حمید رسایی به کاندیدای فرمالیته باخت

حمید رسایی به کاندیدای فرمالیته باخت
خلاصه اخبار

انتخابات تعیین عضو ناظر مجلس در هیات نظارت بر انتخابات برگزار شد و از بین حمید رسایی و علی شیرین‌زاد، نمایندگان شیرین‌زاد را با ۱۰۴ رای به عنوان عضو ناظر انتخاب کردند.

به گزارش تجارت نیوز ،

در نشست علنی صبح امروز سه‌شنبه یکم آبان ماه مجلس شورای اسلامی یکی از دستور کارهای صحن انتخاب عضو ناظر مجلس در هیات نظارت بر مطبوعات بود. 

بر اساس آنچه عضو هیات‌رئیسه مجلس از تریبون اعلام کرد علی شیرین‌زاد نماینده کرج و حمید رسایی نماینده تهران کاندیداهای نهایی کمیسیون فرهنگی مجلس برای حضور در این جایگاه بودند. 

بعد از برگزاری انتخابات هم در نهایت نمایندگان مجلس علی شیرین‌زاد را با 104 رای به عنوان عضو ناظر انتخاب کردند. 

اما بعد از گذشت مدتی علی‌ نیکزاد که در آن زمان ریاست مجلس را بر عهده داشت اعلام کرد که شیرین‌زاد انصراف داده و با توجه به اینکه رسایی تنها فرد باقی‌مانده است او به عنوان عضو ناظر مجلس در هیات نظارت بر مطبوعات معرفی می‌‌شود. 

این موضوع اما باعث حواشی بعدی شد. احمد راستینه سخنگوی کمیسیون فرهنگی به خبرنگار ایسنا گفته که از ابتدا گزینه کمیسیون فرهنگی برای حضور در هیات نظارت بر مطبوعات حمید رسایی بوده اما چون معرفی یک نفر خلاف قانون بوده شیرین‌زاد هم فرمالیته معرفی شده است تا در صحن علنی انصراف دهد و رسایی به عنوان عضو انتخاب شود. او توضیح داده که گویا شیرین‌زاد هم انصراف داده بوده اما هیات‌رئیسه متوجه آن نشده است. 

به هر حال برنامه و لابی‌ها برای انتخاب عضو ناظر مجلس در هیات نظارت بر مطبوعات هر چه بوده به نظر می‌آید انتخاب شیرین‌زاد توسط نمایندگان بازی کمیسیون فرهنگی را بر هم زده است. با وجود اینکه رسایی گزینه مورد توافق کمیسیون فرهنگی که عمده اعضای آن را جبهه پایداری و چهره‌های نزدیک به آنها تشکیل می‌دهند، بود انتخاب نمایندگان مجلس چیز دیگری را رقم زد. نمایندگان از میان گزینه اصلی کمیسیون و گزینه فرمالیته در نهایت گزینه فرمالیته را مناسب حضور در هیات نظارت بر مطبوعات دانسته‌اند.

از سوی حواشی متعدد و صحبتی که نایب‌رئیس مجلس در صحن علنی درباره انصراف شیرین‌زاد بعد از برگزاری انتخابات مطرح کرد موجب شد تا نهایتا معاونت قوانین مجلس در این زمینه اظهارنظر کند.

آن‌طور که خانه ملت گزارش داده بنابر نظر معاونت قوانین مجلس، انصراف باید قبل از رای‌گیری و به صورت کتبی تسلیم هیات‌رئیسه می‌شد تا رای‌گیری برای شیرین‌زاد انجام نمی‌گرفت. پس از برگزاری انتخابات چنانچه فرد منتخب قصد انصراف از عضویت داشته باشد باید به صورت مکتوب استعفای خود را به هیات‌رئیسه مجلس اعلام کند و فرایند انتخابات جدید طبق قانون انجام شود.

با این تفاسیر باید منتظر ماند و دید که آیا کمیسیون فرهنگی به انتخاب گزینه فرمالیته خود رضایت می‌دهد یا بر حضور حمید رسایی به عنوان عضو ناظر در هیات نظارت بر مطبوعات اصرار خواهد کرد و بار دیگر این انتخابات برگزار می‌شود؟

منبع: تجارت نیوز

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *