تلاطم امواج شاخص‌های نفتی

تلاطم امواج  شاخص‌های نفتی
خلاصه اخبار

دنیای اقتصاد -پیمان قناعتی‌فرد :

ذخایر نفت‏‏‏‏‌خام ایالات‏‏‏‏‌متحده به پایین‌ترین سطح خود در یک سال‌گذشته رسید‌که باعث کاهش عرضه و افزایش قیمت نفت شد.‏‏‏‏‌ از سوی دیگر، تقاضای ضعیف نفت چین، در حال محدود کردن دامنه رشد بازار است، زیرا تولید پالایشگاه‌ها برای پنجمین ماه متوالی کاهشی شد که در نتیجه، شتاب رشد قیمت را متوقف کرد، همچنین کاهش ۰.۵۰ واحد درصدی نرخ پایه فدرال‏‏‏‏‌رزرو، خوش‌بینی برای رشد تقاضای نفت در آینده را موجب‌شده و نوسانات بازار را تقویت می‌کند.

به نوشته تارنمای اف‌‌‌‌‌اکس‌‌‌‌‌امپایر، تــنـــش‌هـــــای ژئوپلیتیک در خاورمیانه، به‌ویژه بین رژیم‌‌‌‌‌صهیونیستی و حزب‌‌‌‌‌الله، می‌تواند به‌صورت بالقوه عرضه جهانی نفت را بیش از پیش، مختل کند. معاملات آتی نفت‌‌‌‌‌خام با مقاومت قوی در تراز 72 دلار و 21‌سنت مواجه است. در شرایط کنونی، معامله‌گران در حال رصد این موضوع هستند که در نهایت چه محرکی باعث رشد محسوس قیمت نفت‌‌‌‌‌خام خواهد شد.

پیش‌بینی بازار نفت‌‌‌‌‌خام

قیمت‌‌‌‌‌ جهانی نفت‌‌‌‌‌خام سبک در هفته گذشته با افزایش‌‌‌‌‌هایی که ناشی از کاهش نرخ بهره فدرال‌‌‌‌‌رزرو آمریکا و تشدید عرضه بود، تغییرات قابل‌توجهی را تجربه کرد؛ این در حالی است که نگرانی‌ها در سمت تقاضا به‌ویژه از سوی چین، همچنان بر نوسانات بازار تاثیرگذار بود.

هفته گذشته، معاملات آتی نفت‌‌‌‌‌خام سبک به 71دلار به ازای هر بشکه رسید ‌که 3دلار و 58‌سنت معادل 5.31درصد افزایش یافت. بازارهای نفت پس از کاهش نرخ بهره از سوی فدرال‌‌‌‌‌رزرو، رشد قابل‌توجهی را تجربه کردند. انتظار می‌رود این حرکت که فراتر از انتظارات بود، با کاهش هزینه‌های استقراض، رشد اقتصادی را تحریک‌کرده و در نتیجه تقاضای انرژی را افزایش دهد. معاملات آتی هر بشکه نفت‌‌‌‌‌خام سبک مقاومت در‌برابر 69 دلار و 79 سنت، تا 72دلار و 21‌سنت را آزمایش کرد، اما سرانجام با فشار شدید فروش مواجه شد و قیمت‌ها را در این آستانه قیمت بحرانی نگاه داشت. انتظار می‌رود تمایل بازار در سمت تقاضا البته با احتیاط، صعودی باقی‌بماند و بسته به اینکه آیا قیمت نفت بتواند از این محدوده مقاومتی عبور کند یا خیر، شیب تصاعدی تندتری در پیش خواهد گرفت.

 کاهش عرضه در بحبوحه توفان

ذخایر نفت‌‌‌‌‌خام آمریکا با کاهش یک‌میلیون و 600‌هزار بشکه‌‌‌‌‌ای در هفته گذشته به پایین‌ترین سطح خود در یک سال‌گذشته رسید. این کاهش با اختلالات عرضه به‌دنبال توفان فرانسین تشدید شد که باعث کاهش تولید و واردات نفت‌‌‌‌‌خام از خلیج‌‌‌‌‌مکزیک شد. این کاهش عرضه، همراه با مصوبه کاهش نرخ بهره از سوی فدرال‌‌‌‌‌رزرو، به بهبود قیمت جهانی نفت از پایین‌ترین سطح اخیر کمک کرد و قیمت دو شاخص اصلی برنت و وست‌‌‌‌‌تگزاس‌‌‌‌‌اینترمیدیت را به ترتیب 5.31 و 4.02درصد در عرض یک هفته افزایش داد. بر اساس گزارش رویترز، در پی کاهش اخیر قیمت نفت، وزارت انرژی آمریکا اعلام کرد این کشور قصد دارد حداکثر 6‌میلیون بشکه نفت برای کمک به بازسازی ذخایر استراتژیک پس از فروش تاریخی آن در سال‌2022 میلادی، خریداری کند. به‌عنوان یک اصل‌پذیرفته‌‌‌‌‌شده، کاهش نرخ بهره بانکی معمولا فعالیت‌های اقتصادی و تقاضای انرژی را تقویت می‌کند، با این‌حال اما‌ ناظران بازار این موضوع را نشانه ضعیف‌‌‌‌‌تر‌شدن بازار کار در ایالات‌‌‌‌‌متحده دانسته که می‌تواند روند رشد اقتصادی این کشور را کندتر کند. تحلیلگران بانکی باوردارند درحالی‌که کاهش 0.50 واحد درصدی، حکایت از وجود موانع منفی اقتصادی در پیش‌رو دارد، سرمایه‌گذاران بدبین، به‌رغم آنکه فدرال‌‌‌‌‌رزرو چشم‌‌‌‌‌انداز میان‌مدت نرخ‌ها را بالا برد، بازهم ناراضی هستند.

 تقاضای ضعیف چین

با وجود این عوامل صعودی، رکود اقتصادی چین باد مخالفی را برای قیمت نفت ایجاد‌کرده‌است. اوت؛ پنجمین ماه متوالی کاهش تولید پالایشگاه‌ها بود که نشان‌دهنده ضعف در سمت تولید صنعتی از یک‌سو و تقاضای مصرف‌کننده‌ از سوی دیگر بود. به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت در جهان، تقاضای کند چین هرگونه افزایش قیمت قابل‌توجهی را محدود می‌کند. داده‌های اداره آمار چین در آخر هفته تاکید کرد رشد تولید صنعتی این کشور نیز در ماه میلادی گذشته، به پایین‌ترین حد در پنج ماه اخیر افت کرد و خرده‌‌‌‌‌فروشی و قیمت خانه‌‌‌‌‌های نوساز ضعیف‌‌‌‌‌تر شدند. تحلیلگران بهبود بالقوه را در سه‌ماهه چهارم سال‌پیش‌بینی می‌کنند. با این همه اما، داده‌های فعلی حاکی از یک محیط چالش‌‌‌‌‌برانگیز در سمت تقاضای نفت‌‌‌‌‌خام است. شواهد بازار حکایت از آن دارد که افزایش خطرات ژئوپلیتیک در خاورمیانه، به‌ویژه افزایش تنش‌ها بین رژیم‌‌‌‌‌صهیونیستی و حزب‌‌‌‌‌الله، قیمت نفت‌‌‌‌‌خام را بیشتر تقویت کرده‌است، اگرچه هیچ اختلال عمده‌ای در سمت عرضه گزارش نشده‌اما پیش‌بینی تشدید تنش‌ها، افزایش ریسک قیمت نفت را حفظ‌کرده و حمایت بالاتر از قیمت نفت را موجب‌شده‌است. بازار جهانی نفت به‌دنبال انفجار دستگاه‌های بی‌‌‌‌‌سیم مورد‌استفاده نیروهای حزب‌الله لبنان در روز چهارشنبه که یک روز پس از انفجار پیجرها در این کشور رخ‌داد، رویدادهای خاورمیانه را با دقت زیرنظر دارد.

پیش‌بینی بازار؛ با احتیاط صعودی

چشم‌‌‌‌‌انداز قیمت نفت‌‌‌‌‌خام محتاطانه صعودی شده‌است. کمبود عرضه ایالات‌‌‌‌‌متحده همراه با خطرات ژئوپلیتیک، می‌تواند قیمت‌ها را افزایش دهد، به‌ویژه اگر نفت‌‌‌‌‌خام سبک بتواند مقاومت 72دلار و 21سنتی را پشت‌سر بگذارد، با این حال تقاضای ضعیف نفت‌‌‌‌‌خام از سوی چین همچنان پتانسیل رشد قیمت را سرکوب می‌کند. ریزش زیر سطح حمایت کلیدی در 69دلار و 79‌سنت می‌تواند باعث کاهش بیشتر به سمت 67دلار و 54‌سنت شود. معامله‌گران باید محتاط باشند و داده‌های اقتصادی چین و سطح ذخایر ایالات‌‌‌‌‌متحده را از نزدیک زیرنظر داشته باشند، زیرا این عوامل در تعیین جهت کوتاه‌مدت قیمت جهانی نفت بسیار مهم و تاثیر‌‌‌‌‌گذار خواهند بود.

منبع: دنیای اقتصاد

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *