جلیلی: محدود به یک گعده نیستیم/پزشکیان: هرجا عزت و منفعت‌ ما حفظ شود می‌رویم و صحبت می‌کنیم

جلیلی: محدود به یک گعده نیستیم/پزشکیان: هرجا عزت و منفعت‌ ما حفظ شود می‌رویم و صحبت می‌کنیم
خلاصه اخبار

دو کاندیدای راه یافته به مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به سوالی در خصوص «شیوه حکمرانی» پاسخ دادند.

به گزارش ایسنا، مسعود پزشکیان و سعید جلیلی در اولین مناظره در فرصت تبلیغاتی مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، در ادامه مناظره به سوالی در خصوص «شیوه حکمرانی» پاسخ دادند.

مسعود پزشکیان در پاسخ به سوالی درباره اینکه «چگونه در حوزه کارشناسی تفکرات مختلف و بعضاً متضاد را در کنار هم خواهید چید و تصمیم گیری خواهید کرد؟» گفت: اقتصاد دارای 125 فوق تخصص مختلف است که می‌توان از آنها نظر گرفت؛ اینکه بفهمیم چه کسی در کجا کارشناس است خودش یک مسئله است. درباره اینکه می‌خواهیم چه کنیم و دیدمان چیست ما گفته‌ایم که دیدمان حق و عدالت است. آنچه که از نظر اعتقادی معتقدیم در حوزه عدالت در سلامت و آموزش به بازار آزاد معتقد نیستیم و سلامت و آموزش حق مردم است.

وی افزود: همانطور که وقتی چشم‌مان مریض است نزد جراح شکم نمی‌رویم بلکه به دنبال جراح چشم می‌رویم، اگر قرار است در گندم اقتصادی را تعریف کنیم به سراغ کارشناس آن می‌رویم؛ اینکه ما در کجا از چه متخصصی استفاده کنیم به نگاه ما و جایی که می‌خواهیم از او استفاده کنیم برمی‌گردد؛ همچنین قرار نیست آن متخصص هر کسی باشد. اینکه آن متخصص چقدر تجربه داشته باشد و کارآمد باشد، مهم است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به اینکه در موضوعاتی مانند سیاست خارجی و اقتصاد چگونه می‌توان دو تفکر متضاد را کنار هم قرار داد؟ گفت: سیاست خارجی اصولاً باید بستر را آماده کند تا اقتصاددانان، تاجران و معامله‌گران ما در بازارهای دنیا فرصت فعالیت پیدا کنند؛ اینکه ما بخواهیم در روابط خارجی مسئله کشاورزی را تسهیل کنیم نیازمند یک نگاه است. اینکه بخواهیم در این روابط مسئله صنعت را تسهیل کنیم نیازمند نگاه دیگری است. چرا دبی و امارات، دبی و امارات امروزی شدند؟ آیا خودشان این کار را انجام دادند؟ آنها کارشناس مربوطه را پیدا کردند از او نسخه گرفتند و نسخه را اجرا کردند.

پزشکیان در پاسخ به اینکه تفکر متضاد در حوزه سیاست خارجی به این صورت است که کارشناس نگاه به شرق را توصیه کند و دیگری نگاه به غرب را؛ در این شرایط چگونه می‌توان مدیریت کرد؟ تاکید کرد: سیاست‌های مقام معظم رهبری و امام خمینی (ره) علیه نه شرقی و نه غربی است؛ مقام معظم رهبری فرمودند که ما بر اساس سه اصل مصلحت، عزت و حکمت رفتار می‌کنیم؛ هرجا عزت ما حفظ شود و منفعت‌مان اقتضا کند ما می‌رویم در مورد آن صحبت می‌کنیم. از نظر علمی برای انواع تفکرات متضاد می‌توان بر اساس شواهد تصمیم گرفت و ابزار برای چگونگی تصمیم گیری وجود دارد.

سعید جلیلی در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی برای اینکه آیا جنابعالی با کار تشکیلاتی مخالف هستید و فرایند تصمیم گیری در دولت آینده شما به چه صورت خواهد بود؟ گفت: آقای دکتر پزشکیان فرمودند که برای اداره کشور نیاز نیست که فردی باشد که علامه دهر باشد و بگوید من همه چیز بلدم؛ این حرف درستی است چرا که موضوعات مختلف است اما راه این است که بنشینیم و در جلسات مختلف سخنان افراد مختلف را بشنویم و به تصمیم برسیم.

محدود به یک گعده نیستیم

وی افزود: ما در حال صحبت کردن از مقام رئیس جمهور هستیم و این به آن معناست که رئیس جمهور با رئیس دانشگاه و یک نظریه پرداز فرق می‌کند. عرض من این است که مباحث کارشناسی در موضوعات مختلف را باید قبلاً انجام داده باشید؛ یعنی وقتی که برای ریاست جمهوری اعلام آمادگی می‌کنیم باید این کارها را در حوزه‌های مختلف انجام داده باشید و در حوزه‌های مختلف نگاه‌های متفاوت را شنیده باشید و به جمع‌بندی رسیده باشید؛ ادعای ما این است. در دنیا احزابی وجود دارند که روی این موضوعات کار می‌کنند و جمع‌بندی می‌کنند و فردی نیز از داخل حزب معرفی می‌شود و کارها و برنامه‌های آن حزب را دنبال می‌کند. حرف ما این است که با این جلسات گعده‌ای و لابی‌ها چیزی که به منفعت و مصلحت کشور است در نمی‌آید و اتفاقاً نگاه ما این است که ما محدود به یک گعده نیستیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: یکی از عزیزان در مناظره‌های تلویزیونی به من گفت که شما 11 سال است که زنبیل گذاشته‌اید؛ من نیز گفتم که بله به این دلیل که موضوع با اهمیتی است و اگر روزی می‌خواهید در این جایگاه کار کنید باید با مسائل آشنا باشید و نمی‌توان بر اساس دو گعده و سه محفل سیاسی حرف زد. اتفاقا این حوزه نیازمند کار عمیق و جدی است و باید در موضوعات مختلف به جمع‌بندی رسیده باشی و بتوانی تصمیم بگیری؛ چرا که دیگر رئیس جمهور رئیس در مقام اجرا است و اجرا زمانی موفق می‌شود که به موضوع اشراف داشته باشی و بتوانی در لحظه تصمیم صحیح را به موقع بگیری.

جلیلی همچنین تاکید کرد: وقتی اشراف وجود داشته باشد در آن صورت نه فشار خارجی و نه برخی کارشکنی‌های داخلی می‌توانند مانع کار شود؛ بسیاری اوقات وقتی بحثی را دنبال می‌کنیم در همان ساختاری که باید موضوع را دنبال کند با مقاومت مواجه می‌شویم. وقتی به موضوع اشراف داشته باشی می‌توانی مشکل را برطرف کنی.

وی با اشاره به حضور دیروز خود در بازار تهران گفت: در سال‌های گذشته من با 22 صنف دیدار داشتم و به 17 موضوع رسیدم که موانع تولید بوده و باعث ایجاد رکود می‌شود.

ادامه این مناظره را در بخش 4 بخوانید.

مرجع: ایسنا

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *