تضعیف ین در برابر دلار

تضعیف ین در برابر دلار
خلاصه اخبار

دلار امروز در برابر ین ژاپن به سطح 151.68 رسید که در نزدیکی بالاترین رقم یک ساله بود.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از اینوستینگ، ین ژاپن در روز سه‌شنبه تحت فشار قرار گرفت. در چشم‌انداز برابری این ارز با ارز ایالات متحده، دلار به 151.68 ین رسید که نزدیک به بالاترین رقم یک ساله 151.92 بود که روز دوشنبه به ثبت رسید. گفتنی است شکست از 151.94 سال گذشته، بالاترین سطح دلار/ین را در 33 سال اخیر به تصویر می‌کشد. 

یورو در برابر ین به سطح 162.45 یا به بالاترین حد خود در 15 سال اخیر رسید.

با نگاهی به نوسانات اخیر ارز ژاپن می‌توان مشاهده کرد که ین در ساعات اولیه‌ی روز دوشنبه، پس از رسیدن به پایین‌ترین سطح سال گذشته، برای مدت کوتاهی در برابر دلار آمریکا جهش کرد که البته تحلیلگران، صرفنظر از مداخله‌ی مقامات ژاپنی، حجم معاملات کلان را علت پشت پرده‌ی این جهش دانستند. 

در این بین، معامله‌گران در انتظار داده‌های مهم تورم ایالات متحده بودند. اهمیت این داده‌ها بدان دلیل است که می‌تواند برای ارز تحت فشار ین، تا حدودی تسکین‌دهنده باشد یا دلار را به بالاترین میزان خود در برابر ین از سال 1990 برساند.

سال گذشته، پس از آنکه تصمیم‌‌گیری BOJ برای حفظ سیاست پولی بسیار سست، باعث شد تا ین به 145 در هر دلار برسد، مقامات ژاپنی به منظور تقویت ین ژاپن، در ماه سپتامبر و برای اولین بار از سال 1998، در بازارهای ارز مداخله کردند. سپس در اکتبر 2022، پس از اینکه ین به 151.94 کاهش یافت، مداخله‌ی دیگری صورت گرفت.

یوسوکه میایری، استراتژیست فارکس در نامورا، لازمه‌ی مداخله را شکست سطح 152 دانست و افزود: «آنچه باعث شگفتی ما شده است، مداخلات شفاهی محدود و نه‌چندان مؤثر وزارت دارایی ژاپن بوده است، ضمنا گرچه سطح پایه برای مداخله 152 است، اما این احتمال وجود دارد که سطحی که می‌تواند باعث مداخله شود، بالاتر برود.

اما در خارج از آسیا، ارقام تورم ایالات متحده که اواخر روز سه‌شنبه منتشر می‌شود، در مرکز توجهات است که می‌تواند رهنمون‌های شفافی در مورد مسیر نرخ بهره فدرال رزرو فراهم کند.

در حوزه‌ی رویدادهای کلیدی، جروم پاول، رئیس فدرال رزرو و تیمی از سیاستگذاران در روزهای اخیر با اظهاراتی تندروانه در صدد بودند تا انتظارات بازار را مبنی بر اتمام چرخه‌ی افزایش نرخ بهره‌ی بانک مرکزی ایالات متحده، کمرنگ کنند.

در چشم‌انداز سایر ارزها، فرانک سوئیس در 0.9012 در هر دلار، و دلار استرالیا در 0.6376 دلار ثابت بود.

و در نهایت، پوند (استرلینگ) با 0.15 درصد افزایش، به 1.2296 دلار رسید و یورو با 0.1 درصد رشد، سطح 1.0711 دلار را ثبت کرد. این باعث شد که شاخص دلار در سطحی ضعیف‌تر به 105.6 برسد.

دلار و یورو

مرجع: شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز