تکمیل کریدور ساحلی جنوب سکوی توسعه سواحل مَکُران

تکمیل کریدور ساحلی جنوب سکوی توسعه سواحل مَکُران
خلاصه اخبار

چابهار- – ایرنا – کریدور ساحلی جنوب یکی از مهمترین کریدورها و راهگذر در حال ساخت کشور به شمار می‌رود که تکمیل آن نقش مهمی در توسعه و رونق سواحل مَکُران دارد.

به گزارش ایرنا ، مَکُران، با موقعیت استراتژیک خود در جنوب شرق ایران، به عنوان یکی از مهمترین مناطق اقتصادی و تجاری کشور شناخته می‌شود، این منطقه با سواحل طولانی، بندر چابهار و ذخایر طبیعی فراوان، ظرفیت بالایی برای توسعه دارد.

در این راستا، رئیس‌جمهور دولت چهاردهم با اتخاذ چندین گام اساسی و مؤثر، تلاش دارد تا مَکُران را به یکی از قطب‌های اقتصادی و توسعه‌ای ایران تبدیل کند.یکی از مهمترین برنامه‌ها برای توسعه مَکُران، توجه ویژه به زیرساخت‌های حمل‌ و نقل است، این پروژه‌ها به عنوان حلقه‌های ارتباطی مهم، می‌توانند نقش به سزایی در تسهیل حمل‌ونقل کالا و مسافر و جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی ایفا کنند.

سواحل مَکُران دارای ظرفیت ترانزیتی قابل‌توجهی برای هند و چین جهت تجارت دریایی با روسیه و کشورهای اروپایی است.

اهمیت منطقه مَکُران برای اولین‌بار توسط رهبر معظم انقلاب در سال 1387 مطرح شد، از آن‌زمان توسعه سواحل مَکُران همواره مطرح بوده و همه مسوولان هم به این موضوع پرداخته‌اند

اهمیت منطقه مَکُران برای اولین‌بار توسط رهبر معظم انقلاب در سال 1387 مطرح شد، از آن‌زمان توسعه سواحل مَکُران همواره مطرح بوده و همه مسوولان هم به این موضوع پرداخته‌اند ‌و نقش آن در توسعه اقتصاد ملی و اثرات آن، مورد بررسی قرار گرفته است.

در حال حاضر در سواحل مَکُران برنامه‌های دولت به منظور رشد اقتصادی کلان کشور در حال انجام بوده، در عین حال شهریور 1401 بود که سیاست‌های کلی برنامه هفتم از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد که در بند 11 آن به تحقق سیاست‌های کلی آمایش سرزمین با توجه به مزیت‌های بالفعل و بالقوه و اجرائی ساختن موارد برجسته‌ی آن با توجه ویژه بر دریا، سواحل، بنادر و آب‌های مرزی تاکید شده بود.

با این تفاسیر از آنجاییکه سیستان و بلوچستان سرزمین اسطوره ها، حماسه ها، کانون گردهمایی شهرنشینی و پل پیوند آسیای باختری با هند و چین و گذرگاه کاروان های بزرگ بازرگانی از جمله راه‌های زمینی و دریایی جاده ابریشم بوده سواحل مَکُران نیز از اهمیتی بالا و استراتژیک برخوردار است زیرا قرار گرفتن این منطقه در آغاز راه های زمینی از روزگاران کهن جایگاه سیاسی، نظامی و اقتصادی ویژه ای داشته است.

بر اساس اطلاعات شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، طول کریدور ساحلی جنوب یک‌هزار و 850 کیلومتر است که 312 کیلومتر آن در سیستان و بلوچستان، 838 کیلومتر در هرمزگان، 390 کیلومتر در بوشهر و 310 کیلومتر در خوزستان قرار دارد. تاکنون از طول کل این کریدور یک‌هزار و 289 کیلومتر بهره برداری شده که 100 کیلومتر آن در سیستان و بلوچستان، 627 کیلومتر در هرمزگان، 338 کیلومتر در بوشهر و 224 کیلومتر در خوزستان است. از مسیرهای باقیمانده در این مسیر 189 کیلومتر در سیستان و بلوچستان، 211 کیلومتر در هرمزگان، 40 کیلومتر در بوشهر و 86 کیلومتر در خوزستان در حال اجراست.

در این راستا312 کیلومتر کریدور مذکور در سیستان و بلوچستان حدفاصل پل کاروان در غرب استان و مرز گواتر در شرق استان قریب به اتفاق آن تا پایان سال 1399 فاقد راه اصلی بوده که در چهار سال گذشته تاکنون حدود 100 کیلومتر راه فرعی در این کریدور به راه اصلی و بعضاً چهار خطه تبدیل شده، و در حال حاضر حدود 45 کیلومتر از آن نیز در منطقه مَکُران با هزینه کرد 1300 میلیارد تومان و ارزش به روز 2500 میلیارد تومان آماده بهره برداری شده است.

تکمیل کریدور ساحلی جنوب سکوی توسعه سواحل مَکُران

کریدور ساحلی جنوب؛ مهمترین کریدور و راهگذر در حال ساخت

معاون ساخت و توسعه بزرگراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در آیین این بهره برداری در خصوص این پروژه و سایر اقداماتی که توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در حال انجام است، گفت: تلاش کردیم تا راه هایی در کشور اجرایی و به ساخت برسند که به عنوان راهگذر و کریدور شناخته می‌شوند، هم اکنون 11 راهگذر (بزرگراه) در قالب 153 طرح در دست اجراست که 6 طرح از 11 طرح بزرگراهی شمالی-جنوبی و پنج طرح نیز شرقی-غربی است.

محمدرضا کدخدازاده با بیان اینکه یکی از مهمترین کریدورها و راهگذرهایی که در حال ساخت است کریدور ساحلی جنوب است، توضیح داد: کریدور ساحلی جنوب به طول یک‌هزار و 850 کیلومتر از شلمچه در استان خوزستان شروع می شود و در استان های بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان امتداد می یابد و در نهایت به مرز گواتر در مرز ایران و پاکستان می‌رسد. در حال حاضر قسمت هایی از ان به شکل چهارخطه در حال اجراست.

یکی از مهمترین کریدورها و راهگذرهایی که در حال ساخت است کریدور ساحلی جنوب است

وی ادامه داد: محور میناب تا گواتر که مورد تاکید مجموعه دولت بوده در حال ارتقا به راه اصلی و در برنامه است تا بعدها به شکل چهارخطه تبدیل شود، این مسیر حدود 680 کیلومتر بوده که تمامی مسیرها پیمان سپاری شده است.

معاون ساخت و توسعه بزرگراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل تصریح کرد: در تلاش هستیم تا این محور را با توافقاتی که با سازمان برنامه و بودجه داریم و با پیگیری های رییس جمهور و سرکار این محور را تکمیل کرده و به بهره برداری برسانیم.

وی شاخص ترین پروژه را پروژه چابهار به پسابندر به طول 95 کیلومتر عنوان کرد و افزود: این مسیر حدود 19 کیلومتر امروز بهره برداری می شود و برنامه ریزی کرده ایم تا بقیه این مسیر نیز در سال جاری به اتمام برسد.

کدخدا زاده گفت: پیش بینی کرده ایم تا 312 کیلومتر کریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب در سیستان و بلوچستان تا دولت چهاردهم تکمیل شود و به بهره برداری برسد.

وی از دیگر محورهای حائز اهمیت را در این مسیر محور چابهار به زاهدان برشمرد و افزود: این مسیر حدود 640 کیلومتر است در آن مسیر نیز برنامه ریزی کرده ایم تا در اولین فرصت پیمان سپاری ها انجام شود. تاکنون نزدیک به 40 کیلومتر از این مسیر پیمان سپاری شده است و 17 کیلومتر آن به اتمام رسیده است و تا پایان سال تکمیل این مسیر به 20 کیلومتر می رسد.

معاون ساخت و توسعه بزرگراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل از تکمیل بزرگراه چابهار-زاهدان تا 2 سال آینده خبر داد و گفت: در این محور خاش-ایرانشهر صعب العبور است.

وی از احداث مسیر ریلی در کنار بزرگراه چابهار-زاهدان سخن گفت و افزود: این مسیر ریلی نیز جزو کریدور است که طول آن 200 کیلومتر است و 50 درصد آن در سه سال گذشته انجام شد و 24 کیلومتر آن نیز در حال اجراست.

منبع: ایرنا

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *