تلاش غرب برای واداشتن کره جنوبی به حمایت تسلیحاتی از اوکراین

تلاش غرب برای واداشتن کره جنوبی به حمایت تسلیحاتی از اوکراین
خلاصه اخبار

تهران- ایرنا- بلوک غرب به رهبری آمریکا تلاش می‌کند سئول را به عنوان یک کشور پیشرو در تولید سلاح به ارسال ادوات مرگبار به کی‌یف وادارد و در این میان ادعاها در مورد اعزام نیروهای کره شمالی به روسیه، روند راضی کردن کره جنوبی به همکاری تسلیحاتی با اوکراین را هموار کرده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا ، یک منبع دولتی کره جنوبی به تازگی اعلام کرد که سئول در صدد است تا تیمی را جهت بررسی آنچه «نیروهای کره شمالی که برای روسیه می‌جنگند» خوانده است، به بروکسل اعزام کند. اعزام این هیات بنابر درخواست دوشنبه هفته گذشته (30 مهرماه 1403 ) مارک روته دبیرکل ناتو در تماس تلفنی با یون سوک یول رئیس جمهوری کره جنوبی صورت می‌گیرد.

یونهاپ در این باره گزارش داد: هیات کره جنوبی همچنین شامل مقامات ارشد دیپلمات و نظامی بوده و انتظار می‌رود مذاکرات این هفته بر موضوع فعالیت های نظامی و استقرار نیروهای کره شمالی در روسیه متمرکز شود اما در عین حال احتمال می‌رود چگونگی حمایت از کی‌یف در قالب‌هایی چون اعزام تیمی از مقامات کره جنوبی به اوکراین برای نظارت بر نیروهای کره شمالی نیز مطرح شود.

از دیگر مسائل این دیدار به بحث کمک تسلیحاتی سئول به کی‌یف اشاره شده واین درحالیست که کره جنوبی تاکنون کمک های بشردوستانه به اوکراین داشته اما با ارسال مستقیم سلاح به این کشور مخالف بوده است.

بنابراین گزارش، مساله اعزام نیروهای کره شمالی به روسیه همچنین ممکن است موضوع گفت‌وگو بین کیم یونگ هیون وزیر دفاع کره‌جنوبی و لوید آستین وزیر دفاع آمریکا در ملاقات چهارشنبه آتی این دو در واشنگتن باشد.

ادعای اعزام نیروهای کره شمالی به روسیه؛ اصرار سئول و انکار پیونگ‌یانگ

سرویس اطلاعات ملی کره‌جنوبی جمعه 27 مهر ادعا کرد که اعزام حدود یک‌هزار و 500 سرباز کره شمالی به منطقه «ولادی‌وستوک» (Vladivostok) روسیه آغاز شده است. سئول پس از آن نیز مدعی شد که کره شمالی قصد دارد در جهت حمایت از مسکو، حدود 12 هزار سرباز برای جنگ با اوکراین به روسیه اعزام کند.

کره جنوبی پیش از آن نیز با تکرار ادعای پیشین خود مبنی بر اعزام سربازان کره شمالی به روسیه برای شرکت در جنگ اوکراین، این بار بر تصاویر ماهواره‌ای برای اثبات ادعای خود استناد کرد.

سرویس اطلاعاتی کره‌جنوبی همچنین مدعی شد که پیونگ‌یانگ اعزام نیروهای ویژه خود را به روسیه از هشتم تا سیزدهم اکتبر (17 تا 22 مهر 1403) آغاز کرده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین نیز چنین ادعایی را تکرار کرد و گفت که 10 هزار سرباز کره شمالی برای پیوستن به نیروهای روسیه آماده می‌شوند.

پس از آن، واشنگتن دوم آبان با تکرار ادعای سئول مبنی بر اعزام سربازان کره شمالی به روسیه برای شرکت در جنگ علیه اوکراین، مدعی شد که پیونگ‌یانگ سه هزار نیروی نظامی خود را برای این هدف به روسیه اعزام کرده است.

تلاش غرب برای واداشتن کره جنوبی به حمایت تسلیحاتی از اوکراین
ارتش کره شمالی

در همین ارتباط یک مقام ارشد در دفتر یون سوک یول رئیس جمهور کره جنوبی که خواست نامش فاش نشود، اظهار کرد: سئول در حال آماده‌سازی اقدامات دیپلماتیک، اقتصادی و نظامی در واکنش به سناریوهای مختلف با توجه به سطح همکاری نظامی پیونگ یانگ و مسکو است و از جمله در صورت تشدید وخامت وضعیت، ارسال سلاح‌های تهاجمی و مرگبار به اوکراین را هم در نظر خواهد گرفت.

این مقام ارشد دفتر رئیس جمهور کره جنوبی ادامه داد: ما ارسال تسلیحات دفاعی را به عنوان بخشی از طرح‌های گام به گام در نظر می‌گیریم و اگر به نظر برسد که همکاری نظامی پیونگ یانگ و مسکو بیش از حد پیش خواهد رفت، ممکن است در نهایت به ارسال تسلیحات تهاجمی و مرگبار به اوکراین نیز اقدام کنیم.

به نوشته رویترز، کره جنوبی که به عنوان یک تولیدکننده پیشرو در حوزه تسلیحات در دنیا مطرح است پیش از این از سوی برخی کشورهای غربی و اوکراین تحت فشار قرار گرفته بود تا تسلیحات تهاجمی و مرگبار در اختیار کی یف قرار دهد اما تاکنون به ارسال تجهیزات و ادوات غیرتهاجمی از جمله تجهیزات جمع‌آوری و خنثی‌سازی مین به این کشور بسنده کرده است.

وزارت امور خارجه کره جنوبی سی‌ام مهر ماه با نماینده ارشد روسیه در سئول تماس گرفت تا از اعزام سربازان کره شمالی برای جنگ روسیه با اوکراین ابراز تاسف کند.

یونهاپ به نقل از مقامات سئول گزارش داد: کیم هونگ کیون معاون وزیر خارجه کره جنوبی موضع دولت را در این مورد در جریان یک دیدار با گئورگی زینوویف سفیر روسیه ابلاغ کرده است.

زینوویف در حال ترک وزارت خارجه کره جنوبی به خبرگزاری یونهاپ گفت با معاون وزیر خارجه دیدار داشته است اما از اظهار نظر بیشتر در این مورد خودداری کرد.

تلاش غرب برای واداشتن کره جنوبی به حمایت تسلیحاتی از اوکراین
پوتین و کیم جونگ اون

یکی از نمایندگان کره شمالی در سازمان ملل یکم آبان اعلام کرد که کشورش نیرویی به روسیه جهت کمک به مسکو در جنگ اوکراین اعزام نکرده است. او اظهارات سئول مبنی بر تلاش کشورش برای اعزام یکهزار و 500 نیروی ویژه به منطقه «شرق دور روسیه» برای اعزام به جبهه‌های جنگ با اوکراین را «شایعات بی اساس» خواند.

نماینده کره‌شمالی در جریان نشست یکی از کمیته‌های مجمع عمومی سازمان ملل در این باره گفت: تا آنجایی که همکاری نظامی با روسیه خوانده می‌شود، هیات من هیچگونه لزومی برای اظهار نظر در مورد چنین شایعات کلیشه‌ای بی اساسی احساس نمی کند.

خبرگزاری فرانسه در ادامه افزود: رسانه رسمی کره شمالی تاکنون واکنشی به ادعاهای اعزام نیرو به روسیه نشان نداده است.

روسیه نیز در این باره اظهار نظر نکرده و تنها از همکاری نظامی با کره شمالی دفاع کرده است. پس از آنکه سئول سفیر روسیه را در اعتراض به این اقدام فراخواند، سفیر روسیه تاکید کرد که همکاری بین مسکو و پیونگ‌یانگ تهدید مستقیم علیه منافع امنیتی کره جنوبی نیست.

تلاش غرب برای واداشتن کره جنوبی به حمایت تسلیحاتی از اوکراین
جان استولتنبرگ دبیر کل ناتو و یون یوک سول رییس جمهور کره جنوبی

سئول به دنبال تضمینی برای حفظ حمایت ناتو

کره جنوبی که طی دهه‌های اخیر ساختار دفاعی خود را بر حضور و حمایت نظامی آمریکا در قبال کره شمالی بنا نهاده، به‌تازگی در مورد آینده اتحادش با واشنگتن ابراز نگرانی کرده است.

رئیس جمهوری کره جنوبی که در دوره تصدی این مقام تلاش زیادی برای تحکیم روابط و اتکای هرچه بیشتر به آمریکا انجام داد، به تازگی بانزدیک‌تر شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده و احتمال پیروزی دونالد ترامپ، در مصاحبه‌ای با آسوشیتدپرس بطور ضمنی از تزلزل در این اتحاد، ابراز نگرانی و تلاش کرد تا توجه را به اهمیت خلع سلاح اتمی کره شمالی جلب کند.

وی همچنین گفت: رهبر کره شمالی می‌خواهد با نمایش توان هسته‌ای، توجه آمریکا را به خود جلب کند.

حال کره جنوبی برای تداوم همکاری با بلوک غرب و به ویژه ناتو به دنبال تضمینی محکم‌تر از توافق‌نامه‌های امضا شده با آمریکا است که ترامپ نشان داده به آن پایبند نیست. اما این همکاری هزینه خواهد داشت و ممکن است رویکرد فعلی کره جنوبی در حمایت از اوکراین را به شکل کمک تسلیحاتی تغییر دهد.

منبع: ایرنا

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *