جزئیات تجارت بدون نفت ایران با همسایگان و کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی

جزئیات تجارت بدون نفت ایران با همسایگان و کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی
خلاصه اخبار

براساس اعلام رئیس گمرک ایران، در هفت ماهه نخست امسال تجارت بدون نفت ایران با کشورهای همسایه به ۴۱ میلیارد دلار رسید. همچنین، میزان صادرات ایران به کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی از مرز ۲۰ میلیارد دلار عبور کرد.

به گزارش ایسنا، محمد رضوانی‌فر – معاون وزیر اقتصاد – در رابطه با میزان تجارت غیر نفتی ایران با کشورهای همسایه در هفت ماهه نخست امسال، اعلام کرد: در این بازه زمانی، میزان وزنی تجارت بدون نفت ایران با کشورهای همسایه 64.5 میلیون تن بوده است که 16 درصد رشد داشته است.
وی گفت: در این مدت، بیش‌ترین میزان مبادلات تجاری ایران به لحاظ ارزش در بین کشورهای همسایه با امارات متحده عربی، ترکیه، عراق، پاکستان و فدراسیون روسیه بوده است. همچنین، در هفت ماهه نخست سال جاری، میزان مبادلات تجاری ایران با «امارات متحده عربی 16.2 میلیارد دلار» ، «ترکیه 9.9 میلیارد دلار»، «عراق 7.6 میلیارد دلار»، «پاکستان 1.6 میلیارد دلار» و «فدراسیون روسیه 1.5 میلیارد دلار» بوده است.

20 میلیارد دلار صادرات و 13 میلیارد دلار واردات
رئیس کل گمرک ایران در رابطه با حجم و ارزش صادرات و واردات تجاری با همسایگان گفت: از مجموع مبادلات تجاری بدون نفت ایران با کشورهای همسایه در 7 ماهه سال جاری، 51.1 میلیون تن به ارزش 20.2 میلیارد دلار سهم صادرات به کشورهای همسایه و 13.4 میلیون تن به ارزش 20.9 میلیارد دلار به واردات از مبدا این کشورها اختصاص یافته است.

 مقاصد صادراتی کشور
رضوانی‌فر در خصوص عمده‌ مقاصد صادراتی ایران در بین کشورهای همسایه، اظهارداشت: «عراق، امارات متحده عربی، ترکیه، افغانستان و پاکستان» پنج کشور عمده مقاصد صادراتی ایران در بین کشورهای همسایه بوده‌اند.

کشورهای مبدا واردات کدام‌اند؟
وی در پایان به همسایگانی که مبدا واردات به کشور هستند اشاره کرد و گفت: «امارات متحده عربی، ترکیه، فدراسیون روسیه، عمان و پاکستان»، پنج کشور عمده مبدا واردات در بین کشورهای همسایه را در هفت ماهه نخست امسال به خود اختصاص دادند.

میزان مبادلات تجاری با کشورهای عضور سازمان همکاری اسلامی چه قدر است؟

براساس آمارهای گمرک ایران، در هفت ماهه سال جاری، 50.6 میلیون تن کالا به ارزش 20 میلیارد و 364 میلیون دلار به کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزنی 15 درصد و از حیث ارزش 22 افزایش نشان می‌دهد.

همچنین، میزان واردات ایران در هفت ماهه نخست امسال از کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی، 12.4 میلیون تن کالا به ارزش 20 میلیارد و 356 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، به لحاظ وزنی 14 درصد و از حیث ارزش 21 درصد رشد نشان می‌دهد.
بنابراین در مجموع مبادلات تجاری ایران با کشورهای فوق‌الذکر در هفت ماهه سال جاری، 63 میلیون تن و به ارزش 40.7 میلیارد دلار بوده است.

گفتنی است؛ سازمان همکاری اسلامی OIC، سازمانی بین‌المللی با عضویت 57 کشور مسلمان است که در سپتامبر 1969 در مراکس تاسیس شد.

منبع: ایسنا

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *