تغییر آرایش بازار ارز؛ قیمت لیر ترکیه و درهم امارات صعودی شد/ نقشه تازه عربستان برای آسیا

تغییر آرایش بازار ارز؛ قیمت لیر ترکیه و درهم امارات صعودی شد/ نقشه تازه عربستان برای آسیا
خلاصه اخبار

اقتصادنیوز: بازار ارز امروز شاهد نوسان قیمت‌ها در مسیر صعودی بود؛ روندی که در پی آن هر لیر امروز 1860 تومان خرید و فروش شد.

به گزارش اقتصادنیوز، ماراتن کشورهای حاشیه خلیج فارس برای استارت پروژه‌های بزرگ و کلان اقتصادی این روزها شدت بیشتری گرفته است و در تازه‌ترین نمونه هم عربستان برنامه توسعه صنعت نفت خود را متوقف کرده است تا بتواند بازار آسیا را در مشت خود بگیرد.

شرکت آرامکوی عربستان برنامه‌های خود را برای ساخت یک پالایشگاه و یک پروژه صنایع شیمیایی در این کشور لغو کرده و در حال بررسی سه پروژه دیگر است، زیرا برنامه‌های هزینه‌کرد خود را با تمرکز بر گسترش در آسیا ارزیابی می‌کند.

لغو این پروژه نشانه‌ای از این موضوع است که آرامکو در حال تنظیم هزینه‌های خود در زمینه صنایع شیمیایی است و بیشتر تمرکز خود را بر آسیا قرار داده است، جایی که در حال دنبال کردن مجموعه‌ای از معاملات در چین است که تقاضای بلندمدت برای نفت خام سعودی را تضمین می‌کند.

مقامات آرامکو اعلام کرده‌اند: «آرامکو قصد دارد تجارت خود را با هدف افزایش توان عملیاتی در مجتمع‌های پالایش و پتروشیمی تا 4 میلیون بشکه در روز تا سال 2030 ادامه دهد. ما همچنان در حال بهینه‌سازی سرمایه‌گذاری‌های خود هستیم و به‌روزرسانی‌های پروژه‌های خاص در زمان مناسب انجام خواهد شد.»

این بررسی همچنین آخرین نشانه از تلاش عربستان برای ساخت سایت‌های صنعتی گسترده است. این کشور می‌خواهد صنایع تولیدی و فناوری را توسعه دهد که می‌توانند از مواد شیمیایی تولید شده در داخل استفاده کنند. اما عربستان در حال بررسی برخی از برنامه‌های گسترده‌تر سرمایه‌گذاری است زیرا تلاش می‌کند با فشار برنامه‌ی تحول اقتصادی محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، وفق پیدا کند.

واحد شیمیایی آرامکو، سابیک، که 70 درصد سهام آن را در اختیار دارد، برای نخستین‌بار در نوامبر 2022 برنامه‌هایی را برای پالایشگاه و تاسیسات شیمیایی راس الخیر اعلام کرد و یک سال بعد گفت که دو شرکت همچنان روی این پروژه کار می‌کنند. به گزارش اکوایران، آرامکو در حال پیشبرد گسترش جداگانه یک پالایشگاه است که آن را با توتال انرژیز در شهر جبیل اداره می‌کند. این شرکت سعودی در حال مذاکره برای خرید 10 درصد سهام شرکت پتروشیمی هنگلی چین است و به دنبال معاملات مشابه با دو شرکت چینی دیگر است. آرامکو در سال 2023 یک معامله جداگانه 3/4 میلیارد دلاری برای سهام شرکت پتروشیمی رونگشنگ انجام داد. امین ناصر، مدیرعامل آرامکو، همچنین کره جنوبی و هند را به عنوان مقاصد سرمایه‌گذاری بالقوه ذکر کرده است.

کشورهای غنی از نفت خاورمیانه مدت‌هاست برخی از مواد شیمیایی مورد استفاده در تولید محصولاتی مانند پلاستیک و بسته‌بندی را به عنوان راهی برای استفاده از عرضه‌های ارزان انرژی خود تولید می‌کنند. آن‌ها سال‌هاست حامل‌های انرژی را به سازندگان محصولات شیمیایی در ژاپن، کره جنوبی و چین می‌فروشند، اما اکنون سعی می‌کنند سهم بیشتری از تولید این محصولات را در بازارهای بزرگ آسیایی داشته باشند. حال که از آخرین برنامه اقتصادی عربستان آگاه شده ایم، سری هم به بازار ارز تهران بزنیم و قیمت ارز رسمی این کشور را مرور کنیم.

قیمت ریال عربستان امروز 25 مهر 1403

امروز قیمت ریال عربستان در بازار ارز تهران افزایش را نسبت به روز گذشته تجربه کرد و 16959 تومان قیمت گذاری شد تا رشد 141 تومانی داشته باشد.

آخرین قیمت دینار عراق امروز

دینار عراق پیام آور خبر جدیدی برای معامله گران نبود و با حفظ ثبات و پافشاری بر نرخ روزهای گذشته معاملات را به پایان رساند. هر دینار عراق در پایان معاملات امروز 48 تومان قیمت گذاری و خرید و فروش شد.

قیمت امروز درهم امارات در بازار

درهم امارات در حالی شاهد به پایان رسیدن مبادلات ارزی در بازار تهران بود که رشد 152 تومانی را تجربه کرد. هر درهم در عصر امروز و در حالی که بازار بسته شده بود، 17372 تومان ارزش گذاری شد.

نرخ برابری درهم امارات و دلار آمریکا هم بدون تغییر نسبت به روز گذشته، 3.67 بود.

قیمت درهم امارات

نرخ امروز ریال عمان

امروز قیمت ریال عمان هم روندی جز افزایش را در پیش نگرفت، هر ریال در پایان مبادلات ارزی 165720 تومان نرخ گذاری شد تا رشد قیمت 1380 تومانی را نسبت به آنچه در معاملات روز گذشته تجربه کرده بود، داشته باشد.

قیمت لیر ترکیه در بازار

معاملات بازار ارز تهران برای لیر ترکیه در حالی امروز سپری شد که افزایش 20 را تجربه کرد. هر لیر امروز 1860 تومان خرید و فروش شد.

نرخ برابری لیر ترکیه و اسکناس آمریکایی هم امروز در بازار به 0.031 رسید.

لیر ترکیه

آخرین قیمت درام ارمنستان

امروز قیمت درام ارمنستان در بازار ارز تهران افزایش دو تومانی در محدوده رنج را تجربه کرد و 165 تومان مبادله شد.

نرخ منات آذربایجان امروز

امروز قیمت منات آذربایجان در بازار ارز تهران هم شیب صعودی را تجربه کرده است و با تجربه رشد 370 تومانی نسبت به روز گذشته، 37390 تومان خرید و فروش شد.

منات آذربایجان

قیمت لاری گرجستان در بازار

قیمت لاری گرجستان در بازار ارز تهران پیشروی کرد و با افزایش ارزش 280 تومانی که داشته است، 23630 تومان خرید و فروش شد.

نرخ امروز بات تایلند

در تایلند اما شرایط همانند کشورهای مرور شده افزایشی بود و هر بات در حالی بازار امروز را به پایان رساند که رشد قیمت 23 تومانی را تجربه کرده و 1914 تومان معامله شد.

قیمت امروز رینگیت مالزی

امروز همچنین قیمت رینگیت مالزی هم مسیر صعودی را در پیش گرفت و در عصر امروز به 14810 تومان رسید تا در مقایسه با روز گذشته 180 تومان گران شود.

خلاصه معاملات امروز بازار ارز تهران حکایت از نوسان مثبت قیمت ها در دامنه رنج دارد و به جز دینار عراق که ثبات را تجربه کرده بود، سایر قیمت ها بالا رفتند.

منبع: اقتصاد نیوز

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *