تغییرات اساسی در ارکان مالیاتی ایران

تغییرات اساسی در ارکان مالیاتی ایران
خلاصه اخبار

اکوایران: بررسی روند سهم انواع مالیات‌ها در اقتصاد ایران نشان می‌دهد تغییرات گسترده‌ای در این سهم‌ها با توجه به اتفاقات اجتماعی و اقتصادی رخ داده، که نشانمی دهد سهم مالیات بر اشخاص حقوقی به بالاترین حد خود در 8 سال گذشته رسیده است.

به گزارش اکوایران، مالیات یکی از مهمترین ارکان تامین درآمد برای دولت‌هاست. هر دولت با توجه به سیاست‌هایی که دارد سعی می‌کند از درآمدهای مالیاتی برای کسب درآمد استفاده کند. درآمدی که در نهایت برای انجام امور بخش عمومی دولت اهمیت زیادی دارد.

مالیات‌ها به 5 دسته اصلی طبقه‌بندی می‌شوند، مالیات بر اشخاص حقوقی، مالیات بر درآمد، مالیات بر ثروت، مالیات بر واردات و مالیات بر کالاها و خدمات. سهم هر یک از این مالیات‌ها از کل مالیات نوشته شده در قانون بودجه دارای اهمیت ویژه‌ای است. به طوریکه نشان می‌دهد اولویت مالیات ستانی دولت در هر سال چگونه بوده است.

تازه‌ترین گزارش‌ها از سهم انواع مالیات‌ها در بودجه سال‌های 1395 تا 1403 نشان می‌دهد در طی زمان سهم مالیات بر ثروت در زمان ایام کرونا افزایش پیدا کرده است و در باقی سال‌ها نرخ تقریبا ثابتی داشته است. همچنین سهم مالیات بر اشخاص حقوقی در این سال‌ها یک کاهش تا سال 1400 را تجربه کرده سپس در سال‌های بعد با افزایش مواجه شده است. افزایشی که در نهایت در سال 1403 به بیشترین سهم در 8 سال اخیر رسیده است. بر اساس آمارها سهم مالیات بر کالاها و خدمات نیز در سال 1399 بیشترین سطح را به ثبت رسانده است.

030720

سهم انواع مالیات‌ها در 9 سال اخیر

بررسی سهم انواع مالیات‌ها در قانون بودجه روند تصمیم‌گیری دولت‌ها برای سال پیش رو را نشان می‌دهد.

بر اساس آمارها می‌توان مشاهده کرد مالیات بر کالاها و خدمات بیشترین سهم خود را در سال 1399 داشته است. این مالیات که بر کالاها و خدمات خریداری شده در اقتصاد بسته می‌شود بیشترین میزان تماس را با روزمره مردم دارد. بهترین مثال آن را نیز می‌توان در سفارش غذا از یک رستوران مشاهده کرد. در این حالت علاوه بر مبلغ غذا باید مبلغی را به عنوان مالیات پرداخت کرد که نوعی مالیات بر کالا و خدمات است.

این مالیات در سال 1395 سهمی معادل 35.3 درصد از کل مالیات‌ها در بودجه را داشته است. به مرور این سهم افزایش یافته و در سال 1399 به سطح 45.1 درصد رسیده است. پس از آن نیز به مرور سهم این مالیات کاهش یافته و در سال 1403، سهم مالیات بر کالاها و خدمات معادل 38.5 درصد بوده است.

بررسی آمار مالیات بر ثروت نیز یک شوک اصلی را در دوران کرونا نشان می‌دهد. سهم این مالیات در ایام کرونا به 10.5 درصد افزایش یافته که نشان می‌دهد به دلیل افزایش فوتی‌های ناشی از کرونا، دولت پیش‌بینی کرده در سال 1400، مالیات بر ثروت افزایش پیدا کند. دلیل این پیش‌بینی نیز به نوع مالیات بر ثروت بازمیگردد که بخشی از آن مربوط به مالیات بر ارث است.

یکی دیگر از انواع مالیات، مالیات بر واردات است. این مالیات که در سال‌های گذشته معمولا حد مشخصی داشته در سال جاری به کمترین سهم خود در 9 سال گذشته رسیده است. بر اساس آمارها سهم مالیات بر واردات در سال 1403 معادل 10.6 درصد بوده است.

طبق این آمارها سهم مالیات بر درآمدها در قانون بودجه، در سال 1399 بیشترین سطح را داشته است. در این سال سهم این مالیات به 17 درصد رسیده است. این مالیات که از درآمد افراد گرفته می‌شود مانند مالیات بر حقوق و دستمزد، در نهایت در سال 1403، سهمی معادل 13.8 درصد داشته است.

مالیات بر اشخاص حقوقی آخرین نوع مالیاتی است که در ایران اخذ می‌شود. این مالیات که از شرکت‌ها گرفته می‌شود در سال 1403 بیشترین سهم خود را تجربه کرده است. طبق آمارها سهم مالیات بر اشخاص حقوقی از سال 1395 تا 1400 کاهش پیدا کرده و در سال 1400 به کمترین سطح خود یعنی 18.2 درصد رسیده است. پس از آن سهم این نوع از مالیات به مرور افزایش شده به طوریکه در قانون بودجه سال جاری سهم مالیات بر اشخاص حقوقی به بیشترین سطح خود یعنی 34.1 درصد رسیده است.

افزایش سهم این مالیات به نوعی نشان می‌دهد دولت بر دریافت مالیات از شرکت‌ها در سال جاری تمرکز کرده است و در زمان تدوین لایحه بودجه پیش‌بینی افزایش دریافت مالیات از این بخش را داشته است.

منبع: اکو ایران

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *