تحرک مشکوک موتور تورم‌ساز

تحرک مشکوک موتور تورم‌ساز
خلاصه اخبار

اکوایران: بررسی آمارهای نقدینگی در اردیبهشت ۱۴۰۳ نشان می‌دهد رشد نقدینگی ماهانه در این ماه به ۲ درصد رسیده است.

به گزارش اکوایران، نقدینگی یکی از مهمترین متغیرهای اقتصادی است که تغییرات آن می‌تواند نماگر تورم در سطح جامعه باشد. به عبارتی زمانیکه میزان نقدینگی در یک اقتصاد به صورت بی‌رویه افزایش پیدا می‌کند در نهایت خود را به شکل افزایش در سطح عمومی قیمت‌ها نشان می‌دهد. این افزایش مستمر در سطح عمومی قیمت‌ها، تورم نامیده می‌شود.

بانک مرکزی در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد نرخ رشد نقدینگی سالانه در اردیبهشت ماه سال 1403 به سطح 25.6 درصد رسیده است. بررسی این آمارها حاکی از آن است که نقدینگی در اردیبهشت سال جاری از سطح 8 هزار هزار میلیارد تومان گذشته و نسبت به فروردین ماه 2 درصد رشد کرده است.

030406

روند صعودی رشد ماهانه نقدینگی در اردیبهشت

همانطور که گفته شد بانک مرکزی در آخرین گزارش خود از متغیرهای پولی اعلام کرد رشد نقدینگی سالانه در اردیبهشت امسال افزایشی بوده و به 25.6 درصد رسیده است. اگر حجم نقدینگی را بر اساس این نرخ محاسبه کنیم معلوم می‌شود نقدینگی موجود در جامعه از سطح 8 هزار هزار میلیارد (همت) تومان رد شده و به 8 هزار و 127 همت رسیده است.

حال اگر این میزان از نقدینگی را با فروردین ماه مقایسه کنیم مشخص می‌شود. نرخ رشد نقدینگی در اردیبهشت از مسیر کاهنده خود خارج شده و شتاب گرفته است. بررسی روند رشد نقدینگی ماهانه از ابتدای سال 1402 تا اردیبهشت 1403 نشان می‌دهد از فروردین ماه تا شهریور سال گذشته نرخ رشد ماهانه نقدینگی صعودی بوده و به بالاترین سطح در این مدت رسیده است. بر این اساس نرخ رشد ماهانه نقدینگی در شهریور ماه معادل 3.6 درصد بوده است. پس از آن در مهر ماه افت کرده و به حدود یک درصد رسیده است.

در ادامه نرخ رشد نقدینگی ماهانه تا بهمن ماه مسیر صعودی را طی کرده و به 2.7 درصد رسیده است. سپس این نرخ تا فروردین امسال مسیر کاهشی داشته به حدود 1 درصد نزدیک شده است.

آمارهای اردیبهشت 1403 نشان می‌دهد روند نزولی رشد ماهانه نقدینگی ادامه نیافته و وارد یک روند صعودی شده است. طبق این آمارها رشد نقدینگی ماهانه در اردیبهشت سال جاری به 2 درصد رسیده که بالاترین سطح در سه ماه گذشته بوده است.

 

مرجع: اکو ایران

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *