جبهه پایداری پشت ممنوعیت واردات آیفون ۱۶ قرار گرفته است؛ تنها امضای رئیس‌جمهور برای رفع ممنوعیت کافی‌ است

جبهه پایداری پشت ممنوعیت واردات آیفون ۱۶ قرار گرفته است؛ تنها امضای رئیس‌جمهور برای رفع ممنوعیت کافی‌ است
خلاصه اخبار

رشیدی کوچی گفت: خاستگاه ممنوعیت آیفون از مجلس بود نه از دولت. کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نامه‌ای به معاون اول وقت رئیس جمهور مبنی بر لوکس بودن آیفون ۱۶ درخواست ممنوع بودن آن را ابزار کرد. دولت هم همراهی کرد و قبول شد. این مسئله البته قانون مصوب مجلس نبود و وارد صحن مجلس نشد. این مسئله را خود کمیسیون اصل ۹۰ که پشت آن آقایان جبهه پایداری بودند خارج از صحن پیگیری کردند. پس از طی پروسه در دولت این ممنوعیت انجام شد.

به گزارش تجارت نیوز ،

نشست ویژه رجیستری و رفع ممنوعیت واردات با حضور کارشناسان و کنشگران فناوری به میزبانی کارزار در تاریخ 17 مهرماه 1403 برگزار شد. در این نشست به این مساله پرداخته شد که آیا کارزارهای جمع امضا می‌توانند موثر واقع شوند یا خیر. در مرحله بعدی با طرح مساله، ضرورت رفع ممنوعیت واردات آیفون 16 مورد بررسی قرار گرفت. این جلسه با همراهی جلال رشیدی کوچی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، اهورا نیازی فعال حوزه تکنولوژی، رضا الفت نسب عضو هیئت‌مدیره‌ اتحادیه‌ کشوری کسب‌وکارهای مجازی، حامد بیدی مدیرعامل استارتاپ اجتماعی کارزار و دیگر اصحاب رسانه حضور داشتند.

آیا امضاها می‌توانند تاثیرگذار باشند؟ / فرهنگ مطالبه‌گری نیاز به ترویج بیشتر دارد

شهروندان برای تحقیق حقوق خود نباید بی‌تفاوت باشند. این گزاره می‌تواند بحث بزرگی برای ما باشد. در تاریخ کشور ما کم نیست مسائل و بحران‌هایی که زیستن را به امری دشوار بدل ساخته است. تاریخ درس‌های زیادی برای ما دارد. شاید یکی از این آموزه موردی باشد که از آن غافل نیستیم اما کمتر به آن توجه می‌کنیم. بقای ملت‌ها در نسبت مستقیم با مسئولیت‌پذیری و تلاش مردمان‌اش است. کنش‌گری یک اصل ضروری برای بقاست. 

با گذر از این اصل کلی، همزمان پرسش اولیه در مورد میزان تاثیرگذاری کارزارها پاسخ داده می‌شود.

ممنوعیت واردات آیفون 16 قانون مصوب مجلس نیست و وارد صحن علنی مجلس نشد / کمیسیون اصل 90 که جبهه پایداری پشت آن بود ماجرا را خارج از صحن پیگیری کرد

جلال رشیدی کوچی به عنوان نویسنده کارزار در این مورد گفت: «خاستگاه ممنوعیت آیفون از مجلس بود نه از دولت. کمیسیون اصل 90 مجلس نامه‌ای به معاون اول وقت رئیس جمهور مبنی بر لوکس بودن آیفون 16 درخواست ممنوع بودن آن را ابزار کرد. دولت هم همراهی کرد و قبول شد. این مسئله البته قانون مصوب مجلس نبود و وارد صحن مجلس نشد. این مسئله را خود کمیسیون اصل 90 که پشت آن آقایان جبهه پایداری بودند خارج از صحن پیگیری کردند. پس از طی پروسه در دولت این ممنوعیت انجام شد.»

وی بحث خود را ادامه داد و گفت: «بعد از این فرایند عزیزان حاضر در وزارت صمت استقبال کردند و کار را پیش بردند و در نهایت ثبت کردند. دیروز مناظره‌ای داشتیم و بیان شد که وقتی ارز برای دارو نداریم لازم نیست ارز برای واردات آیفون خرج شود. مسئله رفع ممنوعیت را باید از طریق مطالبه‌گری جلو برد. اکثر مسئولین از رسانه‌های قوی حساب می‌برند. جواب این گزاره‌ها و نظرات آماده‌ست.»

ممنوعیت‌ها پله پله بیشتر می‌شوند؛ مردم از تاثیر مطالبه‌گری غافل‌اند / آمار استفاده از انواع آیفون ثابت و دقیق نیست؛ این آمار حاصل آمارسازی‌اند

جلال رشیدی کوچی و نویسنده کارزار رفع ممنوعیت آیفون 16 گفت: «بحث اصلی اینجاست که درصد بسیار کمی از آیفون استفاده می‌کردند. بحث ما اصلا آیفون نیست. ما نگران این هستیم که این پله پله ادامه پیدا کند. دیروز در مناظره طرف مقابل گفت واردات بالای 600 دلار باید ممنوع شود. هشتاد درصد کسانی که گوشی می‌خرند زیر 600 دلار خرید می‌کنند. اکثر مردم وسع خرید این محصول را ندارند. نکته‌ای که باید روی آن کار کرد این است که استفاده از آیفون انحصاری نیست. آمار استفاده از این گوشی ثابت نیست. اعداد حاصل آمارسازی شده‌اند.»

رشیدی کوچی گفت: «کارزار تا به امروز 60 هزار امضا دارد. درصورتی که بیشتر این مسئله دیده شده. در مورد گشت ارشاد بعضی می‌ترسیدند. حالا می‌گویند کارزار اثر ندارد. برخی می‌گویند این مال خودشان است. این مال خودشان است، کلیشه‌ای شده که باید اصلاح کرد. مطالبه اثربخش است و عموم مردم باید بپذیرند.»

ممنوعیت واردات حاصلی ندارد

وی در جمع‌بندی صحبت اولیه خود گفت: «نکته سوم، همه باید به آن توجه داشته باشیم، وقتی قانونی وضع می‌شود باید توجه کنیم که قانون‌گذاران را باید قانع کرد. مثلا اگر می‌گویند آیفون ممنوع شود چون ارزبری دارد یا امنیت را به خطر می‌اندازد. ما باید از قانون گذاران در مورد این اهداف بپرسیم و در مورد اثربخشی آن‌ها بپرسیم. آیا ارز کشور خارج نشده است؟ در صورتی که امروز ارز بیشتری شاید خارج می‌شود و چون به صورت قاچاق این اتفاق می‌افتد عایدی برای دولت ندارد. ما باید این مفهوم را به مردم برسانیم که اهداف به نتیجه نرسیده است.»

دولت خیلی راحت می‌تواند با یک امضا فیلترینگ را بردارد اما می‌ترسد / ذی‌نفعان ممنوعیت فیلترینگ آیفون 16 مربوط به جبهه پایداری‌اند 

جلال رشیدی کوچی گفت: «شفاف بگیم، چند نفر در این مملکت هستند که دنبال ممنوعیت آیفون هستند. افراد مربوط به جبهه پایداری. این افراد می‌آیند فضا را امنیتی می‌کنند‌ سپس کسی نمی‌تواند پیش برود. آقای تقی‌پور می‌گوید در تلویزیون که هیچ آیفون منفجر نشده است. در قضیه پیجرها مواد منفجره درونش بوده. چیزی در باتری‌ها نبوده. تقی‌پور می‌گوید از کجا معلوم آیفون‌ها منفجر نشوند. جواب این است که اگر مسئله امنیتی‌ست بیایید آن را برای مسئولان امنیتی کنید نه برای مردم.»

وی افزود: «زمانی که پزشکیان رئیس‌جمهور شد، رئیس شورای عالی فضای مجازی است می‌تواند خیلی راحت بگوید فیلترینگ نباشد. من با آقای هاشمی صحبت خواهم کرد. پزشکیان راحت می‌تواند، البته این دست معاونت توسعه تجارت است که با یک امضا واردات آیفون را آزاد کنند. چرا نمی‌توانند، چون از سمت مجلس به آن‌هه فشار می‌آورند. یک وزیر به این سادگی به این مسائل ورود نمی‌کند. وزیر فرضی صمت احتمالا حرف ده میلیون را گوش ندهد، و حرف ده نفر را گوش کند. آقای پزشکیان می‌تواند خیلی راحت فیلترینگ را بردارد.»

 

برنامه شفاف و واضح است

سعید سوزن‌گر کنش‌گر و فعال حوزه امنیت شبکه گفت: «در مساله آیفون مانع اصلی آمریکاست. مثل چیزی که ده سال گذشته در بازار خودرو رقم زد. یک ساختار برای این نوع نگاه تعریف می‌شود. ما باید بدانیم که اینجا قضیه تمام نخواهد شد. شبکه ملی اطلاعات از سال 89 شروع شد. پس از مدتی بهره‌برداری از آن شروع شد. به مرور زمان دیتاسنتر‌ها آمدند. بعد پیامرسان‌های داخلی قدرت گرفتند با اعطای وام‌های بلاعوض. حالا یک چرخه‌ای در حال کامل شدن است. ما در نقطه حساسی هستیم که خدمات را به سمتی می‌برند که با پیام‌رسان‌های داخلی انجام شود. برنامه چیز واضحی‌ست. حتی در ماجرای فیلترینگ گوگل‌پلی نظرات شخصی دخیل‌اند.»

با ممنوعیت واردات آیفون 16 توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری نابود می‌شوند

مساله دیگری که حائز اهمیت است، اکوسیستم داخلی‌ست که نیرو انسانی قابل‌توجهی در آن زیست می‌کنند. با قطع شدن منابع تغذیه این نیرو مجبور به مهاجرت خواهند شد. متاسفانه رفتار فیلترینگ در سال‌های اخیر بدون در نظر گرفتن پیامدهای جانبی آن انجام می‌شد. رضا الفت‌‌نسب، عضو هیئت‌مدیره‌ اتحادیه‌ کشوری کسب‌وکارهای مجازی به این مورد اشاره کرد و گفت: «توسعه دهندگان iOS در کشور ما تعداد کمی هم ندارند. هر تصمیمی که گرفته می‌شود، در حوزه اقتصاد دیجیتال ذی‌نفعان و مرتبطین آن در نظر گرفته نمی‌شوند. این شکل تصمیم‌گیری آسیب‌زاست. مورد دیگر که به این اکوسیستم ضربه یا آسیب وارد می‌کند، قطع ارتباطات بین‌المللی‌ست. با چنین رویکردی شرکت‌های خارجی رغبت کمتری برای ورود به بازار ایران از خود نشان خواهند داد. بدین ترتیب سرمایه‌گذاری نمی‌شود و ما از جهان دور می‌شویم و در نهایت کاربر است که ناراضی خواهد بود.»

قطرات آب، سنگ را سوراخ می‌کنند

ما می‌توانیم به رشد کمک کنیم

اهورا نیازی، اینفلوئنسر و فعال حوزه تکنولوژی گفت: «من فکر می‌کنم که این دستگاه بهترین محصول برای استفاده از تولید محتواست. جنس دغدغه یکی‌ست. تجربه من این است که قطره آب می‌تواند سنگ را سوراخ کند. ذات انسان گره خورده است به امیدواری. منم آگاهم به رانت و ذی‌نفعان و فساد اما امیدوارم. وقتی که مستمر برای مطالبه‌گری فرهنگ‌سازی کنیم. ذره ذره مردم به سمت آن حرکت می‌کنند. ما می‌توانیم به رشد فکری کمک کنیم.» 

پزشکیان نباید به پایداری‌ها باج بدهد

رشیدی کوچی گفت: «من ارتباطم با پزشکیان خوب است. به نظرم او نباید آنقدر به پایداری‌ها باج بدهد. حاکمیت‌ هم در حال عبور از جبهه پایداری‌ست. این جبهه در انتخابات شکست خورده‌اند، چه معنی دارد که با آن‌ها جلساتی برگزار شود. آقای پزشکیان چندتا قول داده است. در مورد فیلترینگ و در مورد گشت ارشاد. الان نمی‌تواند بگوید آرام آرام به این وعده‌ها عمل می‌کنیم. ما باید کارزار را راه بیاندازیم برای کمک به پزشکیان. وقتی کارزار را فعال کنیم می‌شود بهتر عمل کرد.» 

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

منبع: تجارت نیوز

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *