تعادل 63 هزارتومانی دلار؟

تعادل 63 هزارتومانی دلار؟
خلاصه اخبار

دنیای اقتصاد :

روز گذشته پس از کاهش تب و تاب خبری بازار ارز، قیمت دلار آزاد به مرز کانال‌های قیمتی ۶۲و۶۳ هزار تومانی بازگشت. برخی از تحلیلگران سطوح قیمتی مذکور را نقطه تعادل بازار تا زمان مشخص شدن نتیجه ریسک‌های سیاسی می‌دانند. البته درصورت تشدید تنش‌ها احتمال رشد قیمت مجدد در نرخ ارز وجود دارد.

Untitled-3 copy

بازار ارز تهران دچار افت دما شد. به‌نظر می‌رسد به نتیجه نرسیدن اخبار منفی چند روز اخیر سبب شده تا برخی از فعالان بازار اقدام به فروش دارایی‌های خود کنند. فعالان ارزی در روز‌های اخیر شاهد رشد ارزش شاخص‌های این بازار بوده‌اند. این رشد قیمت که صرفا برمبنای اخبار سیاسی منفی صورت گرفته قیمت دلار آزاد را در بازار روزهای انتهایی هفته گذشته تا نیمه کانال 63 هزار تومانی بالا برد. در روزهای ابتدایی هفته جاری نیز قیمت اسکناس آمریکایی در نیمه نخست کانال 63 به‌فروش می‌رسید. هم‌اکنون قیمت این ارز در بازه 62 هزار و 900 تا 63 هزار و 100 تومان فروخته می‌شود. سقف قیمت دلار در سال جاری حوالی کانال‌های 66 و 67 هزار تومانی است که البته علت حضور در چنین ارقامی نیز سیگنال‌های سیاسی منفی در فروردین‌ماه سال جاری بوده است. به عقیده بسیاری از تحلیلگران با توجه به رویکرد بانک‌مرکزی در یک سال و نیم گذشته درصورت از بین رفتن ریسک‌های حال‌حاضر احتمال بازگشت قیمت شاخص ارزی به سقف تابستانی یعنی کانال‌های 60 و 61 هزارتومانی وجود دارد. چرا که نهاد بازارساز نشان داده مایل است تا با اتکا به ذخایر ارزی خود از دامنه نوسان نرخ ارز بکاهد. 

دلار رسمی در آستانه کانال 50

روز گذشته اسکناس دلار در معاملات مرکز مبادله ارز و طلای کشور در مرز کانال 50هزار تومانی قیمت خورد. هر برگ از این شاخص ارزی در بازار دیروز با رشد 32 تومانی نسبت به نرخ روز پیشین در رقم 49 هزار و 910 تومان معامله شد. افزایش آهسته و پیوسته قیمت ارز در بازار رسمی سیاستی است که بانک‌مرکزی در سال جای با جدیت آن را پیگیری کرده است. بسیاری از تحلیلگران اقتصادی معتقدند که کمتر شدن شکاف میان نرخ ارز در بازارهای رسمی و غیررسمی می‌تواند نتایج مثبت بسیاری برای کشور داشته باشد. از مهم‌ترین نتایج مثبت این اتفاق می‌توان به کاهش رانت اشاره کرد. اسکناس دلار رسمی در معاملات ابتدای سال جاری حوالی رقم 43 هزار و 472 تومان معامله می‌شد. بر این اساس ارزش این شاخص از ابتدای سال تا روز گذشته حدود 15 درصد رشد کرده است. این درحالی است که با وجود رشد قیمت‌ها در بازار غیررسمی ارز در چندروز اخیر، شاخص بازدهی اسکناس دلار آزاد از ابتدای سال تاکنون برابر با 4.65 درصد است. 

یک روز تنفس 

دیروز دوشنبه 16 مهر ماه معامله‌گران بازار ارز پس از چند روز رشد قیمت، شاهد افت ارزش شاخص‌ها بودند. قیمت دلار آزاد که در بازار روز یکشنبه حوالی رقم 63 هزار و 350 تومان معامله می‌شد، در بازار عصر روز گذشته افت 350 تومانی را تجربه کرد و به رقم 63 هزار تومان رسید. یورو با افت 450 تومانی در رقم 69 هزار و 100 تومان معامله شد. پوند انگلستان نیز حدود 650 تومان ارزان‌تر از نرخ روز یکشنبه در رقم 82 هزار و 700تومان به‌فروش رسید. روند قیمت شاخص‌های طلایی نیز در بازار دیروز کاهشی بود. هر قطعه سکه طلا طرح جدید در بازار عصر دیروز با افت 190 هزار تومانی نسبت به نرخ روز پیشین در رقم 49 میلیون و 90 هزار تومان معامله شد. نیم و ربع‌سکه نیز با افت نرخ‌های 100 و 50 هزار تومانی به ترتیب در ارقام 26 میلیون و 850 هزار تومان و 17 میلیون و 850 هزار تومان معامله شدند. 

منبع: دنیای اقتصاد

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *