توازن سبز و سرخ در بازار / محدودیت دامنه نوسان برداشته می‌شود؟

توازن سبز و سرخ در بازار / محدودیت دامنه نوسان برداشته می‌شود؟
خلاصه اخبار

امروز بورس تهران روز متعادلی را سپری کرد، تعداد نمادهای مثبت و منفی بازار تقریبا برابر بود ولی ارزش صف‌های خرید بسیار بیشتر از صف‌های فروش بود. شاخص کل هم برای سومین روز متوالی رشد بیش از یک درصدی را به ثبت رساند.

به گزارش اکوایران، امروز معاملات در حالی دنبال شد که 50 درصد نمادها مثبت و 50 درصد نمادها منفی معامله شدند. شاخص کل بورس در جریان معاملات امروز دوشنبه 7 آبان ماه رشد 1.27 درصدی را ثبت کرد تا برای سومین روز متوالی رشدی بیش از 1 درصد داشته باشد و به این ترتیب با پس گرفتن یکی دیگر از کف‌های حمایتی خود در محدوده 2 میلیون و 51 هزار و 596 واحد به کار خود پایان داد. شاخص هموزن نیز بیش از نیم درصد مثبت شد و در محدوده 673 هزار و 643 واحد به کار خود پایان داد. 

14030807

 

سبزی امروز در شاخص‌های فرابورس نیز تداوم پیداکرد. شاخص کل فرابورس توانست با 0.38 درصد رشد در محدوده 21 هزار و 350 واحد بایستد و شاخص هموزن فرابورس نیز با 0.67 درصد صعود در محدوده 118 هزار و 88 واحد به کار خود پایان داد. 

در روز رشد نماگرها شاهد خروج سرمایه از بورس بودیم و مجموعا از معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق‌های سهامی 107 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی خارج شد که بخش قابل توجهی از این خروج به صندوق‌های سهامی تعلق داشت. 

ارزش کل معاملات امروز بازار نیز 252 هزار و 495 میلیارد تومان بود که از این مبلغ 5هزار و 320 میلیارد تومان آن مربوط به معاملات خرد سهام و حق تقدم بود. اما در نگاهی به وضعیت حجم معاملات می‌بینیم که در مقایسه با روز گذشته دو برابر شده است و بازار پرحجمی را شاهدیم، تحلیلگران معتقدند اگر وضعیت به همین صورت پیش رود دامنه نوسان می‌تواند در هفته آینده به مثبت و منفی 7 درصد برگردد. 

14030807

 

دو اظهارنظر مهم

اما در نگاهی به اخبار مهم امروز شاهد دو اظهار نظر مثبت هستیم. از طرفی محمد اتابک، وزیر صمت گفته: «تلاش می‌کنیم تا نرخ ارز نیما به بازار آزاد نزدیک شود. اشکال در حوزه تجارت خارجی این است که سیاست ارزی و تجاری کشور همسو نیست و این باعث می‌شود که گاهی اوقات صادرکننده در خصوص ارز دچار مشکل شود و مشکل از سوی سازمان نیست بلکه از سوی سیاست‌گذار ارزی است. اخیراً فاصله بین ارز نیمایی و ارز بازار آزاد هر روز کمتر شده است، هماهنگی بین ما و بانک مرکزی وجود دارد لذا تلاش می‌کنیم که ارزی که بر می‌گردانید به نرخ اصلی نزدیک باشد ولی باید یک کار سازمانی انجام دهیم.»

مژگان خانلو، سخنگوی سازمان برنامه و بودجه، نیز از تعیین تکلیف اوراق بدهی دولتی در سال 1404 خبر داده و گفته: « 500 همت اوراق دولتی که در سال 1404 منتشر می شود به دلیل بازپرداخت اصل و فرع بدهی‌هاست. صندوق های بادرآمد ثابت 36 همت و بانک ها 85 همت باید از این اوراق را خریداری کنند.»

 

 

 

 

منبع: اکو ایران

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *