تهدید امنیتیِ کوچک شدن سفره مردم/ 43 درصد درآمد سرانه ایرانیان از دست رفت

تهدید امنیتیِ کوچک شدن سفره مردم/ 43 درصد درآمد سرانه ایرانیان از دست رفت
خلاصه اخبار

اکوایران: رئیس کمیسون اقتصادی مجلس گفت: سفره طبقات متوسط و ضعیف تغیرات زیادی کرده است و این موضوع برای امنیت اتفاق خوبی نیست چراکه انگیزه‌های جرم بیشتر می‌شود.

به گزارش اکوایران، «کوچک‌شدن سفره مردم تهدید امنیتی است.» این اظهارنظر سید شمس‌الدین حسینی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در همایش ملی امنیت اقتصادی است. 

به باور حسینی، اگر رشد اقتصادی به زیر یک درصد در سال رسیده است و رشد جمعیت به 1.5 درصد رسیده، یعنی سفره مردم ایران کوچک شده است.

او در این باره می‌گوید:«سفره طبقات متوسط و ضعیف تغیرات زیادی کرده است و این موضوع برای امنیت اتفاق خوبی نیست چراکه انگیزه‌های جرم بیشتر می‌شود.»

رئیس کمیسون اقتصادی مجلس توضیح می‌دهد: از یک طرف با کوچک شدن سفره مردم مواجه هستیم که یک نوع تهدید است و از طرف دیگر باید بدانیم که وظایف حکمرانان بسیار سخت است.

حال بد معیشت ایرانی‌‍ها

با توجه به اظهارنظر رئیس کمیسیون اقتصادی وضعیت معیشتی ایرانیان طی سال‌های اخیر چه تغییری کرده است؟

آمار مراکز تحقیقاتی، مانند مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که دهه 90 با تورم‌های بسیار بالا، رشد اقتصادی پایین همراه بوده و در حدود 34 درصد از درآمد سرانه‌ ایرانیان از دست رفته است.

وضعیت اقتصاد کلان در این دهه‌ (به‌جز سه سال 1396-1394 برجام و پسابرجام) گسترش فقر را در پی داشت و در مجموع در این دهه بیش از 11 میلیون نفر به جمعیت زیر خط فقر افزوده شد.

حال حدود 30 درصد از جمعیت کشور زیر خط فقر قرار دارند، مصرف کالاهای اساسی در طول دهه‌ 90 کاهش یافته و کالری دریافتی بیش از نیمی از ایرانیان حتی کمتر از حداقل کالری مورد نیاز در روز (2100 کیلوکالری) است.

مسائل اقتصادی پاشنه آشیل کشور

حسین رحیمی رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا در همین همایش گفت: امنیت اساسی ترین موضوع و پیشران در هر بخش است چرا که در صورت داشتن امنیت است که می‌توان فعالیت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی داشته، متولی اصلی امنیت نیروهای مسلح و در داخل کشور پلیس جمهوری اسلامی است.

او گفت:«اولویت دولت چهاردهم موضوعات اقتصادی است؛ چون یک پاشنه آشیل است. انجام هر فعالیتی در هر کشوری مستلزم وجود امنیت پایدار و با ثبات است.»

او در ادامه گفت:«رکن برقراری امنیت در داخل حدود کشور پلیس جمهوری اسلامی و فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی است، که متولی تمام ارکان امنیت است. آخرین پلیسی که شکل گرفت، پلیس امنیت اقتصادی جمهوری اسلامی است؛ و امروز ماموریت ها و مسئولیت های فراوانی را بر عهده این پلیس گذاردند.»

رئیس پلیس امنیت اقتصادی تصریح کرد:«امنیت یک تولید عمومی است و همه اقشار مسئول هستند که اساسی ترین و موثر ترین آنها فعالین حوزه اقتصادی هستند و باید تلاش ویژه در این زمینه داشته باشند.»

رحیمی خاطرنشان کرد:«پیشران پویایی و سرزنده بودن جامعه بخش های اقتصادی یک کشور هستند که در ایران سه ضلع اتاق بازرگانی، اتاق تعاون و اتاق اصناف هستند و این مسئولیت خطیر را بر عهده دارند.»

او گفت:«در تمام طول سالهایی که دشمن با این نظام و ایران دشمنی می کند یکی از اساسی ترین رکن دشمنی آنها در حوزه و بخش اقتصادی بوده است.»

منبع: اکو ایران

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *