«تسلا»؛ در صدر فراخوان‌ های سال ۲۰۲۴

«تسلا»؛ در صدر فراخوان‌ های سال ۲۰۲۴
خلاصه اخبار

چند روز پیش سال ۲۰۲۴ به پایان رسید و دروازه‌های سال نو برای خودروسازان باز شد.

با اتمام این سال پرهیاهو برای خودروسازان، وقت آن رسیده است که به فراخوان‌های آن‌ها نگاهی داشته باشیم؛ چون در این زمینه 365 روز پرجنب‌وجوش را سپری کردند. 10 برندی که بیشترین تعداد فراخوان را منتشر کردند، حدود 25میلیون دستگاه خودرو خود را مورد بررسی دوباره قرار دادند.

برخی از این فراخوان‌ها به مشکلات بسیار اساسی و بزرگ و برخی دیگر، تنها به برچسب اشتباه روی یک قطعه بازمی‌گشتند. دلیل فراخوان هر چه که بوده، خودروسازان خود را موظف به رفع آن می‌دانستند. آمار «NHTSA» در آمریکا باعث شد بتوانیم برندهای خودروسازی را برحسب تعداد خودروهای فراخوان‌شده‌ دسته‌بندی کنیم.

فراخوان تا آخرین لحظه سال 2024

بر اساس این دسته‌بندی متوجه می‌شویم برند تسلا با ثبت 15 فراخوان بزرگ و بررسی بیش از 5 میلیون خودرو برقی خود، در صدر فهرست قرار دارد. در مقام مقایسه می‌توان به برندهای آمریکایی دیگر اشاره کرد که با ثبت 60 تا 70فراخوان، تعداد کمتری از مشتریانشان را به نمایندگی‌ها کشاندند.

شرکت‌های فورد و استلانتیس در سال 2024 به‌ترتیب با 63 و 72 بار فراخوان دادند. ازجمله فراخوان‌های تسلا می‌توان به اتفاقی که همین اواخر سال برای باتری 700 هزار دستگاه سایبرتراک‌ها پیش آمد، اشاره کرد. ماه گذشته میلادی هم تسلا به خاطر مشکل در دوربین عقب خودروهای تولیدی، 27 هزار خودرو را برای مراجعه به نمایندگی‌ها فراخوان کرده بود. در شهریورماه حدود 9100 خودرو مدل X در ایالات متحده را به دلیل مشکل در تزئینات سقف، فراخوانی کرد. این شرکت در سال 2020 نیز برای همین مشکل، فراخوان مشابهی برای دارندگان خودرو مدل X صادر کرد.

تسلا این فراخوان را به‌دلیل احتمال جدا شدن قطعات تزئینی سقف در حین رانندگی، به دارندگان خودرو مدل X اعلام کرده است. به‌نظر می‌رسد شرکت برای چسباندن ادوات تزئینی موجود در سقف این مدل از خودروهای خود، از پارچه و چسب مناسب و کافی استفاده نکرده است. تسلا اغلب برای رفع مشکلات، به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری منتشر می‌کند؛ مانند مشکل تکراری سیستم اتوپایلوت که در برخی موارد به رانندگان هشدار کافی و لازم را نمی‌دهد. اما برای مشکل سقف مدل X، تسلا مجبور است هزاران خودرو را به‌صورت بررسی کند. برای رفع این مشکل، بخش خدمات تسلا، چسبندگی قطعات تزئینی سقف را بررسی کرده و در صورت نیاز، این قطعات را مجددا نصب می‌کنند.

رویترز درباره‌ فراخوان مجدد تسلا می‌گوید این شرکت، به‌تازگی متوجه شد در فراخوان سال2020، قطعاتی را که احتمال جدا شدن داشتند به‌طور کامل شناسایی نکرده است. این خودروساز همچنین اعلام کرد تاکنون تصادف یا آسیبی گزارش نشده، اما حدود 170 گزارش از سوی مالکان این خودروها دریافت کرده که ممکن است تحت پوشش این فراخوان قرار بگیرند. این فراخوان نشان‌دهنده‌ چالش‌های مداوم تسلا در زمینه‌ کیفیت ساخت و تولید است. با وجود اینکه تسلا به‌عنوان یکی از پیشروان صنعت خودروهای الکتریکی شناخته می‌شود، اما مشکلات مونتاژی این شرکت می‌تواند به اعتبار و اعتماد مشتریان آسیب برساند.

تسلا اعلام کرده است مالکان خودروهای مدل X، می‌توانند به نمایندگی‌های مجاز مراجعه کنند تا این مشکل به‌صورت رایگان برطرف شود. مشکلات مونتاژی تسلا فقط محدود به خودرو مدل X نمی‌شود؛ این شرکت از اوایل سال 2024 تا کنون، بیش‌از 11هزار سایبرتراک را به‌خاطر احتمال جدا شدن قطعه‌ی تزئینی روی پدال گاز و مشکل موتور برف‌پاک‌کن، فراخوان کرده است.

هیبریدهای فورد

همانطور که اشاره کردیم فورد و استلانتیس در سال 2024 به‌ترتیب با 63 و 72 بار فراخوان داشتند. در مورد فورد می‌توان به همین سه روز پیش اشاره کرد که شاسی‌بلند هیبرید اسکیپ و لینکلن کورسیر که بین سال‌های 2020 تا 2024 تولید شده‏‏‌اند، فراخوان شدند.

به گفته NHTSA، «وجود یک نقص تولیدی در یکی از سلول‏‏‌های باتری ولتاژ بالا می‌تواند منجر به اتصال کوتاه داخلی و در نهایت خرابی باتری شود.»

این سازمان همچنین اعلام کرد نمایندگی‌های فورد نرم‏‏‌افزار ماژول کنترل باتری را به‏‏‌روزرسانی کرده و در صورت نیاز، باتری ولتاژ بالا را به‏‏‌صورت رایگان تعویض خواهند کرد. در شهریورماه نیز فراخوان سگدست و طبق موستانگ 2024 را داشتیم که به دلیل مشکل در ریخته‌گری بود.

مدیرعامل این خودروساز بزرگ اعلام کرد در تلاش است کیفیت محصولاتش را ارتقا دهد؛ هر چند رقم خودروهای فراخوان‌شده این برند بسیار بالا قلمداد می‌شود اما در مقایسه با قبل بهبود پیدا کرده است.

پس از فورد، استلانیس با فراخوان نزدیک به 5میلیون خودرو، سالی بسیار بد را تجربه کرد. این مجموعه بزرگ که حال مالک برندهای مشهوری چون کرایسلر، پژو، سیتروئن، دوج، آلفارومئو، مازراتی و… است، با کمک NHTSA فراخوان‌های کوچک و بزرگ زیادی را اعلام کرد که شامل خودروهای تمام برندهای زیرمجموعه‌اش می‌شد.

اروپایی‌ها و آسیایی‌های فراخوان بگیر

پس از برندهای آمریکایی می‌توانیم به هوندا بپردازیم که 18 فراخوان را برای 3,794,113 دستگاه داشت. جنرال‌موتورز سال گذشته را بهتر از سایر خودروسازان آمریکایی پشت‌سر گذاشت و با وجود اینکه 33 بار برای برندهای شورولت، پونتیاک و جی‌ام‌سی فراخوان داشت اما در حدود نیمی از تعداد مالکان هوندا هم به نمایندگی‌ها مراجعه کردند.

در مورد ب‌ام‌و تعداد فراخوان‌ها حتی بیشتر از جنرال‌موتورز بوده ولی اختلاف تعداد خودروها در حدود 40 هزار دستگاه و برابر با 1,832,968 دستگاه بوده است. تویوتا باوجود اینکه خودروهای باکیفیتی را تحویل مشتریان می‌دهد، 16بار فراخوان داشته (تقریبا ماهی یکبار) ولی تعداد خودروهای شامل فراخوان برابر با 1,221,666 دستگاه بوده است.

کیا در رقابت با ژاپنی‌ها بهتر عمل کرده و با 19 بار فراخوان در همان حدود یک میلیون و 211 هزار دستگاه فراخوان داشته است. دیگر برند کره‌ای نیز عملکرد مشابهی داشته و باوجود 25 بار فراخواندن، تعداد خودرو کمتری یعنی 1,109,978 دستگاه را فراخوانده است. درنهایت می‌توان به پرفروش‌ترین برند اروپایی پرداخت که با 18بار فراخوان تعداد 1,088,407 دستگاه را راهی تعمیرگاه‌ها کرده است. در این میان، بزرگ‌ترین درخواست بازرسی مجدد شرکت فولکس‌واگن شامل 271,330 دستگاه خودرو نو آن در ماه ژوئن 2024 بود؛ مشکل خودروهای مشمول این طرح، کارنکردن کیسه‌هوا سرنشینان جلو است.

شرکت هیوندای هم مشکل دوربین مدل‌های الانترا و سانتافه را برطرف کرد. اما محصولات کیا و ب‌ام‌و مشکلات جدی‌تری داشتند؛ کیا باید مشکل گیرکردن دکمه تنظیم صندلی تلوراید را برطرف می‌کرد چراکه می‌توانست صندلی را هم به آتش بکشد. ب‌ام‌و هم مجبور بود برای جلوگیری از آتش‌سوزی محصولاتش، پمپ آب را بررسی کند. سال 2024 برای وانت‌های تویوتا چندان خوش‌یمن نبود؛ این برند ژاپنی مجبور شد برای جلوگیری از تلفات جانی احتمالی در خودروهایش، بیش از 661 هزار دستگاه وانت را به نمایندگی‌هایش فرابخواند و محور و جعبه‌دنده‌هایشان را بررسی کند.

منبع: اخبار خودرو

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *