تمرکز بر حسابرسی منابع؛ راهکار دیوان محاسبات برای تقویت درآمد‌های بودجه‌ای

تمرکز بر حسابرسی منابع؛ راهکار دیوان محاسبات برای تقویت درآمد‌های بودجه‌ای
خلاصه اخبار

رئیس کل دیوان محاسبات گفت: زوایای اقدام اخیر دیوان محاسبات در رابطه با تمرکز بر حسابرسی منابع را تشریح کرد.

– به گزارش خانه ملت سید احمدرضا دستغیب، با اشاره به زوایای اقدام اخیر دیوان محاسبات در رابطه با تمرکز بر حسابرسی منابع، بیان کرد: اتکا و برآورد بودجه بر اساس عملکرد است و این عملکرد به معنای واریز قلمداد می‌شود و می‌تواند مشکلاتی در ارزش افزوده و سایر مقررات ایجاد کند.

رئیس کل دیوان محاسبات تاکید کرد: درباره اینکه ما مبنای درآمد‌های نفتی را واریز قلمداد می‌کنیم، با اینکه چه میزان توان برای استخراج و فروش بهتر نفتمان در بازار‌ها داشته‌ایم، تفاوت داشته و این تفاوت مورد توجه دیوان محاسبات قرار دارد. از این رو، ورودی که به موضوعات از حیث منابع داریم، به اصطلاح از این زاویه دید است.

دستغیب تاکید کرد: و این بدین معناست که به عنوان مثال وزارت نفت آیا امکان و شرایط بهتری برای درآمد بیشتر داشته و یا خیر؟ همچنین در این شرایط نقش بهره‌وری بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه در کل تمرکز ما بر روی منابع است، بیان کرد: همچنین برخی از تسهیم‌های که صورت می‌گیرد، مورد نقد دیوان محاسبات بوده و این تسهیم‌ها باید بر اساس صورت‌های ارائه شده باشد، اما متاسفانه این تسهیم‌ها به صورت فرضی است. از این رو منابع ما به شدت در حال تهدید است و این مسئله می‌تواند درآمد‌های ما را کاهش دهد.

دستغیب در ادامه با بیان اینکه برخی از این موارد در هدر رفت‌ها نیز دیده می‌شود، بیان کرد: به عنوان مثال در موضوع گاز، هدر رفت‌ها از منابع ما می‌کاهد. از این رو مباحث مربوط به مشعل‌ها و عدم کنترلی که در زمینه گاز فلر وجود دارد، مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

وی تاکید کرد: بنابراین این قبیل مسائل مورد توجه دیوان محاسبات قرار گرفته تا ان شاءالله با این تدابیر، منابع بودجه‌ای افزایش پیدا کند. البته بخش مصارف و صرفه‌جویی‌ها مربوط به دستگاه‌هاست و ما فکر می‌کنیم به دلیل اینکه مصرف در کشور ما رو به افزایش است، باید مقداری روی منابع تمرکز کنیم و مصارف را بر عهده دستگاه‌ها قرار دهیم؛ بنابراین توجه دیوان محاسبات بیشتر روی منابع این بخش است.

منبع: میزان

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *