تعطیلی یکی دو روزه بورس بهتر از محدودیت دامنه‌ نوسان طولانی!

تعطیلی یکی دو روزه بورس بهتر از محدودیت دامنه‌ نوسان طولانی!
خلاصه اخبار

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به رکورد ناشی از تغییر دامنه‌ نوسان، تعطیلی محدود و یکی دو روزه بورس را بهتر از محدودیت دامنه‌ دانست.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، مریم محبی با بیان اینکه ایجاد تغییرات در دامنه‌نوسان اتفاقی است که سال‌های اخیر بازار سرمایه بارها آن را تجربه کرده‌ به دنیای اقتصاد، اعلام کرد: اعمال دامنه‌ نوسان نامتقارن در شرایط ایجاد هیجانات منفی یکبار سال‌ 1400 تجربه شد اما سال‌ جاری به دلیل تحمیل ریسک‌های سیستماتیک متعدد، دستکاری در دامنه‌ نوسان ‌رکورد زد.

البته ایجاد محدودیت‌ها و اعمال تغییرات صرفا مربوط به بازار سرمایه ایران نیست و در سایر بازارهای سرمایه دنیا نیز مشاهده می‌شود. ادامه‌ دار‌بودن محدودیت دامنه‌نوسان باعث ایجاد فشار فزاینده ترس و ماندگاری سایه ابهامات شده است. بنابراین به‌رغم اینکه اعمال تغییرات در شرایط بسیار خاص رفتار درست و مناسبی است تداوم محدود‌یت دامنه‌ نوسان به آزادی بورس اخلال وارد می کند.

لوتوس

علاوه‌بر این رئیس سازمان بورس در نشست با مدیران‌عامل شرکت‌های تامین سرمایه و شرکت‌های گروه خدمات بازار سرمایه اعلام کرد، اعمال محدودیت دامنه‌نوسان قدم احتیاطی چند روزه است و اگر شرایط عادی شود به وضع قبل برمی‌گردد. از این اظهارنظر می‌توان چنین برداشتی داشت که بیم‌ها و نگرانی‌های حاکم همچنان به قوت باقی است.

در کنار تمامی عوامل فوق با درنظرگرفتن فضای مثبتی که در بازارهای رقیب مانند طلا و دلار یا حتی بازارهای جذابی مانند صندوق‌های طلای بورسی ایجادشده، ادامه‌دار‌بودن روند محدودیت در کل به نفع بازار سرمایه نیست. محدود‌بودن دامنه‌نوسان علاوه‌بر تزریق ترس، جذابیت لازم برای معاملات روزانه را از معاملات بورس می‌گیرد.

حتی معامله‌گران هیجانی که با هدف خرید ریسک بیشتر فعالیت می‌کنند از این شرایط راضی نیستند. امید می‌رود هرچه سریع‌تر این شرایط عادی شود. حتی اگر رئیس سازمان بورس و مسئولان فکر می‌کنند ابهامات هنوز ادامه‌دار است، تعطیلی محدود و یکی دو روزه بورس پیشنهادی بهتر از محدود ماندن دامنه‌ نوسان باشد.

منبع: بورس پرس

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *