توقف «رالی طلا» شرط اصلی برای صعود بیت‌ کوین به ATH جدید است

توقف «رالی طلا» شرط اصلی برای صعود بیت‌ کوین به ATH جدید است
خلاصه اخبار

داده‌های موجود نشان می‌دهند برای شکست رکورد تاریخی قیمت بیت‌ کوین، نیاز است که رالی اخیر طلا متوقف شود. در حالی که قیمت طلا به سرعت افزایش یافته، بیت‌ کوین هنوز در تلاش است تا به قله‌های قبلی خود برسد. تحلیل‌گران معتقدند همبستگی منفی بین طلا و بیت‌ کوین می‌تواند به این معنی باشد که …

داده‌های موجود نشان می‌دهند برای شکست رکورد تاریخی قیمت بیت‌ کوین ، نیاز است که رالی اخیر طلا متوقف شود. در حالی که قیمت طلا به سرعت افزایش یافته، بیت‌ کوین هنوز در تلاش است تا به قله‌های قبلی خود برسد. تحلیل‌گران معتقدند همبستگی منفی بین طلا و بیت‌ کوین می‌تواند به این معنی باشد که توقف رشد طلا، فرصتی برای بیت‌ کوین جهت رشد بیشتر فراهم کند.

به گزارش میهن بلاکچین، بسیاری از تحلیل‌ها حاکی از آن است که افزایش اخیر بازدهی اوراق قرضه آمریکا و عدم قطعیت‌های اقتصادی نیز می‌توانند عواملی کلیدی در رشد بیت‌ کوین باشند. در همین حال، معامله‌گران به دنبال فرصت‌هایی برای عبور بیت‌ کوین از بالاترین سقف تاریخی آن هستند.

رابطه معکوس طلا و بیت کوین

طبق داده‌های موجود، معامله‌گرانی که به دنبال پیش‌بینی زمان صعود بیت کوین به اوج‌های تاریخی خود هستند، باید نمودار قیمت طلا را بررسی کنند. داده‌های تاریخی از سال 2020 تاکنون نشان می‌دهد احتمالاً بیت‌ کوین زمانی به اوج‌های جدید می‌رسد که حرکت صعودی طلا متوقف شود.

بیت‌ کوین که به عنوان ارزشمندترین ارز دیجیتال بازار کریپتو شناخته می‌شود، از ماه آوریل (فروردین) در بازه‌ای گسترده بین 50,000 تا 70,000 دلار معامله می‌شود و عواملی که به صورت خاص به بازار کریپتو و همچنین شرایط کلان اقتصادی مربوط می‌شوند، همواره مانع رشد بیشتر آن شده‌اند.

در همین حال، طلا در این مدت بیش از 20٪ افزایش یافته و به رکوردهای جدیدی بالاتر از سطح 2,700 دلار رسیده است؛ قیمت طلا امسال 37٪ رشد کرده است. نقره نیز با 43٪ افزایش در سال جاری، پس از رسیدن به نزدیکی سطح 35 دلار در روز سه‌شنبه، بالاترین قیمت خود در 12 سال اخیر را تجربه کرد.

این الگو مشابه سال 2020 است که در آن طلا، پیش از بیت‌ کوین در یک روند صعودی قرار گرفت.

نمودار قیمت طلا در مقابل قیمت بیت کوین - منبع: TradingView
نمودار قیمت طلا در مقابل قیمت بیت کوین – منبع: TradingView

طلا در پایان سال 2019 از قیمت 1,450 دلار شروع به افزایش کرد و به دلیل ایجاد محرک‌های پولی توسط بانک‌های مرکزی و محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری کرونا، در آگوست 2020 (مرداد 99) به رکوردی در سطوح بالاتر از 2,000 دلار در هر اونس رسید.

در این مدت، بیت‌ کوین تقریباً ثابت ماند (به جز کاهش ناگهانی ناشی از کرونا) و در یکی از طولانی‌ترین دوره‌های تثبیت خود، نزدیک به رکورد تاریخی آن زمان، یعنی 20,000 دلار در نوسان بود. با این حال، وقتی طلا در اواخر سال 2020 افت کرد، بیت‌ کوین شروع به صعود کرد (از 10,000 دلار به بیش از 60,000 دلار تا مارس 2021). احتمالا جا‌به‌جایی سرمایه بین این دو دارایی اتفاق افتاد، اما به هر حال بیت‌ کوین منتظر ماند تا طلا صعود خود را متوقف کند.

بنابراین، توقف رالی طلا احتمالا راه را برای ایجاد تقاضای بیشتر برای بیت‌ کوین هموار خواهد کرد. با این حال، اینکه آیا تاریخ تکرار خواهد شد یا خیر، همچنان نامشخص است و طلا در حال حاضر هیچ نشانه‌ای از توقف روند صعودی یا کاهش تقاضا نشان نمی‌دهد.

طبق گزارشات معتبر، افزایش اخیر قیمت طلا به دلیل ورود جریان‌های سرمایه به صندوق‌های ETF طلا بوده است که در دوره‌ای هفت‌روزه به بیش از 1 میلیون اونس رسیده‌اند. این میزان ورودی به ETFها در یک دوره هفت‌روزه از اکتبر 2022 (مهر 1401) تاکنون بی‌سابقه است.

بیشتر این ورودی‌ها توسط صندوق SPDR Gold Shares (GLD) جذب شده است؛ یکی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا که به‌طور عمده توسط سرمایه‌گذاران خرده‌فروشی آمریکایی استفاده می‌شود و از ماه جولای (تیر) به این سو هر ماه شاهد انباشت وسیعی بوده است.

ورودی‌ ETFهای اسپات بیت‌ کوین نیز که در ایالات متحده لیست شده‌اند، افزایش یافته است. طبق داده‌های فارساید اینوسترز (Farside Investors)، در تاریخ 23 اکتبر (2 آبان)، ورودی خالص تمام ETFهای بیت‌ کوین در ایالات متحده، مجموعاً 192.4 میلیون دلار بوده است. صندوق iShares Bitcoin Trust (IBIT) شاهد ورودی عظیم دیگری به ارزش 317.5 میلیون دلار بوده و مجموع ورودی خالص خود را به 23.5 میلیارد دلار رسانده است.

مشابه با افزایش ورودی‌ ETFهای طلا، ETFهای بیت‌ کوین نیز در هفت روز معاملاتی گذشته شاهد 2 میلیارد دلار ورودی خالص بوده‌اند.

با این حال، همه این ورودی‌ها در قالب هولدینگ جهت‌دار نیستند؛ به گفته سوی چانگ (Sui Chung)، مدیرعامل ارائه‌دهنده شاخص‌های کریپتو CF Benchmarks، میزان 60٪ از ورودی‌های اخیر در قالب هولدینگ جهت‌دار بوده و 40٪ دیگر شامل معاملات مبنا (Basis Trade) هستند. هولدرینگ جهت‌دار نوعی استراتژی معاملاتی است که در آن معامله‌گر بر اساس این انتظار که قیمت یک دارایی در جهت خاصی حرکت می‌کند، پوزیشن (خرید یا فروش) می‌گیرد. معاملات مبنا نیز یک استراتژی پیشرفته‌تر است که شامل بهره برداری از تفاوت بین قیمت اسپات یک دارایی و قیمت فیوچرز است.

معامله‌گران امیدوارند قیمت‌‌ها پس از پایان انتخابات ایالات متحده به اوج‌های جدید برسند.

منبع: میهن بلاکچین

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *