جک دورسی به دنبال ساخت یک «توییتر غیرمتمرکز» است

جک دورسی به دنبال ساخت یک «توییتر غیرمتمرکز» است

به گزارش سیگنال به نقل از کوینیت،

رویکرد جک دورسی

آقای جک دورسی(Jack Dorsey) مدیرعامل شرکت رسانه‌ی اجتماعی توییتر، یکی از طرفداران پروپاقرص استفاده از تمرکززدایی بیت کوین برای تقویت شبکه‌ی بلاک‌چین است.

حال آقای دورسی در نظر دارد تا با همکاری شرکت پروتکل لبز(Protocol Labs) که وظیفه‌ی ساخت سیستم اشتراک‌گذاری بین سیاره‌ای(IPFS) و شبکه‌ی ذخیره‌سازی غیرمتمرکز فایل‌کوین(FileCoin)، یک «استاندارد غیرمتمرکززایی برای رسانه‌های اجتماعی» ایجاد کند.

تیم موقت پروژه‌ی بلواسکای(BlueSky) که همچنین شامل تکنسین‌ها و توسعه‌ٔهندگان ماستودون(Mastodon) و سایر پلت‌فرم‌های زیرمجموعه‌ی توییتر می‌باشند، در تاریخ 21ام ژانویه یک گزارش مفصل در رابطه با اکوسیستم‌های غیرمتمرکز منتشر کردند. در این گزارش نه تنها فناوری‌های موجود مورد بررسی قرار گرفته است، بلکه راهکارهایی برای ساخت یک توییتر غیرمتمرکز نیز اشاراتی دارد. به عنوان یکی از روش‌های کسب درآمد در توییتر معرفی شده که در آن به کاربران اجازه داده می‌شود دسته‌هایی از پست‌های توییتری خود را برای فروش بگذارند.

جک دورسی توییتر غیرمتمرکز
توییتر غیرمتمرکز

تنها یک هفته پس از شورش در پایتخت ایالات متحده و حمله‌ی عده‌ای از مردم به ساختمان کنگره‌ی آمریکا در تاریخ 6ام ژانویه، آقای دورسی توضیح داد که چرا پلت‌فرم توییتر حساب کاربری دونالد ترامپ را مسدود کرده است. البته پیش از آن آقای دورسی با انتشار چندین پست توییتری به حمایت و تمجید از بیت کوین به عنوان «یک فناوری اینترنتی بنیادی که تحت کنترل و تاثیر هیچ فردی یا نهادی قرار ندارد»، پرداخت. وی در یکی از این پست‌های توییتری توضیح داد که:

دلیل اینکه من علاقه‌ی زیادی به بیت کوین دارم، عمدتاً به مدل پیاده‌سازی آن می‌باشد؛ یک فناوری اینترنتی بنیادی که تحت کنتر ل و تایر هیچ فرد یا نهادی قرار ندارد. این همان چیزیست که اینترنت بدان نیاز دارد و با گذشت زمان، نیاز ما به آن بیشتر هم خواهد شد. Jack Dorsey

بلواسکای مسیر رسیدن به این هدف

وی در ادامه‌ی صحبت‌های خود به تیم کوچک بلواسکای که در سال 2019 برای اولین بار به راه‌اندازی آن اشاره کرده بود، پرداخت و اظهار داشت که شروع فعالیت‌های این تیم با مشکلات بسیار زیادی روبرو می‌باشد. به گفته‌ی وی مواردی همچون شیوع کووید19، حمله به کنگره‌ی آمریکا و درگیری بر سر ماده‌ی 230 از مواردیست که تاثیر زیادی در روند فعالیت آن‌ها داشته است.

این تیم همچنان با مشکلات بزرگی روبرو است، تاجایی که گزارش پیشرفت منتشر شده توسط بلواسکای همچنان ناقص به نظر می‌رسد. طی گزارش جدید این تیم(که همراه با یک پست توییتری هفته‌ی گذشته منتشر شد) تنها به چند موضوع مهم پرداخته شده و برخی خلاهای موجود رفع گردیده است.

جک دورسی توییتر غیرمتمرکز
پست توییتری بلواسکای

در ماه فوریه، شرکت بلواسکای از فعالان حوزه‌ی فناوری و توسعه‌دهندگانی که در زمینه‌ی تمرکزردایی فعالیت دارند، دعوت به عمل آورد تا بر سر یک پروژه‌ی خاص با یکدیگر همکاری کنند. افراد بزرگی همچون جرومی جانسون(Jeromy Johnson) و مولی مکینلی(Molly Mackinlay) از توسعه‌دهندگان پروژه‌ی IPFS و شبکه‌ی فایل کوین، و همچنین راهول کوتاری(Rahul Kothari) یکی از توسعه‌دهندگان برجسته‌ی هیدرا هشگراف(Hedera Hashgraph) نیز برای مشارکت و بازبینی طرح، حضور به عمل آوردند.

الهام از سایر پروژه‌های غیرمتمرکز

طبق گزارشاتی که در رابطه با این موضوع منتشر شده است، مقالات مربوط به این پروژه IPFS را پوشش داده و به مباحث مهمی از هفت پروژه‌ی غیرمتمرکز دیگر از جمله اکتیویتی پاب(ActivityPub)، گان(GUN)، هایپرکور پروتکل(Hypercore Protocol) ماتریکس(Matrix)، پیرگوس(Peergos)، سالید(Solid) و ایکس‌ام‌پی‌(XMPP) پرداخته شده است. شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر فناوری بلاک‌چین از جمله پی‌پث(Peepeth) و استیمیت(Steemit) و همچنین نرم‌افزارهای غیرمتمرکز همچون انجمن شخص به شخص آثر(Aether) و ماستودون(Mastodon) نیز مورد بازبینی و بررسی قرار گرفتند.

شرکت بلواسکای در حال حاضر هنوز نقشه‌ی راه ندارد و به دنبال یک پروژه‌ی انقلابی برای معرفی خودش می‌باشد. این درحالیست که در گزارش منتشر شده، این تیم به دنبال راهی برای کسب درآمد از طریق یک سیستم غیرمتمرکز در سطح نرم‌افزار، ارائه دهنده یا پروتکل می‌باشد.

اصلاً تعجب‌آور نیست که در این گزارشات به رمزارزها نیز اشاراتی شده است. به گفته‌ی محققین این پروتکل می‌تواند از توکن‌های مختلفی همچون بیسیک اتنشن(Basic Attention Token یا BAT که توکن‌های بومی مرورگر Brave هستند) جهت توزیع پول در سراسر اکوسیستم استفاده کند.

شرکت بلواسکای همچنان در روزهای اولیه فعالیت خود قرار داشته و اعلام اینکه توسعه‌دهندگان این شرکت به دنبال ساخت یک رمزارز بومی برای توییتر هستند، بسیار اغراق‌آمیز به نظر می‌رسد. در حال حاضر تنها چند ایده براساس آنچه گروه‌های متنوع حوزه‌ی فناوری انجام می‌دهند مطرح شده و این تیم همچنان یک سرپرست ندارد.

نظر شما در رابطه با رویکرد جک دورسی و راه‌اندازی بلواسکای برای رسیدن به این اهداف چیست؟ آیا در نهایت شاهد ظهور پلت‌فرم‌های رسانه‌ی اجتماعی غیرمتمرکز خواهیم بود؟ نظرات خود را با تیم کوینیت به اشتراک بگذارید.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.