جهش ۱۹ پله‌ای پتروشیمی ایران طی سه سال اخیر

جهش ۱۹ پله‌ای پتروشیمی ایران طی سه سال اخیر
خلاصه اخبار

مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس گفت: گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با کسب رتبه ۱۸ در میان ۱۰۰ شرکت برتر شیمیایی جهان، تاریخ‌ساز شد و سه رکورد مهم را برای نخستین‌بار از آن خود کرد.

به‌گزارش ایسنا، عبدالعلی علی عسکری با اشاره به اهمیت سرمایه‌گذاری این هلدینگ در سال 2023، گفت: این گروه در تازه‌ترین رده‌بندی جهانی مؤسسه ICIS، موفق به ثبت سه رکورد مهم شده است، با توجه به فروش 17 میلیارد و 340 میلیون دلار و 3.7 درصد افزایش نسبت به سال 2022 هلدینگ خلیج‌فارس توانسته است در تازه‌ترین رده‌بندی جهانی مؤسسه ICIS، در میان 100 شرکت برتر شیمیایی جهان، رتبه 18 را کسب کند.

وی با تاکید بر اینکه این نخستین‌بار است که یک شرکت ایرانی در میان بیست شرکت برتر شیمیایی جهان قرار می‌گیرد، گفت: این هلدینگ به ترتیب با کسب رتبه سوم و چهارم جهانی، بر بام خاورمیانه ایستاده به‌طوری که در سال 1400 این هلدینگ در جایگاه 37 قرار داشت و اکنون بهترین رتبه تاریخ خود را ثبت کرده است.

مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با بیان اینکه تولید این گروه از 20 میلیون تن در سال 1399 به 24 میلیون و 800 هزار تن در سال 1402 رسیده است، اظهار کرد: فروش این گروه از 308 هزار میلیارد تومان در سال 1400 به 517 هزار میلیارد تومان در سال 1402 افزایش یافته است.

علی‌عسگری به چالش‌های صنعت پتروشیمی اشاره کرد و افزود: با وجود تحریم‌های سنگین، تمامی منابع مالی شرکت به سلامت برگشته است و نیروی انسانی متخصص در موفقیت‌های این هلدینگ بر نقش بسزایی داشته است. در سال گذشته مگاپروژه پالایشگاه گازی هویزه، پتروشیمی گچساران را که پایین‌دستی بیدبلند خلیج‌فارس است به مرحله راه‌اندازی رساندیم و ابتدای امسال، فاز نخست پروژه بزرگ پتروشیمی هنگام، واحد پارازایلین پتروشیمی بوعلی سینا و تصفیه‌خانه بزرگ پتروشیمی بندر امام به بهره‌برداری رسید.

وی با بیان اینکه امسال برنامه داریم که سه پروژه پتروشیمی آپادانا، پتروشیمی صدف و ارغوان گستر ایلام را به بهره‌برداری برسانیم و به‌سوی توسعه پارک‌های پتروشیمی که اقدام بزرگ و راهبردی برای حرکت به‌سمت پایین‌دستی پتروشیمی است، پیش برویم، گفت: مقدار سرمایه‌گذاری در سال 1400 حدود 17 هزار میلیارد تومان، در سال 1401 حدود 58 هزار میلیارد تومان و سال 1402 بیش از 72 هزار میلیارد تومان بود و امسال حجم سرمایه‌گذاری‌ها از 50 هزار میلیارد تومان عبور خواهد کرد.

به گفته مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس همچنین در راستای حمایت از ساخت داخل در این مدت 410 قرارداد و تفاهم‌نامه با 332 شرکت دانش بنیان و حدود 18 هزار میلیارد تومان قرارداد با تولیدکنندگان ایرانی منعقد شده است.

علی عسکری بر لزوم جذب سرمایه خارجی تاکید کرد و گفت : این گروه به دنبال تحقق برنامه توسعه خود و پیشرفت در عرصه پتروشیمی است و در همین راستا مذاکراتی را با چند شرکت چینی برای همکاری در برنامه‌های توسعه‌ای در دست اجرا است.

منبع: ایسنا

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *