جدیدترین خودروهای سایپا در سال 1403
سالهای 1402 و 1403 با معرفی و رونمایی از خودروهای جدیدی در میان محصولات سایپا و ایران خودرو همراه بود. با توجه به گذشت نیمی از سال، بد نیست مروری داشته باشیم بر لیست جدیدترین ماشین سایپا 1403 که انتظار میرود کیفیت قابل قبولی از خود نشان بدهند.
اخبار جدیدی از معرفی جدیدترین ماشین سایپا 1403 در راستای تنظیم بازار، جایگزینی خودروهای قدیمی و اغنای لیست انتخاب مشتریان در نمایشگاههای رسمی خودرو کشور به گوش میرسد. امکان دارد تا حداقل سه سال آینده، اولین دستگاههای آن به خریداران تحویل شوند. در میان نام ماشین های جدید سایپا در سال 1403، چه خودروهایی که به مرحله تحویل به مشتری رسیده و چه اتومبیلهایی که همچنان در مرحله رونمایی از پروتوتایپ یا کانسپت نماینده مونتاژ قرار دارند، نام خودروهایی از جمله P90، پاژ، سایپا سیلک و ون هامون به چشم میخورد.
در این گزارش به لیستی از جدیدترین ماشین سایپا 1403 خواهیم پرداخت. این فهرست شامل خودروهای وارد شده به مرحله تحویل به مشتریان، تایید نهایی برای ورود به لاین تولید و ماشینهای جدیدی میشود که سایپا (و پارس خودرو) پلن تولید نسخه ایرانیزه و عرضه تحت عنوانی ملی را برای آنها دارد.
لیست جدیدترین ماشین سایپا 1403
ماحصل ورود خودروهای پارس خودرو و سایپا، در قالب آغاز فروش خودروهای اطلس (در تیپهای G و S) و سهند مشهود است. سایر ماشین های جدید سایپا در سال 1403 (که احتمالاً جایگزین اتومبیلهایی به عمر بالغ بر 2 دهه شوند) نیز در مرحله آزمایشی قرار دارند و تا اینجای امر، مشخصاتی نهایی کاملی از آنها منتشر نشده است.
در ادامه با خودروهای جدید سایپا 1403 آشنا خواهیم شد و مروری کلی بر مشخصات فنی، بیس و احتمال استقبال از هریک در بازار خواهیم داشت.
سایپا اطلس، نسخه جدید کوییک در جمع جدیدترین ماشین های سایپا 1403
شاید اطلس دقیقاً جدیدترین ماشین سایپا 1403 نباشد، اما انکار نمیکنیم که عملاً در میان محصولات اخیر این شرکت قرار دارد. نسخه فیس لیفت شده کوییک که تحت عنوان سایپا اطلس عرضه شد، در تیپهای G و S بهعنوان یکی از جدیدترین محصولات سایپا در سال 1403، در کلاس هاچبک قرار میگیرد. این خودرو بر پایه پلتفرم X200 توسعه یافته که پیشتر در خودروهایی مانند ساینا و کوییک نیز بهکار رفته بود.
اطلس به پیشرانه 1.5 لیتری M15i مجهز است که توانایی تولید 91 اسببخار قدرت و 137 نیوتنمتر گشتاور را دارد. این پیشرانه با گیربکس دستی 5 سرعته یا گیربکس اتوماتیک CVT جفت میشود. مصرف سوخت ترکیبی اطلس حدود 7 لیتر در هر 100 کیلومتر اعلام شده است. تیپ S اطلس، نسخه مینیمال و پایه آن محسوب میشود. امکانات اختصاصی مانند سانروف، سیستم کنترل پایداری (ESC)، تشخیص نقطه کور، دیلایت، سنسور باران، آینههای جانبی برقی، سیستم روشنایی اتوماتیک و مانیتور 7 اینچی روی تیپ E و G عرضه خواهند شد.
فروش اطلس یحتمل با قیمتی بالاتر از کوییک ادامه خواهد یافت اما میتوان انتظار داشت که در میان جمع خودروهای زیر 700 میلیون باقی بماند. در برنامه ثبتنام خودروهای سایپا 1403، امکان انتخاب خودروی اطلس برای هم وطنان فراهم شده است و انتظار میرود تا پایان سال، خودروها تحویل مشتریان شوند.
سهند
سدان دیگری که احتمالاً قرار است جای ساینای قدیمی را بگیرد اما همچنان با استفاده از پلتفرم X200 توسعه یافته، سهند است. این مدل نیز مانند اطلس، مدتی است که عنوان خودرو جدید سایپا 1403را واگذار کرده و اولین دستگاههای آن تحویل مشتریان شدهاند. در طراحی بدنه و کابین این خودرو اثر چندانی از نوآوری دیده نمیشود و تغییرات صورت گرفته، با استفاده از قالبهای پیشین و محض جا دادن سانروف اعمال شدهاند. انتظار میرفت در قسمت فنی از موتور قدرتمندتری استفاده شود، اما همانند مدلهای قبلی، سهند نیز از پیشرانه 1.5 لیتری 8 سوپاپ بهره میبرد و خروجی 90 اسب بخاری با گشتاور 137 کیلومتری را با گیربکس 5 سرعته به دیفرانسیل جلو میفرستد.
مصرف سوخت ترکیبی این ماشین جدید سایپا حدود 7 لیتر در هر 100 کیلومتر است. سهند نیز به عنوان یکی از جدیدترین محصولات سایپا 1403، در دو تیپ پایه و آپشنال عرضه خواهد گردید. در لیست آپشنهای نسخه فول (G) مواردی از جمله سیستم کنترل پایداری (ESP)، سنسور فشار باد لاستیک، کمربند ایمنی پیشکشنده، سانروف، آینههای جانبی برقی، تریم داخلی دو رنگ، تهویه نیمه اتوماتیک، چراغهای اتولایت، چراغهای مهشکن، خروجی 12 ولت، کنترل حرکت در سربالایی و کنترل کشش به چشم میخورند.
تیپهای جدید شاهین
شرکت سایپا با معرفی خودرو جدید سایپا 1403 در قالب دو مدل بهروز شده «شاهین اتوماتیک با گیربکس CVT و «شاهین پلاس» در راستای رفع ایرادات این سدان نیمه اسپرت و بهبود عملکرد آن قدمی برداشته. این ماشینهای جدید سایپا در سال 1403 با ارتقاء در بخش پیشرانه و امکانات جانبی، بهعنوان نسخههای پیشرفتهتر و مدرنتر شاهین وارد بازار خواهند شد. استفاده از موتور توربوشارژ در نسخههای پیشین شاهین مشکلاتی از جمله ورود صدا به کابین، استهلاک بالای توربو و حساسیت به بنزین کم کیفیت را به دنبال داشت. انتظار میرود با استفاده از موتور تنفس طبیعی، این مشکل برطرف گردد (اگر به قیمت افت شتاب و سرعت ماشین تمام نشود).
در مدل شاهین اتوماتیک با گیربکس CVT، از پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ M15TC استفاده شده که توان 110 اسببخار و گشتاور 178 نیوتنمتر را تولید میکند. این پیشرانه که نسخه بهبودیافته موتور M15 معرفی شده، به گیربکس CVT مجهز است. از سوی دیگر شاهین پلاس هم از پیشرانه جدید 1.6 لیتری ME16 با توان 111 اسببخار بهره میبرد که با گیربکس 6 سرعته اتوماتیک AT جفت شده. طبق چیزی که تا کنون درباره این دو مورد از ماشین های جدید سایپا در سال 1403 منتشر شده، یحتمل نسخههای جدید شاهین در مقایسه با ورژنهای قبلی متحمل انتقادات کمتری شوند.
سایپا سیلک (سیتروئن C3XR)
سیلک گزینه چندان ایرانیزهای در لیست جدیدترین ماشین سایپا 1403 نیست و بیشتر نسخهای CKD از سیتروئن C3XR به حساب میآید که قرار است حدود 55 درصد آن به صورت ملی تولید شود. پلن تولید این خودرو بر اساس پروژه قدیمی M44 و تجدید همکاری با کمپانی فرانسوی استارت خورده که مدل پایه آن، خود در بازار جهانی طبق جوینت ونچر دانگفنگ پژو-سیتروئن و برگرفته از سیتروئن الیزه فروخته میشود.
این خودرو، اولین کراس اوور در میان ماشین های جدید سایپا در سال 1403 خواهد بود و شاید بعد از ورود به لاین تولید انبوه، به عنوان رقیبی برای ری را درنظر گرفته شود. در سایپا سیلک هم از پیشرانه مشترک با P90 یعنی 16ME استفاده خواهد شد که پیشتر صحبت از استفاده آن روی شاهین پلاس نیز وجود داشت. قدرت خروجی 16ME روی سیلک به 115 اسب بخار و گشتاور آن به 147 نیوتنمتر خواهد رسید.
خودرو P90
رونمایی از جدیدترین ماشین سایپا 1403 که گویا جایگزینی برای ال 90 (داچیا لوگان ایرانی) خواهد بود، همزمان با افتتاح خط تولید موتور ME16 در مگاموتور اتفاق افتاد (پیشتر در مقاله بررسی خصوصیات خودرو P90 به این مدل پرداختیم). این خودرو که نسخهای بومیسازیشده از تندر 90 است، توسط پارسخودرو تولید میشود و به موتور 1.6 لیتری ME16 با توان 115 اسب بخار و گشتاور 147 نیوتنمتر مجهز شده است.
در دوره حضور رنو در ایران، سایپا بر اساس پلتفرم X90 سه مدل تندر 90، ساندرو، و ساندرو استپوی را تولید میکرد. اکنون پروژه جدید پارس خودرو P90 به عنوان نسخهای داخلی از این محصولات عرضه شده است و طراحی کابین آن بیشتر به ساندرو شباهت دارد. با توجه به سابقه تولید مدلهای ساندرو و استپوی در ایران، برخی از قطعات فنی و بخشهای داخلی کابین، از جمله داشبورد و تودریها، توسط تامینکنندگان داخلی تهیه شدهاند. این قطعات همچنان در پروژه P90 حفظ شده و قراردادهای تولید آنها با زنجیره تامین قطعات داخلی ادامه دارد.
محمدعلی تیموری مدیرعامل وقت سایپا، پیشتر در ارتباط با جدیدترین ماشین سایپا 1403 اعلام کرده بود که پروژه با هدفگذاری این محصول برای بازار روسیه طراحی و آماده اجرا شده است. با توجه به چالشهایی که پس از تحریمها در صنعت خودروسازی روسیه ایجاد شده و ظرفیت موجود در آفتوواز (Avtovaz)، یعنی تولیدکننده لادا که پیشتر کار مونتاژ و عرضه محصولات پلتفرم X90 رنو را در روسیه بر عهده داشت، امکان تولید P90 در این کشور نیز در تفاهمها مطرح شده است.
سایپا پاژ
سایپا در مراسمی اختصاصی که با حضور نمایندگیهای برتر برگزار شد، از خودرو جدید سایپا 1403 با نام «پاژ» رونمایی کرد. به گفته محمدعلی تیموری مدیرعامل وقت سایپا، این خودرو یک هاچبک اقتصادی در کلاس A است و به عنوان جایگزینی برای پراید معرفی شده. گویا پاژ با هدف عرضه خودرویی مقرونبهصرفه برای بازار داخلی طراحی شده و دومین کامپکت از خودروسازی سایپا خواهد بود که ایران به خود خواهد دید. اتومبیل جدید سایپا 1403 چهرهای تقریباً مشابه جتکو k112 دارد و احتمالاً ترکیبی از طراحی چینی و فرانسوی از کار دربیاید.
سایپا پاژ که طی یک پروژه مشترک با ایرانخودرو و بر مبنای پلتفرم رنو کویید ساخته شده، از ابعادی مشابه سایپا 111 برخوردار است و به همین دلیل بیشتر برای استفاده در مسیرهای شهری طراحی شده. در زمینه فنی، سایپا پاژ از نخستین موتور سه سیلندر تولید شده توسط ایرانخودرو بهره میبرد؛ این پیشرانه با کد 3F0N و حجم 1048 سیسی، توانایی تولید 70 اسب بخار قدرت و 100 نیوتنمتر گشتاور را دارد.
نیروی موتور از طریق گیربکس 5 سرعته دستی به دیفرانسیل جلو منتقل میشود. این ویژگیها، جدیدترین ماشین سایپا 1403 را به خودرویی مناسب برای تردد در خیابانهای شهری تبدیل میکند، اما در مسیرهای بینشهری و شیبدار، عملکرد محدودی خواهد داشت. انتظار میرود شتاب پاژ در محدوده 17 تا 18 ثانیه باشد و حداکثر سرعت آن به 140 کیلومتر در ساعت برسد. مصرف سوخت اقتصادی این خودرو، که تنها 5 لیتر در هر 100 کیلومتر است، یکی از مزایای قابل توجه آن محسوب میشود.
در راستای رعایت استانداردهای 85گانه، سایپا پاژ به امکاناتی نظیر فرمان برقی، دو کیسه هوا، ترمز ضدقفل (ABS)، سیستم کنترل پایداری، نمایشگر لمسی، و کیلومترشمار دیجیتال مجهز شده است و در برخی موارد امکانات بیشتری نسبت به رنو کویید ارائه خواهد داد./ پرشین خودرو
منبع: ایران جیب