حال بورس با وعده‌درمانی خوب می‌شود؟

حال بورس با وعده‌درمانی خوب می‌شود؟
خلاصه اخبار

با روی کار آمدن رئیس جدید سازمان بورس و دولت جدید وعده‌های مختلفی جهت بهبود بازار سرمایه به مردم داده شد. اما طی یک ماه اخیر مسئولان چه وعده‌هایی به مردم دادند؟

به گزارش اکوایران،‌ 20 شهریور ماه سال جاری بود که حجت‌الله صیدی به عنوان رئیس سازمان بورس انتخاب و معرفی شد. با وجود امیدواری‌ها نسبت به تغییر رویکرد رئیس سازمان، ریسک‌های خارجی و همچنین مشکلات ساختاری مانع از این شد که بورس در این مدت عمکلرد خوبی از خود به جای بگذارد و بازدهی شاخص کل با وجود محدودیت‌های اعمال شده بر دامنه نوسان طی این مدت منفی باشد. با این حال در این دوران وعده‌های مختلفی جهت تغییر وضعیت بازار سرمایه از سوی مسوولان به ویژه رئیس سازمان و وزیر اقتصاد به مردم داده شد. 

آخرین وعده‌ای مربوط به بازدید رئیس سازمان بورس از بورس کالاست. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در این بازدید تاکید کرد: با جدیت به دنبال عرضه خودرو‌های صفر کیلومتر داخلی و وارداتی در بورس کالا هستیم و در این خصوص رایزنی‌هایی نیز صورت گرفته است.

او بر موضوع تقویت زیرساخت‌های بورس کالا تاکید کرد و گفت: باید بورس کالا را از طریق ارتقای زیرساخت‌های معاملاتی و متنوع‌سازی ابزار‌های معاملاتی توسعه دهیم به گونه‌ای که حجم مبادلات این بورس به چند برابر وضع فعلی برسد.

رو گذشته نیز عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد در صفحه توییتر خود با اشاره به وضعیت این روزهای بورس اظهار کرد: با رئیس بانک مرکزی و رئیس سازمان بورس جداگانه درخصوص مسائل بازار پول و سرمایه صحبت شده است. در خصوص مدیریت فروش اوراق و نقدینگی و سایر اقدامات لازم برای کنترل و کاهش نرخ سود هماهنگی لازم انجام گرفته است. تاثیر شرایط منطقه و ریسک سیاسی در وضعیت فعلی بازارها گذرا خواهد بود.

حضور پررنگ بورس در جلسات بودجه‌نویسی

طی این چند ماه اخیر اظهارنظرات فراوانی در رابطه با بازار سرمایه از سوی همتی منتشر شده است. وزیر اقتصاد و امور دارایی در نشست با اصحاب رسانه گفته بود که قرار شده است رئیس سازمان بورس در جلسات بودجه‌نویسی حاضر شود و مراقب باشد احکامی علیه بازار سرمایه به تصویب نرسد.

او هم‌چنین بار دیگر بر سیاست کاهش دخالت دولت در بورس تاکید کرده و گفته است: باید هر گونه اقدامات موردی و قیمت‌گذاری بی‌ربط و دخالت‌های دولتی کاهش یابد و در نهایت نهاد بازار مورد حمایت قرار بگیرد.

صیدی در شانزدهم مهر ماه درخصوص بحث صیانت از حقوق سرمایه‌گذاران توضیح داد که بسیاری از موارد بودجه به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر بازار سرمایه اثر می‌گذارد و مسئولان سازمان بورس برای صیانت از حقوق سرمایه‌گذاران در جلسات بودجه نویسی شرکت می‌کنند. 

وعده پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد 

یکم مهر ماه نیز حجت‌اله صیدی در نشست هم‌اندیشی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با مدیران ارکان بازار سرمایه بر افزایش زمینه‌های شفافیت و همکاری میان ارکان مختلف بازار تاکید کرد. چراکه سال‌های گذشته پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد به دلایل گوناگون کاهش چشمگیری داشته و خود به عاملی برای سخت‌تر شدن تصمیم‌‌گیری‌ها برای سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی، به‌خصوص بازار سرمایه، مبدل شده است. 

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار بار دیگر بورس‌های کالایی کشور را تاثیرگذار معرفی کرد و گفت:«به دنبال ترسیم سلسله اقداماتی باید حرکت کرد که بورس کالا و بورس انرژی بتوانند توسعه پیدا کنند و در مسیر توسعه گام بردارند. افزایش تعامل با نهادهای ذی‌ربط موضوع دیگری بود که توجه و اهتمام به آن در دستور کار ریاست جدید قرار دارد؛ همچنین کاهش ریسک ناشی از تصمیمات دولت که در سال‌های گذشته آسیب جدی به اعتماد برباد‌رفته سرمایه‌گذاران زده است.»

منبع: اکو ایران

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *