تعطیلی روز شنبه، عامل همگام شدن ایران با بازار‌های جهانی /فعالان بخش خصوصی: تعطیلی پنجشنبه، مانعی سر راه پیشرفت اقتصادی ایران است

تعطیلی روز شنبه، عامل همگام شدن ایران با بازار‌های جهانی /فعالان بخش خصوصی: تعطیلی پنجشنبه، مانعی سر راه پیشرفت اقتصادی ایران است
خلاصه اخبار

تصمیم ایران برای تعطیلی پنجشنبه و جمعه تا به امروز، چالش‌های زیادی را برای کشور به وجود آورده و مانعی برای همگام شدن ایران با اقتصاد بین‌المللی و بازار‌های جهانی شده‌است. حال، بعضی فعالان بخش خصوصی و سیاستمداران و نهاد‌ها خواستار تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه شدند تا ایران هم برای تبادل بیشتر، با اقتصاد بین‌المللی و بازار‌های جهانی همراه شود .

به گزارش تجارت‌نیوز، تعطیلی روز پنجشنبه در ایران، ممکن است به دلیل همخوانی نداشتن با روز‌های کاری بین‌المللی، ارتباطات سیاسی و تجاری را به چالش بکشد. در حالی که در سایر کشور‌ها پنجشنبه روز کاری و شنبه تعطیل است، این تفاوت می‌تواند بر ارتباطات با بازار‌های جهانی تاثیر بگذارد و کشور را از رونق باز دارد. تعطیلی روز شنبه در ایران می‌تواند باعث رونق اقتصادی و تجاری در کشور شود و ایران را با اقتصاد منطقه‎ای و بین‌المللی و بازار‌های جهانی همگام کند ودر رشد کشور،تاثیر مثبت بگذارد.

عباس آرگون، عضو اتاق بازرگانی تهران، در مصاحبه با تجارت‌نیوز درباره تاثیر تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه بر بخش تجارت و اقتصاد کشورگفت: اگر تعطیلی روز شنبه جایگزین روز پنجشنبه شود، تاثیرات مثبتی در تجارت و اقتصاد کشور دارد. چرا که امکان ایجاد رقایت با بازیگران حهانی فراهم می‌شود و همین‌طور، امکان هماهنگی بیشتری با سایر کشور‌ها و بازار‌های جهانی به وجودمی‌آید و برای بازار‌ ایران، این امکان فراهم می‌شود که به سمت بهینه شدن وبین‌المللی شدن پیش ‌برود. امکان تبادلات تجاری و ترانزیتی بیشتر ایجاد می‌شود در نهایت حضور کشور در عرصه اقتصاد‌های منطقه‌ای و بین‌المللی فراهم می‌شود.

اتعطیلی پنجشنبه، مانعی سر راه تبادل بیشتر با هم‌پیمان‌ها

 آرگون افزود: ایران در پیمان‌هایی همچون شانگهای، بریکس، اوراسیا هضویت دارد که تمام کشور‌های عضو در این پیمان‌ها، روز‌های شنبه و یکشنبه تعطیل هستند و اینگونه ایران برای تبادل با این کشور‌ها دچار چالش می‌شود.

 

معایب تعطیلی پنجشنبه

وی درباره معایب تآثبر پنجشنبه‌ها در اقتصاد کشور اظهار کرد: 90 درصد کشور‌های جهان در روز شنبه و یکشنبه تعطیل هست و کشور‌های اسلامی هم روز‌های حمعه و شنبه را به عنوان تعطبلات آخر هفته اعلام کردند بنابراین ایران تنها کشوری است که روز‌های پنجشنبه و جمعه تعطیل آخر هفته انتخاب کرده و تعطیلی روز پنجشنبه، باعث از دست رفتن 25 درصد فرصت کشور برای ارتباط تجاری و اقتصادی با سایر کشور‌های جهان می‌شود.

این فعال بخش خصوصی درباره موافقت کمیسیون اجتماعبی مجلس یا این طرح اظهار کرد: کمیسیون اجتماعی مجلس هم با این طرح موافقت کرده و تغطیلی روز جمعه و شنبه را به صحن علنی مجلس پیشنهاد داده‌است.

 او درباره حمایت و موافقت سایر نهاد‌ها و وزاتخانه‌ها از این طرح تصریح کرد: بخش خصوصی، اتاق‌های بازرگانی و اصناف و حتی وزارت خارجه، برای تبادل بیشتر با شرکای خارجی خود و بازار‌های جهانی از این طرح حمایت کردند.

 او درباره زمان اچرای این طرح تشریح کرد: این طرح باید در صحن علنی مجلس به تصویب یرسد سپس با تایید شورای نگهبان، به قانون تبدیل شود و بعد به دولت ابلاغ می‌شود و در نهایت مجلس این طرح را در دستور کار قرار می‌دهد تا در یک بازه زمانی عملیاتی شود.

بنابراین، احتمال تعطیلی روز شنبه به جای پنجشنبه برای همگامی با اقتصاد و بازار‌های بین‌المللی ، خیلی زیاد است و اینگونه به رشد اقتصاد کشور کمک شایانی می‌شود.

برای مطالعه بیشتر صفحه صمت را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

 

 

 

مرجع: تجارت نیوز