حمایت استولتنبرگ از جنگ‌طلبی ناتو در اوکراین

حمایت استولتنبرگ از جنگ‌طلبی ناتو در اوکراین
خلاصه اخبار

دبیرکل ائتلاف ناتو با ادامه دادن به جنگ‌طلبی، خواستار تداوم پشتیبانی غرب از اوکراین در جنگ با روسیه شد.

به گزارش ایسنا، «ینس استولتنبرگ»، دبیرکل «سازمان پیمان آتلانتیک شمالی» (ناتو) در یک سخنرانی در حالی که از تداوم دامن زدن به آتش جنگ در اوکراین حمایت کرد، مدعی شد غرب باید به منظور «مجبور کردن روسیه به آمدن به پای میز مذاکره» به پشتیبانی از کی‌یف در جنگ ادامه دهد و با باعث «رسیدن به صلح» می‌شود.

استولتنبرگ که سیاست‌های تحریک آمیز ائتلاف تحت امر او شامل توسعه‌طلبی و بی‌اعتنایی‌اش به منافع امنیتی روسیه باعث شروع جنگ اوکراین بوده نشان داد که ناتو قصد عقب‌نشینی از این سیاست‌ها را نداشته و مایل به تداوم جنگ‌طلبی است. او ادعا کرد: «پارادوکس این است که هر چه ما بتوانیم تسلیحات بیشتری به اوکراین تحویل بدهیم، احتمال اینکه بتوانیم به صلح دست پیدا کرده و به جنگ پایان دهیم بیشتر خواهد شد. هر چه پشتیبانی نظامی بلندمدت ما اساسی‌تر باشد این جنگ زودتر پایان خواهد یافت!»

استولتنبرگ در بخش دیگری از سخنرانی که خطاب به گردهمایی سازمان موسوم به «صندوق مارشال آلمان» انجام داد گفت متحدان غربی در هر 2 سوی اقیانوس اطلس (آمریکا و اروپا) به دلیل مواجهه با «چالش‌های فزاینده» نیازمند یکدیگر هستند.

او در اظهاراتی که نشان‌دهنده نگرانی از احتمال پیروزی «دونالد ترامپ»، نامزد ریاست جمهوری حزب جمهوریخواه آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر 2024 و سیاست‌مداران ملی‌گرای دیگر مخالف با ناتو در کشورهای غربی است و با اشاره به مواضع جنجالی که این سیاستمداران در راستای حمایت از ملی‌گرایی برای در اولویت قرار دادن امور داخلی بر ائتلاف ناتو دارند عنوان کرد: «ما صداهایی را در هر 2 سمت اقیانوس اطلس شنیده‌ایم که خواستار جدا شدن راه آمریکا از اروپا هستند. تمرکز کردن بر منافع ملی کوته نظرانه به جای همکاری‌های بلند مدت‌تر به ما خدمت نخواهد کرد.»

استولتنبرگ در ادامه سخنرانی خود در گردهمایی مذکور در شهر برلین گفت: «انزوا گرایی هیچ کس را ایمن نگه نخواهد داشت. ما در یک جهان در هم تنیده زندگی می‌کنیم. چالش‌های امنیتی انقدر بزرگ هستند و رقابت نیز انقدر شدید است که هیچ کشوری نمی‌تواند به تنهایی از پس آنها بربیاید.»

او با گفتن این که تنها ائتلاف ناتو می‌تواند امنیت و صلح را در اروپا تضمین کند فاش کرد 80 درصد بودجه نظامی ائتلاف از سمت متحدان ناتو که در خارج از اتحادیه اروپا هستند تامین می‌شود.

دبیرکل ناتو گفت: «موضوع مربوط به جغرافیا نیز می‌شود. بدون داشتن ترکیه در جنوب، نروژ در شمال، آمریکا، کانادا و بریتانیا در غرب، در نظر گرفتن امنیت قاره اروپا غیرممکن است.»

استولتنبرگ اظهار کرد ائتلاف ناتو به منافع ایالات متحده آمریکا همانقدر خدمت می‌کند که به اروپا خدمت می‌کند.

او ادامه داد: «هیچ قدرت بزرگ دیگری همچون ایالات متحده انقدر متحدان و دوستان فراوان ندارد. هر گونه سیاست آن برای تضعیف این ائتلاف باعث تلف شدن یکی از بزرگترین دارایی‌های آمریکا می‌شود.»

منبع: ایسنا

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *