جزئیات لایحه بودجه 1404؛ دولت چقدر برای یارانه کنار گذاشته است؟

جزئیات لایحه بودجه 1404؛ دولت چقدر برای یارانه کنار گذاشته است؟
خلاصه اخبار

اکوایران: بر اساس لایحه بودجه در سال آینده مجموع یارانه نقدی، مستمری خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و مستمری خانوارهای تحت پوشش بهزیستی 405 همت خواهد بود.

به گزارش اکوایران، لایحه بودجه 1404 نسبت به لایحه بودجه 1403 به شکل قابل‌توجهی تغییر کرده است. مهم‌ترین تغییر ساختاری بودجه، ادغام منابع هدفمندسازی یارانه‌ها در ترازهای اصلی بودجه بوده که در نهایت باعث افزایش کسری بودجه تا یک هزار و 800 میلیارد تومان شده است. البته، اگر در سال جاری هم کسری بخش‌های مختلف بودجه به تراز عملیاتی اضافه می‌شد، کسری بودجه سال جاری به جای 300 همت، یک هزار و 300 همت بود.

در کنار این نکات، لایحه بودجه 1404 از حیث مالیات و یارانه نیز نسبت به لایحه بودجه سال جاری تغییر کرده است. برای مثال، سقف معافیت مالیاتی برای حقوق‌بگیران 24 میلیون تومان در نظر گرفته شده در حالی که این رقم در سال جاری تنها 12 میلیون تومان در ماه بود.

خبر مرتبط
سقف دخل و خرج دولت در سال 1404
سقف دخل و خرج دولت در سال 1404

اکوایران: ارقام لایحه بودجه 1404 نشان می‌دهد که درآمدهای جاری دولت حداقل 40 درصد در سال آینده افزایش می‌یابد. همچنین، به نظر می‌رسد درآمدهای دولت از محل فروش سرمایه نیز حدودا 40 درصد بیش‌تر از سال جاری باشد.

طبق مالیات پلکانی بودجه 1404، افرادی که بین 24 تا 30 میلیون تومان در ماه درآمد دارند باید حداکثر 600 هزار تومان مالیات بپردازند. با افزایش حقوق ماهانه، پلکان مالیات هم مرتفع می‌شود به طور ی که مالیات ماهانه افرادی که بین 66 تا 100 میلیون تومان درامد دارند حداکثر 18 میلیون و 400 هزار تومان می‌شود.

در بخش دیگری از این لایحه ذکر شده که در سال آینده، یارانه نان و آرد 250 هزار میلیارد تومان و مجموع یارانه نقدی، مستمری خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و مستمری خانوارهای تحت پوشش بهزیستی 405 همت خواهد بود. یکی از تفاوت‌های یارانه‌ای این لایحه با لایحه سال جاری، پاداش کالابرگ الکترونیک است. از اواخر سال 1402 اگر خانوار به جای یارانه نقدی از کالابرگ الکترونیکی استفاده می‌کرد مبلغی را به عنوان پاداشت دریافت می‌کرد در حالی که در سال آینده اگر خانوار داوطلبانه از کالابرگ به جای یارانه نقدی استفاده کند پاداشی به او تعلق نمی‌گیرد.

این لایحه، نه تنها در حوزه درآمد، مالیات و یارانه تغییراتی داشته بلکه در سایر حوزه‌ها مثل حوزه دفاعی و نظامی هم شاهد افزایش در برخی ردیف‌ها بوده است. برای مثال، سهم نیروهای مسلح از نفت که در سال جاری 4 میلیارد یورو بوده، در سال آینده به 11 میلیارد یورو (نرخ تسعیر یورو به ریال: 50 هزار و 228 تومان) افزایش یافته است.

خبر مرتبط
مخارج وارداتی دولت در بودجه 1404 مشخص شد
مخارج وارداتی دولت در بودجه 1404 مشخص شد

اکوایران: بررسی‌ها نشان می‌دهد که دولت در سال آینده قصد دارد تا سقف 1.8 میلیارد یورو از ارز را به واردات خودرو اختصاص دهد.

منبع: اکو ایران

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *