جزر و مد پاییزی دلار

جزر و مد پاییزی دلار
خلاصه اخبار

دنیای اقتصاد :

بازار ارز در رفت‌وبرگشت میان کانال‌های قیمتی مختلف است. در پی انتشار اخبار مناقشات منطقه‌ای، سوگیری فعالان بازار ارز نیز تغییر می‌کند. با انتشار سیگنال‌هایی مبنی بر عدم تمایل طرفین به ایجاد درگیری مستقیم طرف تقاضا کاهش یافته و نرخ‌ها کاهشی می‌شوند و در مقابل اخباری مانند تمایل به پاسخگویی نظامی موجب افزایش تقاضا و رشد نرخ‌ها می‌شود.

Untitled-3 copy

بازار ارز روزهای پرنوسانی را سپری می‌کند. به‌طورکلی اخبار سیاسی و نظامی که حاوی ریسک‌هایی برای اقتصاد کشور باشد می‌تواند بر رفتار معامله‌گران ارزی تاثیر بگذارد. باتوجه به تحریم‌های اقتصادی شدید و دور ماندن بازار کشور از بازار جهانی، ورودی بازار ارز ایران محدود است. عمده درآمدهای ارزی کشور از محل صادرات نفت‌خام به دست می‌آید که آن نیز در حساب بانک مرکزی ذخیره می‌شود. جریان ارزی جایگزینی درفضای حال حاضر اقتصاد کشور وجود ندارد و درنتیجه هر خبری که حاوی ریسک برای درآمدهای نفتی کشور باشد می‌تواند معاملات ارزی را تحت‌الشعاع قرار دهد. در چند هفته اخیر اخبار مربوط به درگیری‌های نظامی در منطقه نیروی محرکه بازار ارز تهران بوده است. هرچند باید اشاره کرد که نرخ دلار آزاد همچنان با سقف تاریخی 67 هزار تومانی خود فاصله دارد. اما ریسک‌های موجود در میان معاملات زمینه‌ساز رشد نرخ شاخص‌های ارزی شده است.

 تحلیلگران معتقدند که پس از عملیات «وعده صادق2» توپ در زمین رژیم صهیونیستی است. بسیاری از تحلیل‌ها گویای آن است که پاسخ این رژیم به عملیات موشکی ایران منجر به گسترش درگیری‌های منطقه‌ای و وقوع جنگ مستقیم میان ایران و اسرائیل نخواهد شد. اما پمپاژ اخبار ضد و نقیض متوقف نشده و رسانه‌های داخلی و خارجی با انتشار اخبار غیررسمی درباره تصمیم رژیم اسرائیل مبنی بر نحوه پاسخگویی به ایران فضای بازار ارز را متشنج می‌کنند. 

به عقیده کارشناسان درصورتی که پاسخ رژیم صهیونیستی یک عملیات محدود باشد و تاسیسات استراتژیک کشور چندان مورد تهدید واقع نشود، ریسک‌های موجود در معاملات به سرعت تخلیه خواهد شد و قیمت ارز به کریدورهای پیشین خود بازمی‌گردد. مشابه این اتفاق در ماه نخست سال جاری صورت گرفت. در میانه‌های فروردین‌ماه به‌واسطه انتشار اخبار مرتبط با حمله موشکی ایران به سرزمین‌های اشغالی، قیمت دلار آزاد در معاملات نقدی به رقم 67 هزار تومان رسید که با اتمام این مناقشات قیمت اسکناس آمریکایی در 10 کانال نقدی پایین‌تر یعنی در بازه 57 تا 58 هزار تومان رنج شد. 

بازگشت خریداران به بازار

دیروز یکشنبه 15 مهر ماه روند نرخ شاخص‌های ارزی در معاملات غیررسمی بازار تهران افزایشی بود. قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد که در طول بازار روز شنبه حدود هزار و 150 تومان افت کرده بود، در بازار روز یکشنبه رشد قیمتی نزدیک به همین میزان را تجربه کرد و به نرخ روزهای پایانی هفته گذشته بازگشت. براین اساس قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد در معاملات روز یکشنبه حدود 950 تومان گران‌تر از نرخ روز شنبه در رقم 63 هزار و 350 تومان به‌فروش رسید. قیمت یورو آزاد در بازار دیروز هزار و 50 تومان رشد کرد و به رقم 69 هزار و 550 تومان رسید. پوند نیز با رشد هزار و 250 تومانی در رقم 83 هزار و 350 تومان معامله شد.

سکه به رشد قیمت ادامه می‌دهد

همزمان با تشدید تنش‌های منطقه‌ای تابلوی نرخ قطعات مختلف فلز طلا در بازار تهران سبز شد. قیمت سکه طلا طرح جدید در بازار عصر روز گذشته با رشد یک میلیون و 115 هزار تومانی وارد کانال 49 میلیون تومانی شد و در رقم 49 میلیون و 280 هزار تومان به‌فروش رسید. نیم و ربع‌سکه نیز در بازار روز گذشته هریک به‌ترتیب 400 و 350 هزار تومان رشد کرده و در ارقام 26 میلیون و 950هزار تومان برای نیم‌سکه و 17 میلیون و 900 هزار تومان برای ربع‌سکه معامله شدند. 

منبع: دنیای اقتصاد

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *