تلاش برای ترمیم روحیه آسیب‌دیده اسرائیل با «تاد»

تلاش برای ترمیم روحیه آسیب‌دیده اسرائیل با «تاد»
خلاصه اخبار

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت که ارسال سامانه تاد به سرزمین‌های اشغالی حاکی از ناکارآمدی دیگر سامانه‌های مستقر در این رژیم و بیشتر برای روحیه دادن به ارتش و کابینه رژیم صهیونیستی است.

به گزارش ایسنا، «صباح زنگنه» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با ایسنا درباره فروش سامانه دفاع موشکی تاد از سوی آمریکا به رژیم صهیونیستی و تاثیر استفاده از این سامانه در وضعیت میدانی اظهار کرد: آرایش‌های جنگی یا پیش جنگی که در اسرائیل می‌ببینم، بیشتر جنگ روانی است.

وی با بیان اینکه «آمریکا باید در محاسبات خود در حمایت از اسرائیل در شرایط فعلی با توجه به نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری در این کشور دقت کند» اظهار کرد: مقامات آمریکا باید محاسبه کنند که ارسال سامانه تاد چه پیام‌ها و آثاری بر وضعیت جنگ و رویکرد طرف‌های مختلف به آن دارد. البته سامانه تاد و دیگر سامانه‌های امریکایی در مناطق و برخی از کشورهای خلیج فارس قرار گرفته است اما کارآیی زیادی نداشته و بیشتر برای بازاریابی و فروش به این کشورها بود.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا بامداد چهارشنبه، سران کنگره را از تصمیم خود برای ارسال این سامانه‌ به سرزمین‌های اشغالی مطلع کرد و نوشت: «من دستور استقرار سامانه دفاع موشکی بالستیک در اسرائیل و همچنین نیروهای ایالات متحده که توانایی عملیاتی کردن آن در مقابل هرگونه حملات موشکی بالستیک را دارند، صادر کردم».

پیش از این رسانه‌های رژیم صهیونیستی خبر داده بودند سامانه دفاع موشکی تاد در سرزمین‌های اشغالی مستقر می‌شود؛ سامانه‌ای که در سال 2019 هم به تل‌آویو تحویل داده شده بود.

ترمیم روحیه آسیب‌دیده اسرائیل با «تاد»
سامانه تاد در تگزاس

آمریکا آشکارا در جنگ حضور دارد

زنگنه، کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه گفت: با توجه به درگیری‌هایی که در داخل سرزمین‌های اشغالی جریان دارد، استفاد از یک سامانه گران‌قیمت که برای کارهای خاصی تعریف شده است، اصلا معنا نمی‌دهد. این سامانه برای مواجهه با ابعاد خاصی از پرتابه‌هاست. سامانه‌های پدافندی که رژیم صهیونیستی تاکنون استفاده کرده است، جوابگوی مقاومت مردم لبنان و فلسطین نبوده و نیست. از این رو از مجموعه این شرایط این گونه برداشت می‌شود که ارسال این سامانه بیشتر برای دادن روحیه به ارتش رژیم صهیونیستی است که به شدت آسیب دیده است.

زنگنه در ادامه با طرح این سوال که آمریکا با ارسال این سامانه نشان داد مایل است خودش هم در این نوع درگیری‌ها وارد شود، افزود: از ابتدای جنگ در غزه، آمریکا هیچ کوتاهی در حمایت و تجهیز رژیم صهیونیستی نداشته است و انواع مهمات و کمک‌های نظامی، اطلاعاتی، ماهواره‌ای و بین‌المللی را به این رژیم داده است و ده‌ها میلیارد دلار هم کمک مالی کرده است، عملا آمریکا به صورتی عریان حضورش را در این درگیری‌ها نشان داده و اکنون در اوج این درگیری‌ها می‌بینیم که سامانه دفاعی تاد را ارسال می‌کند. 

ترمیم روحیه آسیب‌دیده اسرائیل با «تاد»
عملیات وعده صادق 2

آسیب‌هایی که اسرائیل دیده جدی بوده است

وی در پاسخ به اینکه ممکن است این سامانه با هدف مقابله با موشک‌های ایرانی به اسرائیل ارسال شده باشد؟ گفت: جمهوری اسلامی همواره مطرح کرده است که خواهان توسعه جنگ نیست، اما اگر این اتفاق بیفتد، ایران کنار نخواهد کشید و هر آسیبی به منافع و اتباع ایرانی، سرزمین و فضای ایران وارد شود را پاسخ خواهد داد. عقلا در آمریکا و اروپا و منطقه باید این پیام‌ها را دریافت کرده باشند که اگر بخواهند به این روند ادامه دهند، منطقه تا ابد در تنش و درگیری می‌ماند و اولین تاثیر این وضعیت، تاثیر بر منافع مالی و سیاسی همه کشورهای منطقه و حتی جهان خواهد بود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه «ارسال سامانه تاد حاکی از اخلال جدی در سامانه‌های پدافندی موجود در اسرائیل و نشانه آن است که رژیم صهیونیستی لجستیکی و سیاسی آسیب جدی دیده است»، گفت: این تحولات به خوبی نشان می‌دهد که آسیب‌هایی که اسرائیل دیده در حملات اخیر حزب‌الله و حماس و ایران دیده، جدی بوده است که مستلزم حضور تجهیزات و نیروی نظامی آمریکایی شده‌اند. این نوع اقدامات آثار خودش را خواهد داشت و عکس‌العمل‌های متقابل در بر دارد. آمریکا ادعا می‌کند خواهان توسعه جنگ نیست اما با حضور نیروهای خودش دارد این وضعیت را گسترش می دهد؛ کسی که خانه‌اش از شیشه است به مردم سنگ پرتاب نمی‌کند!

ترمیم روحیه آسیب‌دیده اسرائیل با «تاد»
دیدار بایدن و نتانیاهو در کاخ سفید در جولای 2024

امنیت اسرائیل از بین رفته است

زنگنه در پاسخ به اینکه اگر اسرائیل اقدامی علیه ایران صورت دهد واکنش ایران در چه سطحی خواهد بود؟ اظهار کرد: ایران در هر شرایطی پاسخ خودش را خواهد داد و محاسبات زمان، وسعت و فراگیری پاسخ از سوی مقامات مسوول سیاسی و نظامی مشخص خواهد شد.

وی تاکید کرد که «اقدامات رژیم صهیونیستی به جای اینکه برای آن‌ها و آمریکا موفقیت و پیروزی به همراه داشته باشد بی‌اعتباری، بی‌آبرویی و هزینه‌ساز شدن دستاوردی به همراه نداشته است و به ویژه آنچه که برای اسرائیل مهم است یعنی امنیت، امنیت‌ساز نبوده است. آبروی نداشته رژیم صهیونیستی در منطقه و جهان رفته است و متاسفانه حامیان این رژیم هم‌چنان به حمایت از آن و روند اقدامات ضد بشری و انسانی‌اش کمک می‌کنند».

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان گفت: اصرار بر ارتکاب جنایت جنگی و تداوم ایده‌های نژادپرستانه و پاکسازی نژادی، پایان رژیم صهیونیستی را رقم خواهد زد.

منبع: ایسنا

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *