جریان نفت از دریای سرخ کاهش یافت
جریان نفت خام و فرآوردههای نفتی از مسیر تنگه باب المندب در سال ۲۰۲۴، به شدت کاهش یافت.
به گزارش ایسنا، اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) در گزارش جدیدی که روز جمعه منتشر شد، اعلام کرد جریان نفت خام و فرآوردههای نفتی از طریق تنگه باب المندب در سال 2024 به شدت کاهش یافت و بیش از 50 درصد نسبت به سال گذشته کمتر شد. این آبراه که در ورودی جنوبی دریای سرخ قرار دارد، نقش مهمی در تجارت انرژی جهانی ایفا میکند. این اختلالات میتواند تاخیرهای قابل توجه در زنجیره تامین ایجاد کرده و به بالاتر رفتن هزینههای کشتیرانی و افزایش قیمت جهانی انرژی منجر شود.
در نتیجه عملیات دریایی نیروهای مسلح یمن علیه کشتیهای اسرائیلی یا مرتبط با سرزمینهای اشغالی فلسطین که از نوامبر سال 2023 آغاز شد، ترافیک کشتیها در دریای سرخ در سال 2024 به شدت کاهش یافته است. بسیاری از شرکتهای کشتیرانی اکنون به جای رفتن از مسیر تنگه باب المندب، مسیر طولانیتر و گرانتر دماغه امید نیک در جنوب آفریقا را در پیش گرفته اند. به این ترتیب، حمل نفت از طریق دریای سرخ که در سال 2023 به 8.7 میلیون بشکه در روز رسیده بود، در سال جاری فقط چهار میلیون بشکه در روز بود.
همزمان، انتقال نفت از مسیر دماغه امید نیک در هشت ماه نخست سال 2024 به 9.2 میلیون بشکه در روز در مقایسه با 6 میلیون بشکه در روز در سال 2023 افزایش یافت. این تغییر مسیر به فشار بر بازارهای انرژی جهانی افزود زیرا اروپا و مناطق دیگر برای واردات انرژی، به شدت به این مسیرهای دریایی وابسته هستند.
ترافیگورا که یکی از بزرگترین شرکتهای بازرگانی نفت در جهان است، در اوت برآورد کرد تغییر مسیر کشتیها، 200 هزار بشکه در روز به مصرف نفت کوره نفتکشها در سال جاری افزوده و آلایندگی سالانه نفتکشها را 4.5 درصد افزایش داده است.
بر اساس گزارش اویل پرایس، تنگههایی مانند تنگه باب المندب و کانال سوئز برای تضمین جریان روان نفت و گاز طبیعی از خلیج فارس به بازارهای جهانی حیاتی هستند. هر گونه اختلال در این مسیرهای دریایی حتی برای مدتی کوتاه میتواند تاثیر منفی بر عرضه داشته و هزینهها را بالاتر برده و قیمت جهانی انرژی را بیثبات کند.
منبع: ایسنا