تست شبانه تراموا در خط یک بی‌آرتی تهران انجام می‌شود

تست شبانه تراموا در خط یک بی‌آرتی تهران انجام می‌شود
خلاصه اخبار

چند روز قبل معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران، خبر از ورود تراموای چرخ لاستیکی چینی به تهران در هفته جاری داد.

البته این تراموا فعلا در حد آزمایش است و در خطوط بی‌آرتی آزادی- تهرانپارس فعالیت خواهد کرد. اما حضور تراموا در پایتخت، موافقان و مخالفانی دارد که در ادامه برخی از این حواشی را بررسی می‌کنیم.

تراموا 42متری چرخ‌لاستیکی!

چند روز پیش، معاون حمل‌ونقل ترافیک شهر تهران گفت: تراموای چرخ لاستیکی چینی هفته آینده وارد تهران می‌شود.

به گفته مدیران شهری، شورای عالی ترافیک مجوز احداث تراموا را به شهرداری داده‌ است. معاون شهردار اعلام کرد که بعد از ورود دو رام تراموا و تست در خطوط قطعا برنامه‌های این طرح را برای شورای شهر تهران خواهد برد.

پیش از این در آذرماه مهدی علیزاده، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران نیز به ورود تراموا به کشور اشاره کرده و گفته بود: دو دستگاه تراموا به گمرک رسیده و اقدامات اداری و تایید استاندارد درحال انجام است، پس از آن تست تراموا و اتوبوس‌ها انجام خواهد شد و دو تراموای وارداتی در خط یک بی‌آرتی (آزادی- تهرانپارس) فعال خواهند شد.

آن‌طور که مدیران شهری اعلام کردند، تراموا به صورت آزمایشی در مسیر خط بی‌آرتی اصلی خیابان آزادی، انقلاب و دماوند استفاده خواهد شود؛ موضوعی که شهردار تهران به آن اشاره کرد و وعده‌ای نیز در رابطه با آن داد: بهار سال آینده جابه‌جایی مسافران با تراموا انجام می‌شود.

او درباره وضعیت ظاهری این وسیله حمل‌ونقل عمومی نیز توضیحاتی ارائه کرد: این ترامواها 42متر طول دارند و چرخ لاستیکی هستند و نیاز به زیرساخت ندارند، در واقع تراموا یک‌دهم مترو قیمت دارد و دوسوم مترو مسافر حمل می‌کند. در حالی که شهردار تهران و معاون حمل‌ونقل او، خبر از ورود ترامواهای چرخ لاستیکی به تهران را می‌دهند، اما برخی اعضای شورای شهر موافق ورود این وسیله به چرخه حمل‌ونقل عمومی پایتخت نیستند.

چند هفته قبل سوده نجفی به صراحت مخالفت خود با ورود تراموا به تهران را اعلام کرد و گفت: با ورود تراموا به تهران مخالفیم و قطعا شورا جلوی ورود آن را خواهد گرفت، چون زیرساخت برای این مد حمل‌ونقلی را نداریم.

پاو با بیان اینکه در تبصره 4 برنامه چهارم توسعه شهر تهران تاکید شده که مطالعات تراموا باید ابتدا انجام شود و بعد مورد تصویب قرار بگیرد به ضرورت انجام مطالعات و بررسی‌های بیشتر اشاره کرد: تا زمانی که مطالعات ورود تراموا به تهران انجام نشود و نتایج آن به شورا نیاید، اجازه ورود آن را به ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت نخواهیم داد.

نجفی با بیان اینکه تراموا نیاز به زیرساخت و البته هزینه و بودجه دارد، به نبود مصوبه‌ای در به‌کارگیری این وسیله حمل‌ونقل عمومی در پایتخت تاکید کرد و گفت: ابتدا باید بودجه ‌این مد حمل‌ونقل عمومی در شورای شهر مصوب شود و بعد برای خرید و ورود آن تصمیم بگیرند که هنوز چیزی در این باره مصوب نشده ‌است.

او با بیان اینکه درحال‌حاضر قرار است به صورت آزمایشی این مد حمل‌ونقلی (اتوبوس سه‌کابین) وارد تهران شود تا مطالعات آن کامل شود، از اقدام خلاف قانون شهرداری تهران گلایه کرد و گفت: تاکید می‌کنم ورود تراموا نیاز به مصوبه شورا دارد.

دو تراموای چینی بدون پرداخت هزینه به شهرداری واگذار شده است

تراموا یا همان اتوبوس‌های سه‌کابین هوشمند چینی،حدود 40متر طول دارند و قرار است این مد حمل‌ونقلی چرخ لاستیکی با راننده در خطوط بی‌آرتی کلانشهر پایتخت به شهروندان خدمات ارائه کند. برخی اعضای شورای شهر نگران از دست رفتن فرصت‌ها و هزینه‌هایی هستند که درنهایت هیچ سودی به دنبال نداشته باشد.

در همین رابطه سخنگوی شهرداری تهران به مطالعات انجام شده روی طرح تراموا اشاره کرده و گفت: طرح مطالعاتی استفاده از تراموا در طرح جامع ترافیک تهران در دهه 90 انجام شده‌ است، بالاخره بعد از صرف وقت و انرژی و انجام مطالعات طی این سال‌ها باید مشخص شود این کار در عمل به نتیجه مثبتی خواهد رسید یا نه؛ از همین‌رو دو دستگاه تراموا (آزمایشی) از چین وارد شده‌ است.

اما نظر شهرداری تهران درباره مخالفت برخی اعضای شورای شهر در این باره چیست؟ سخنگوی شهرداری تهران به مصوبه شورای عالی ترافیک کشور در این خصوص اشاره می‌کند و می‌گوید: این دو تراموا از سوی چین به صورت آزمایشی و بدون پرداخت هزینه به شهرداری تهران واگذار شده‌اند و مبلغی بابت آن پرداخت نکردیم، به همین دلیل نیازی به موافقت شورای شهر نبوده و با مجوزی که از سوی شورای عالی ترافیک داریم، این اقدام را انجام دادیم.

او همچنین به تلاش برای اخذ مجوز از سوی شورای شهر تهران نیز اشاره کرده و می‌گوید: اگر پس از طی دوره آزمایشی و جلب‌نظر کارشناسان و اعضای محترم شورای شهر درباره استفاده از تراموا به جمع‌بندی رسیدیم، آن موقع نسبت به اخذ مجوزهای لازم از تمام مراجع قانونی، ازجمله شورای شهر برای واردات و استفاده از این وسیله نقلیه عمومی اقدام خواهیم کرد.

به‌گفته سخنگوی شهرداری تهران قرار است که تراموای حدودا 40متری به صورت آزمایشی و شبانه در خط یک بی‌آرتی تردد کند تا مشخص شود امکان عملیاتی شدن این طرح وجود دارد یا نه. لازم به ذکر است تراموا در بسیاری از کشورها مانند ترکیه، امارات، مالزی و… به‌عنوان سیستم حمل‌ونقل انبوه‌بر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

منبع: اخبار خودرو

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *