حذف فولاد و سیمان از بورس کالا؟ / داستان همیشگی ضرر سهامدار در میان تایید و تکذیب‌­ها

حذف فولاد و سیمان از بورس کالا؟ / داستان همیشگی ضرر سهامدار در میان تایید و تکذیب‌­ها

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: فولاد و سیمان باید از بورس کالا خارج شوند تا مسکن ارزان بسازیم.

بورس آشفته شد و رئیس سازمان بورس این موضوع را تکذیب کرد و بر ساز و کار اصولی بورس تاکید کرد. در نهایت مثل همیشه در میان این تایید و تکذیب­‌ها، این سهامدار بود که متضرر شد.

بازار برای شروع روند صعودی خود به ورود پولی نیاز دارد که حالا با توجه به ریسک­‌ها و خبرهای ضد و نقیض، منتظر ثبات است.

بورس در ماه­‌های اخیر محل آزمون و خطای سیاست­‌گذار بوده و تصمیم‌­های بدون پشتوانه و گاهاً آنی سبب شده تا نااطمینانی همچنان روی بورس سایه بیندازد؛ تصمیماتی مانند تغییر نرخ خوراک پتروشیمی­‌ها و حالا داستان خروج فولاد و سیمان از بورس کالا.

داستان از آنجایی شروع شد که مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی، 30 شهریورماه عرضه فولاد و سیمان در بورس کالا را عامل گرانی آن‌­ها دانست و خروج مصالح ساختمانی از بورس کالا را راه‌­حل کاهش قیمت مسکن عنوان کرد.

وزیر راه و شهرسازی در صحبت‌­های بعدی خود اعلام کرد که برای کاهش قیمت سیمان و فولاد مذاکراتی را با وزیر صمت انجام داده­ و وزارت صمت مسئول تأمین فولاد و سیمان با قیمت مناسب‌­تر برای پروژه نهضت ملی مسکن شده است.

اخیراً مجید عشقی، رئیس بازار بورس و اوراق بهادار، قضیه خروج این محصولات از بورس را منتفی اعلام کرد.

او وجود یک‌­سری انتقادات مانند نحوه تعیین قیمت پایه را تایید کرد و برسی آن­ها در جلسات کارشناسی را پیشنهاد کرد.

او همچنین برخی ایرادات وارده را ناشی از عدم آشنایی افراد با سازوکارهای بازار سرمایه و بورس کالا دانست.

امروز پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز اعلام کرد:

اظهارنظرهایی که در مورد خروج کالا از بورس کالا است، مدنظر ما نیست. قیمت سیمان بعد از عرضه در بورس کالا شفاف شده است و قبل از عرضه این کالاها در بورس کالا رانت‌هایی بود.

یکی از مهم­‌ترین نکاتی که کارشناسان مختلف به آن اشاره کرده‌­اند، تاثیر ساز و کارهای بورس در ایجاد شفافیت در مکانیسم عرضه و تقاضا بوده است.

همین‌طور به‌­نظر می‌­رسد خروج سیمان و فولاد از بورس و قیمت‌­گذاری دستوری آن­ها باعث به وجودآمدن اختلاف قیمتی می­‌شود که زمینه فعالیت دلال‌­ها را فراهم می‌­کند.

در نهایت تصمیم‌گیری بدون برسی‌­های کارشناسی و به صورت ناگهانی، به پاشنه آشیل بازار سرمایه در ماه‌­های اخیر تبدیل شده و مانع رشدهای بیشتر شاخص شده است.

استفاده از سیاست­‌های صحیح و خطا توسط سیاست­‌گذار نیز یکی از مهم‌­ترین عوامل کاهش اعتماد به بازار سرمایه است.

برچسب‌ها