تحلیل جامع پزشکیان در سازمان ملل درباره مساله فلسطین با ارائه راهکار

تحلیل جامع پزشکیان در سازمان ملل درباره مساله فلسطین با ارائه راهکار
خلاصه اخبار

دیپلمات پیشین کشورمان ابراز کرد در شرایطی که طرح‌های مطرح برای حل مساله فلسطین از جمله ۲ دولتی و یک دولتی امکان اجرایی شدن ندارند، رئیس‌جمهور کشورمان در سازمان ملل، طرح ایران مبتنی بر اصول دموکراسی و برگزاری همه‌پرسی را ارائه کرد.

به گزارش ایسنا، «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور کشورمان در سخنرانی خود در هفتادونهمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد ضمن ابراز امیدواری از این‌که براساس موضوع مهم این اجلاس، یعنی صلح، توسعه پایدار و کرامت انسانی افقی روشن در برابر نسل‌های کنونی و آینده بگشاید، به تحولات غزه و فلسطین اشاره کرد و گفت:‌ مردم جهان در یک سال گذشته، ماهیت رژیم اسرائیل را دیده‌اند؛ دیده‌اند سردمداران این رژیم چگونه جنایت می‌کنند و در 11ماه بیش از 41 هزار مردم بی‌گناه را در غزه به خاک و خون کشیده‌اند که بیشتر زنان و کودکان بی‌گناه بوده‌اند، ولی به نسل‌کشی، کودک‌کشی، جنایت جنگی و تروریسم دولتی می‌گویند «دفاع مشروع»! به بیمارستان و مهدکودک و مدرسه می‌گویند «هدف مشروع نظامی»! به مردم آزادی‌خواه و شجاعی که در غرب و شرق جهان به نسل‌کشی آن‌ها اعتراض می‌کنند، می‌گویند «یهودستیز!».

وی با بیان اینکه جامعه جهانی باید فورا خشونت را متوقف کند و هرچه زودتر آتش‌بسی دائمی برقرار شود، تصریح کرد: وحشی‌گری دیوانه‌وار اسرائیل در لبنان، پیش از آنکه منطقه و جهان را به آتش بکشاند، باید متوقف شود. رژیم اسرائیل در غزه شکست خورده است و با جنایت و وحشی‌گری و تلاش برای گسترش جنگ نمی‌تواند افسانه شکست‌ناپذیری خود را بازسازی کند.

رئیس دستگاه اجرایی کشور همچنین تاکید کرد: تنها راه پایان دادن به کابوس هفتاد ساله ناامنی در غرب آسیا و جهان، بازگرداندن حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین است. پیشنهاد می‌کنیم تمامی مردم فلسطین، چه کسانی که اکنون در سرزمین مادریشان حضور دارند و چه آنانی که مجبور به ترک خانه و کاشانه شده‌اند، در یک همه پرسی سراسری، آینده خود را تعیین کنند.

تحلیل جامع پزشکیان در سازمان ملل درباره مساله فلسطین با ارائه راهکار
سخنرانی پزشکیان در سازمان ملل

اوکراین و برجام

پزشکیان در بخش دیگری از سخنان خود به مساله جنگ روسیه و اوکراین نیز اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران مصمم به تامین و تضمین امنیت خود است، نه ایجاد ناامنی برای دیگران، ما خواهان صلح برای همه هستیم و با هیچ کس سر جنگ و دعوا نداریم. ما خواستار صلح و امنیت پایدار برای مردم اوکراین و روسیه هستیم. جمهوری اسلامی ایران ضمن مخالفت با جنگ و تاکید بر لزوم توقف سریع درگیری‌های نظامی در اوکراین، از هرگونه راه‌حل صلح‌آمیز حمایت می‌کند و معتقد است تنها از طریق گفت‌وگو این بحران خاتمه می‌یابد.

وی همچنین با اشاره به موضع هسته‌ای و برجام نیز خاطرنشان کرد: تحریم‌های یکجانبه مردم را هدف قرار داده و در پی نابودی بنیان‌های اقتصادی ایران است. هدف، امنیتی‌سازی ایران است و نتیجه آن، ناامنی همگان. سیاست فشار حداکثری زمانی علیه ملت ایران به کار گرفته شد که ایران به گواهی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای‌، به تمامی تعهداتش در برجام پایبند بود. ما آماده تعامل با اعضای برجام هستیم. اگر تعهدات برجامی به طور کامل و با حسن نیت اجرا شود، می توان در مورد دیگر مسائل هم وارد گفت‌وگو شد.

تحلیل جامع پزشکیان در سازمان ملل درباره مساله فلسطین با ارائه راهکار
سخنرانی پزشکیان در سازمان ملل

طرح ایران برای حل مساله فلسطین

«محسن پاک آئین» در گفت‌وگو با ایسنا در تحلیل خود از سخنرانی رئیس‌جمهور در سازمان ملل و طرح مهم‌ترین موضوعات بین‌المللی اظهار داشت: صحبت‌های بسیار مهم رئیس‌جمهور بر افکار عمومی، جامعه جهانی و کشورهای جهان موثر خواهد بود، او در سخنرانی خود تحلیل جامع همراه با ارائه راهکار راجع به مساله فلسطین را مطرح کرد. در واقع بخشی از سخنرانی رئیس‌جمهور معطوف به جنایت‌های رژیم صهیونیستی بوده که این گونه بی‌پروا از تمام خطوط قرمز عبور کرده و با حمایت کشورهای بزرگ جنایت‌های آشکار علیه مردم فلسطین و محور مقاومت از جمله لبنان را دنبال می‌کند، اما متاسفانه مدعیان و متولیان امنیت در جهان اقدامی انجام نمی‌دهند.

وی همچنین بیان کرد: رئیس جمهور بعد از بیان شفاف جنایات رژیم صهیونیستی که برای مردم جهان روشن است راهکاری را ارائه داد، مبنی بر این که اگر قرار است صلح عادلانه و پایدار در منطقه غرب آسیا برقرار شود باید مردم فلسطین حق انتخاب داشته باشند و با آرای عمومی و برگزاری همه‌پرسی سرنوشت خود را تعیین کنند.

این دیپلمات پیشین کشورمان یادآور شد: این بخش از صحبت‌های دکتر پزشکیان نافی طرح 2 دولت است که از طرف آمریکا و سازمان ملل متحد مطرح شده و حتی خیلی از کشورهای عرب امید بسته‌اند؛ در حالی که رژیم صهیونیستی کاملا مخالف است و تمام تلاش‌هایش برای حمله به فلسطین، ویران کردن غزه، اعمال فشار به کرانه باختری و تحولات اخیر لبنان برای این است که طرح 2 دولتی عملی نشود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر رژیم صهیونیستی به دنبال طرح یک دولتی بوده و مدعی است که در تمام این سرزمین باید صهیونیست‌ها حاکم باشند، این طرح نیز عملی نیست و مردم فلسطین و محور مقاومت اجازه نمی‌دهند چنین طرحی عملی شود.

پاک‌آئین همچنین افزود: در این میان که 2 طرح موجود مطرح است، اما امکان اجرا و عملی شدن را ندارد، طرح ایران مبتنی بر اصول دموکراسی و برگزاری همه پرسی از سوی رئیس جمهور کشورمان مطرح می‌شود آن هم در شرایطی که جامعه جهانی و کشورهای مدعی دفاع از آزادی و دموکراسی هیچ اقدام جدی و عملی انجام نمی‌دهند.

این دیپلمات پیشین کشورمان اظهار کرد: به طور کلی صحبت‌های رئیس‌جمهور در رابطه با مسائل غرب آسیا و فلسطین مطالب بسیار جامعی بود که به مشکلات جدی و جنایت‌های رژیم صهیونیستی اشاره و طرحی را برای رفع این عامل نا امنی در منطقه ارائه کرد.

تحلیل جامع پزشکیان در سازمان ملل درباره مساله فلسطین با ارائه راهکار
نشست مجمع عمومی سازمان ملل همزمان با سخنرانی پزشکیان

موضع اصولی در ارتباط با برجام

وی در ادامه با اشاره به بخش دیگری از صحبت‌های رئیس‌جمهور در موضوع برجام هم گفت: آنچه مطرح شد موضع اصولی ماست که بارها اعلام شده از روز اول با اراده وارد شده و در عمل هم نشان دادیم که همین گونه است و کاملا به تعهدات‌مان پایبند بودیم، اما این طرف مقابل بود که پایبند نبود و ترامپ و آمریکا از این پیمان خارج شدند. بنابراین در حال حاضر این پیمان زنده است و هنوز وجود دارد و براساس مفاد تعهدات طرفین می‌توانند با پایبندی به این تعهدات به برجام برگردند.

پاک‌آئین تصریح کرد: براساس توافق انجام شده طرف مقابل می‌بایست تحریم را حذف کند اما نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه تعهدات خود را نیز اجرا نکردند، در صورتی که تعهدات برجام را انجام دهند ما نیز تعهدات را انجام می‌دهیم.

تحلیل جامع پزشکیان در سازمان ملل درباره مساله فلسطین با ارائه راهکار
پزشکیان پس از سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل

موضع قوی ایران در قبال جنگ روسیه و اوکراین

این دیپلمات پیشین کشورمان همچنین یادآور شد: رئیس‌جمهور در سخنان خود به مساله جنگ روسیه و اوکراین نیز اشاره کرد، در این رابطه نیز موضع ما قوی بود و در واقع موضع اصولی ما بارها تکرار شده و ما خواهان پایان این جنگ هستیم و این آمادگی وجود دارد تا با همکاری راهکاری صلح آمیز برای آن بیابیم.

منبع: ایسنا

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *