خانه‌های مسکونی فرسوده نباید مجوز مدرسه بگیرند

خانه‌های مسکونی فرسوده نباید مجوز مدرسه بگیرند
خلاصه اخبار

اکثر سازه‌هایی که به عنوان مدرسه از آنها استفاده می‌شود اصلاً مناسب این کار نیستند. به‌خصوص در بخش مدارس غیردولتی که اغلب خانه‌هایی با قدمت ساخت بالا و البته بدون در نظر گرفتن استانداردهای مورد نیاز مدرسه از آنها بهره‌برداری می‌شود.

به گزارش تجارت نیوز ،

برخلاف ادعای مسئولان آموزش و پرورش ایمنی مدارس چه دولتی و چه غیردولتی همیشه زیر سوال بوده است. گواه این مدعا حوادثی است که تاکنون در مدارس مختلف اتفاق افتاده و در ابتدای امسال نیز تاکنون خبر تخریب دو کلاس درس نیز رسانه‌ای شده است. هرچند مسئولان سعی دارند این حادثه را به قدمت ساختمان‌ها ربط بدهند. سوال اینجاست که چرا باید ساختمان‌هایی که بیش از 40 یا 70 سال قدمت دارند به عنوان مدرسه انتخاب شوند. مساله ایمن‌سازی مدارس در کدام درجه اهمیت در بین مسئولان وزارت آموزش و پرورش قرار دارد. ایمنی و امنیت دانش‌آموزان چقدر مهم است. اینکه سال‌های سال در مدارس ما اتفاق‌هایی مانند آتش‌سوزی وسایل گرمایشی غیراستاندارد یا خراب شدن دیوار مدرسه منجر به مرگ دانش‌آموزان می‌شود نمی‌تواند هشداری جدی برای مسئولان در این زمینه باشد؟ قبل از شروع سال تحصیلی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی از ایمن نبودن بیش از 50 درصد مدارس تهران خبر داد. وقتی در کلانشهر تهران چنین آماری زیر سایه بی‌توجهی مسئولان نادیده گرفته می‌شود از مدارسی که در شهرستان‌ها و شهرهای دورافتاده است چه انتظاری می‌توان داشت.

سال‌هاست آموزش و پرورش وعده جمع‌آوری مدارس کانکسی را می‌دهد اما باز با شروع سال تحصیلی این مدارس همچنان به کار خود ادامه می‌دهند. از طرف دیگر مساله ایمنی ساختمان مدارس فقط محدود به مدارس دولتی نیست؛ چه‌بسا آمار مدارس غیردولتی که ساختمان ایمنی ندارند بیش از مدارس دولتی باشد زیرا اکثر این مدارس در خانه‌هایی راه‌اندازی شده‌اند که قدمت سخات‌شان به بالای 40 سال می‌رسد. موضوع این است که چه کسی مسئولیت نظارت بر ایمنی ساختمان‌های مدارس را بر عهده دارد.

آخرین آمار از حضور دانش‌آموزان در مدارس

بر اساس آخرین آمارهای منتشرشده، 15 میلیون و 315 هزار و 53 نفر در مدارس مشغول تحصیل هستند. البته در این بین تاکنون 790 هزار دانش‌آموز اقدام به ثبت‌نام نکرده‌اند. با اینکه برآورد نهایی از تعداد دانش‌آموزان بیش از 16 میلیون نفر بوده اما آمار رسمی از دانش‌آموزان حاضر در مدرسه حکایت دیگری دارد. طبق همین آمار، 13.54 درصد دانش‌آموزان دوره ابتدایی، 10.57 درصد دانش‌آموزان دوره متوسطه اول و 14.60 درصد دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند. همان مدارسی که از نظر کارشناسان سازه‌هایشان بیش از مدارس دولتی در معرض آسیب است.

مشکلات سازه‌ای مدارس عموماً نادیده گرفته می‌شود

علیرضا میرزاپور، کارشناس معماری و امنیت سازه، دراین‌باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: «متاسفانه اکثر سازه‌هایی که به عنوان مدرسه از آنها استفاده می‌شود اصلاً مناسب این کار نیستند. به‌خصوص در بخش مدارس غیردولتی که اغلب خانه‌هایی با قدمت ساخت بالا و البته بدون در نظر گرفتن استانداردهای مورد نیاز مدرسه از آنها بهره‌برداری می‌شود.»

او می‌افزاید: «متاسفانه مشکلاتی که در بناهای مدارس وجود دارد اغلب به دلیل اینکه آموزش و پرورش اعتباری برای رفع آنها ندارد نادیده گرفته می‌شوند. از یک طرف برخی مسئولان از ایمن نبودن مدارس خبر می‌دهند و از طرف دیگر مسئولان آموزش و پرورش سعی در رد این ادعا دارند.»

این کارشناس معماری و امنیت سازه توضیح می‌دهد: «مساله مهم حفظ جان دانش‌آموزان است. اینکه مدارس ما در ساختمان‌هایی است که عموماً بالای 40 سال قدمت دارند و اصلاً بازسازی نشده‌اند زنگ خطری است که باید به آن توجه کرد. نباید دست روی دست بگذاریم تا حادثه‌ای تلخ رخ دهد و بعد به فکر رفع مشکلات باشیم.»

خرابی سقف کلاس‌های درس بعد از دو هفته

میرزاپور در ادامه با اشاره به اتفاقاتی که در ارومیه و اصفهان افتاد و سقف کلاس‌های درس روی سر دانش‌آموزان آوار شد می‌گوید: «هنوز دو هفته از بازگشایی مدارس نگذشته که با خبر خراب شدن سقف دو کلاس درس در شهرهای مختلف و آسیب دیدن دانش‌آموزان مواجه می‌شویم. مساله اینجاست که با شروع بارش‌ها این اتفاق می‌تواند به‌کرات تکرار شود چون بسیاری از ساختمان‌های مدارس ما فرسوده‌اند.»

او ادامه می‌دهد: «بر اساس تبصره 2 الحاقی به ماده 31 قانون تاسیس مدارس غیردولتی، تایید فنی استحکام بنا و ظرفیت مدارس غیردولتی از سوی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس با استفاده از ظرفیت مهندسان مشاور دارای گواهی صلاحیت از سازمان برنامه و بودجه کشور انجام می‌شود. اما باید نظارت مستمر بر این موضوع وجود داشته باشد و مسئولان آموزش و پرورش با دقت بیشتری در این زمینه رفتار کنند.»

والدین بر مناسب‌سازی ساختمان مدارس نظارت داشته باشند

این کارشناس امنیت سازه در ادامه توضیح می‌دهد: «نکته مهم این است که والدین هم باید در این زمینه از آموزش و پروش و دیگر نهادهای مسئول مطالبه‌گری کنند. مساله مقاوم‌سازی سازه مدارس و استفاده نکردن از مدارسی که ساختمان‌های فرسوده دارند باید به یکی از خواست‌های والدین تبدیل شود و در این زمینه آموزش و پرورش را پاسخگو کنند.»

او اضافه می‌کند: «در واقع باید بساطِ دادنِ مجوز به مدارسی که ساختمان‌شان منازل مسکونی فرسوده است جمع شود و یک بار برای همیشه قوانین مشخص برای تایید ساختمان مدرسه وضع شود. در تمام دنیا ساختمان مدارس باید استانداردهای مشخصی داشته باشند و هیچ‌کس نمی‌تواند از ساختمان مسکونی به عنوان مدرسه استفاده کند.»

یک‌سوم مدارس کشور ایمن نیستند

بنا بر آخرین آمار اعلام‌شده از سوی دستگاه‌های نظارتی مانند آتش‌نشانی، یک‌سوم مدارس کشور ایمن نیستند. این رقم یعنی بالغ بر 30 درصد مدارس از امنیت سازه‌ای لازم محروم‌اند و احتمال اینکه اتفاقی فاجعه‌بار رخ دهد کم نیست. اینکه مسئولان آموزش و پرورش درصدد نقض یا تکذیب اخبار برآیند دردی را درمان نمی‌کند. سوال اینجاست که چه کسی به مدارس غیردولتی در خانه‌های مسکونی بدون اینکه سازه مناسب مدرسه داشته باشند مجوز فعالیت می‌دهد؟ چه کسی مسئول نظارت بر ساختمان مدارس قبل از بازگشایی است و چرا باید در این مدت‌زمان کوتاه سقف دو کلاس خراب شود؟

منبع: تجارت نیوز

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *