تداوم رویاپردازی طلا/ عبور از مرز تاریخی با هجوم سرمایه‌گذاران

تداوم رویاپردازی طلا/ عبور از مرز تاریخی با هجوم سرمایه‌گذاران
خلاصه اخبار

اقتصادنیوز: با تشدید تنش‌ها در خاورمیانه و نزدیکی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، قیمت طلا برای نخستین بار به 2700 دلار در هر اونس رسید. عدم اطمینان سیاسی و اقتصادی موجب هجوم سرمایه‌گذاران به این دارایی امن شده است.

به گزارش اقتصادنیوز، قیمت طلا در روز پنجشنبه به بالاترین سطح خود رسید و برای نخستین بار مرز 2700 دلار در هر اونس را شکست. این افزایش ناشی از نگرانی‌های ژئوپلتیکی در خاورمیانه و رقابت فشرده انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا است که سرمایه‌گذاران را به سمت این فلز گرانبها سوق داده است. افزایش قیمت همچنین تحت تاثیر سیاست‌های تسهیلی بانک‌های مرکزی قرار گرفته است.

دیروز عصر قیمت اونس طی یک روند صعودی از 2692 دلار به سمت رکوردهای جدید سوق برداشت و برای اولین بار به کانال 2700 دلار وارد شد و در روز جمعه تا 2718 دلار بالا رفت که رکورد جدیدی برای اونس طلاست. هر اونس طلا امروز با افزایش 0.91 درصدی، از 2,693 دلار به 2,718 دلار رسید.

رشد بهای طلا در سال جاری میلادی بیش از 30 درصد بوده است که ناشی از کاهش احتمالی نرخ بهره توسط فدرال رزرو و استمرار تنش‌های ژئوپلتیکی است.

پیش‌بینی می‌شود قیمت طلا تا 12 ماه آینده به 2941 دلار برسد. بانک‌های مرکزی و سرمایه‌گذاران غربی با افزایش خرید شمش و صندوق‌های سرمایه‌گذاری، حمایت بیشتری از قیمت‌ها ارائه کرده‌اند. تحلیلگران بازار معتقدند که این روند صعودی می‌تواند تا سال 2025 ادامه داشته باشد.

در آغاز معاملات پنجشنبه در آمریکا، قیمت طلا پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر رشد بالاتر از انتظار خرده‌فروشی و کاهش غیرمنتظره نرخ بیکاری، از رکورد خود کمی عقب‌نشینی کرد. با این حال، شمش با رشد 0.88 درصدی به 2717 دلار در هر اونس رسید و رکورد روز گذشته را شکست. افزایش تنش‌های ژئوپلتیکی پس از اعلام اسرائیل مبنی بر کشته شدن یحیی سنوار، رهبر حماس، توجه بازارها را به این تحولات معطوف کرد.

جو بایدن پایان جنگ را اعلام کرده، اما بنیامین نتانیاهو تاکید کرده است که اسرائیل تا آزادسازی گروگان‌ها به نبرد ادامه خواهد داد. سرمایه‌گذاران در شرایط نااطمینانی به طلا به‌عنوان پناهگاهی امن روی می‌آورند.

پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، تغییرات در ترکیب دارایی‌های سرمایه‌گذاران دیده می‌شود. کاهش نرخ‌های بهره به افزایش قیمت طلا کمک کرده است، چرا که فدرال رزرو ماه گذشته روند تسهیلی خود را آغاز کرد. بانک مرکزی اروپا نیز برای سومین بار نرخ بهره را کاهش داد.

به‌طور کلی، طلا در سال 2024 عملکرد چشمگیری داشته و حدود 30 درصد افزایش قیمت داشته است. خریدهای گسترده بانک‌های مرکزی و سرمایه‌گذاران غربی نیز از رشد قیمت حمایت کرده‌اند. تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که قیمت طلا تا پایان سال 2025 به 2917 دلار برسد.

منبع: اقتصاد نیوز

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *