم قرار نگرفته است. بنابراین، معافیت مالیاتی برای درآمدهای حاصل از صادرات خدمات در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ منوط به بازگشت ارز حاصل از صادرات خدمات به چرخه اقتصادی کشور نخواهد بود.

تمدید مهلت رفع تعهد ارزی

همچنین، بر اساس مصوبات بیست و سومین جلسه کارگروه بازگشت ارز حاصل از صادرات، مهلت رفع تعهد ارزی کلیه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی و سایر خدمات در سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱ که نسبت به رفع تعهدات خود اقدام نکرده‌اند، برای یک بار و به مدت چهار ماه از تاریخ ابلاغ مصوبه تمدید شده است.

نتیجه‌گیری

درصد رفع تعهد ارزی سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱ صادرکنندگان خدمات پس از پایان مهلت زمانی یادشده (تاریخ ۱۳ دی ۱۴۰۳)، محاسبه و در سامانه بهره‌برداری از اطلاعات مالیاتی بارگذاری خواهد شد.

برای اطلاع از تازه‌ترین اخبار اقتصادی ایران و جهان می‌توانید به لینک روبرو مراجعه کنید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *