جزئیات جدید مالیات بر عایدی سرمایه – آیا شما هم مشمول این مالیات هستید؟

جزئیات جدید مالیات بر عایدی سرمایه – آیا شما هم مشمول این مالیات هستید؟

به گزارش سیگنال نیوز، مهدی موحدی، سخنگوی سازمان امور مالیاتی به تشریح جزئیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه پرداخت.

معافیت‌ها و مشمولان:

  • مسکن: در طرح مالیات بر عایدی سرمایه، خرید و فروش مسکن برای سکونت مشمول مالیات نخواهد شد. انتقال خانه به فرزندان و خرید خودروی جدید نیز از قانون مذکور معاف است.
  • خودرو: خرید خودرو برای خود، همسر و فرزندان مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نخواهد شد. اگر کسی 100 دستگاه خودرو هم بخرد، مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نمی‌شود مگر زمانی که بخواهد آنها را بفروشد و سودی کرده باشد.
  • طلا: طلای مورد استفاده افراد مثل انواع زیورآلات تا 150 گرم به ازای هر فرد مشمول قانون مالیات بر عایدی سرمایه نخواهد بود.

سایر معافیت‌ها:

  • کشاورزان: طبق ماده 81 قانون مالیات‌های مستقیم، کشاورزان مشمول مالیات نیستند که شامل انواع و اقسام رسته‌ها از جمله دامپروری و زنبورداری هم می‌شود.
  • سود بانکی: بخشی از معافیت‌ها، شامل پایه‌های مالیاتی هم می‌شود که از آن جمله می‌توان به سود بانکی اشاره کرد.

فرصت تنفس سه ساله:

سخنگوی سازمان امور مالیاتی با اشاره به یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این طرح، از در نظر گرفتن فرصت تنفس سه ساله برای مشمولان خبر داد. بر این اساس، تا سه سال پس از تصویب قانون، مالکان اموال مشمول قانون می‌توانند آنچه دارند را بفروشند بدون اینکه مالیاتی به سود آنها تعلق بگیرد.

موحدی در ادامه صحبت‌های خود به هدف اصلی این طرح اشاره کرد و گفت: “این طرح برای دلالان، سفته‌بازان و سودجویان بازارهایی مثل ملک، خودرو، رمزارز و ارز و سکه طراحی شده است و مردم عادی نباید از این قانون بترسند.”

مالیات سلبریتی‌ها:

موحدی در پاسخ به سوالی درباره مالیات سلبریتی‌ها گفت: “حساب‌های شخصی و تجاری سلبریتی‌ها شناسایی شده و حتی شرکت‌های تبلیغاتی همکار با آنها هم مورد رصد هستند و بعضی از آنها مالیات هم می‌دهند.”

سخنگوی سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه این سازمان مجری قانون است و وظیفه دارد عدالت مالیاتی را محقق کند، گفت: “همه تلاش سازمان امور مالیاتی این است که با بهره‌گیری از همه پایگاه‌های اطلاعاتی موجود، حساب‌های تجاری را شناسایی و از آنها مالیات بگیرد.”

برای اطلاع از تازه‌ترین اخبار اقتصادی ایران و جهان می‌توانید به لینک روبرو مراجعه کنید

مالیات شرکت‌های بزرگ:

موحدی در خصوص مالیات شرکت‌های بزرگ گفت: “طبق مطالعات انجام شده در سال 1400، 88 درصد سهم مالیات کشور توسط پنج درصد مؤدیان پرداخت شده که بیشتر آنها شرکت‌های بزرگ هستند. این شرکت‌ها به خاطر شفافیت بیشتری که دارند و تمرکز بیشتری هم که سازمان امور مالیاتی روی آنها دارد، مالیات درستی پرداخت می‌کنند.”

سخنگوی سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه اقتصاد غیر شفاف یا غیر رسمی امر پسندیده‌ای نیست، عنوان کرد: “این رقم برای سوئد 12 و برای ایتالیا 22 درصد و در ایران حدود 18 درصد است. بسیاری از کشورها با استفاده از ابزارهای مالیاتی و اقتصادی، به دنبال کاهش اقتصاد غیر رسمی هستند.”

مالیات اتباع خارجی:

موحدی در ادامه صحبت‌های خود گفت: “هر فرد خارجی که بخواهد داخل ایران فعالیت کند، مشمول قانون مالیات‌های مستقیم خواهد بود و در طرح مالیات بر عایدی سرمایه، تمام اشخاص حقوقی و حقیقی غیر ایرانی، مشمول می‌شوند.”

رفع ابهامات طلافروشان:

اعتراض طلافروشان از ابتدای دی ماه سال گذشته شروع شده که مربوط به حوزه مالیات نیست بلکه به ثبت اطلاعات خود در سامانه جامع تجارت اعتراض دارند البته تعامل خوبی میان سازمان امور مالیاتی، وزارت صمت و ستاد قاچاق کالا و ارز وجود دارد تا اگر طلافروشان تاییدیه سامانه جامع تجارت را داشته باشند، نیازی به ثبت مجدد اطلاعات در سامانه مؤدیان نباشد.

نگرانی‌هایی از سوی طلافروشان در خصوص ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت مطرح شده است. لازم به ذکر است که این موضوع ارتباطی با قانون مالیات بر عایدی سرمایه ندارد. طلافروشان اگر اطلاعات موجودی طلای خود را ثبت کنند، مشمول این قانون نخواهند شد.

برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *