حاجی‌میرزایی: رئیس جمهور به دنبال ایجاد عدالت آموزشی بر مبنای ایجاد یک مدل کارآمد مدیریتی است

حاجی‌میرزایی: رئیس جمهور به دنبال ایجاد عدالت آموزشی بر مبنای ایجاد یک مدل کارآمد مدیریتی است
خلاصه اخبار

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در نشستی با مسئولان وزارت آموزش و پرورش و نیز مسئولان شهرستان قدس، چشم‌انداز مورد انتظار پزشکیان برای رفع کمبودهای فضاهای آموزشی و نیز ارتقای کیفی شیوه‌های آموزشی بر مبنای ایجاد یک مدل جدید و کارآمد مدیریتی را تشریح کرد.

در این جلسه با اشاره به اینکه شهرستان قدس پایین‌ترین سرانه فضای آموزشی را در میان شهرستان‌های استان تهران دارد، گزارش مفصلی از وضعیت آموزشی شهرستان، اعم از تعداد دانش‌آموزان، تعداد مدارس فعال، تعداد مدارس در حال ساخت و تعداد مدارس مورد نیاز برای رسیدن عدد سرانه فضای آموزشی به حداقل مورد نیاز ارائه شد و مسئولان شهرستان نیز به تشریح نیازها، کمبودها، ظرفیت‌ها و راهکار‌های رفع کاستی‌ها پرداختند.

محسن حاجی‌میرزایی نیز در پایان این جلسه در جمع‌بندی مباحث مطرح شده، با اشاره به اینکه تا کنون 14 جلسه در راستای عدالت آموزشی به ریاست رئیس جمهور برگزار شده است، اظهار داشت: انتخاب شهرستان قدس از سوی پزشکیان به عنوان محل اجرای الگوی آزمایشی طرح تحول در نظام آموزشی می‌تواند 2 دستاورد داشته باشد؛ اول دستاورد کار جمعی و به نمایش گذاشتن الگویی از هم‌افزایی جمعی و دوم اینکه مسائل آموزش و پرورش را به لحاظ کمی و کیفی در این شهر متحول کنیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به استقرار تعداد زیادی از بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی بزرگ در محدوده شهرستان قدس و ضرورت لحاظ این ظرفیت در انجام این کار جمعی افزود: در دولت چهاردهم مصوب شده که اعتبارات ناشی از مسئولیت‌های اجتماعی بنگاه‌ها، امسال باید منحصرا برای آموزش و پرورش هزینه شود و این مسئله باید در شهرستان قدس به نحو مناسب سازماندهی شود تا سرانه آموزشی این شهرستان به متوسط کشوری برسد؛ این اتفاق حتما باید واقع شود، لذا همه دوستان دور این میز، تمام توان خود را برای این موضوع به میدان بیاورند.

حاجی‌میرزایی با بیان اینکه ما به دنبال این هستیم که شکل دیگری از مدیریت را به نمایش بگذاریم، تصریح کرد: یکی از آسیب‌های نظام مدیریت ما این است که این نظام لَخت و کم‌اثر شده و با این روش مدیریت آنچه در عرصه رفع کمبود‌های فضا‌های آموزشی به دنبال آن هستیم، محقق نخواهد شد؛ پزشکیان مکرر تاکید می‌کنند که اگر به دنبال دستاورد و هدف متفاوتی هستیم، با روش‌هایی که تا کنون مبنای عمل بوده‌اند، به آنها نخواهیم رسید. 

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه شکل نظام مدیریت مدنظر ما جوشش از درون و حرکت از قاعده است، گفت: این مدل از راس هرم قابل انتقال به سطوح پایین نیست و باید از درون فعال شود. از نظر ما خود این روش مدیریت هم موضوعیت دارد و صرف‌نظر از مدرسه ساختن و تحول شیوه آموزشی، اینکه انسان‌ها احساس اثر‌بخشی کنند و در یک فرایندی که می‌خواهد نتیجه‌ای معین خلق کند، مشارکت کنند، به انسان‌ها حس خوب و ارزشمند بودن می‌دهد و ما می‌خواهیم چنین چارچوبی را تمرین کنیم؛ پس به هیچ وجه افق کار را پایین لحاظ نکنید و همه ظرفیت‌ها را به کار بگیرید.

حاجی‌میرزایی اضافه کرد: آنچه مدنظر پزشکیان است، این است که این کار با محوریت مردم و دیگر بخش‌های عمومی و خصوصی پیش برود و جوشش لازم شکل بگیرد تا هر جا که لازم شد دولت کمکی کند، شما از ما بخواهید نه اینکه ما از شما بخواهیم که چه بکنید و چه نکنید! این هم‌افزایی ناشی از حضور همه افراد کنار هم یکی از نتایج مهمی است که پزشکیان از راه‌اندازی این نهضت مدنظر دارد.

رئیس دفتر رئیس جمهور یکی دیگر از نقائص نظام مدیریت کشور را مدیریت معطوف به اقدام و نه معطوف به نتیجه دانست و خاطرنشان کرد: در حال حاضر دستگاه‌ها مرتب از اقدامات خود گزارش می‌دهند، اما کمتر معطوف به نتیجه هستند و از نتایج حاصل شده گزارش می‌دهند؛ این نهضت یک الگوی عملی برای تمرین یک نظام مدیریت نتیجه محور است که همه ما باید همه توان خود را پای کار بیاوریم تا به نتیجه برسیم.

حاجی‌میرزایی اظهار داشت: باور دارم وقتی این مدل در مثلا شهر قدس به ثمر برسد، تحول ناشی از آن نه تنها مدارس و فضا‌های آموزشی را بلکه همه آن شهر را به یک شهر نمونه و الگو با یک نظام مدیریت هم‌افزا و منسجم تبدیل کرده است که در آن همه ظرفیت‌ها مبتنی بر کسب نتیجه هم‌راستا و هم‌افزا شده‌اند.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه پزشکیان تاکید دارد که شخصا در عملیات ساخت این مدارس حضور یابد تا عزم و اراده جدی حاکمیت جهت رفع کمبود‌ها در عرصه فضا‌های آموزشی را رسما نشان دهد، افزود: این کار را به عنوان تمرین خودشکوفایی، هم‌افزایی و مدیریت نوین و کارامد و خلاق هدف‌گذاری و همه کسانی را که در حیطه کاری شما مسئولیت اجتماعی دارند، به این حلقه اضافه کنید.

حاجی‌میرزایی در ادامه سخنانش با بیان اینکه در بخش دیگر تحول مدنظر برای ارتقای نظام آموزش و پرورش و ایجاد عدالت آموزشی، باید به گونه‌ای عمل شود که دانش‌آموزان متفاوتی در مدارس و نظام تعلیم و تربیت، پرورش یابند، در توضیح آن گفت: در مدل آزمایشی شهرستان قدس، باید با بهره‌گیری از تجارب موفق دیگر کشورها، دانش‌آموزان را به شکل مناسب در اداره مدرسه مشارکت دهیم، تا نسبت به بهبود فضای عمومی مدرسه و ساخت مدارسی نشاط‌انگیز با همکاری مسئولان مدارس، همدلی و احساس مسئولیت داشته باشند.

منبع: میزان

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *