تبادلنظر صاحبنظران در مسکو درباره ابعاد اندیشه امام خمینی
مسکو- ایرنا- نشست منطقهای جایزه جهانی امام خمینی(ره) با موضوع «تبیین و ترویج گفتمان پیشرفت و تمدن نوین اسلامی» با سخنرانی پژوهشگرانی از ایران، روسیه، صربستان، بلغارستان و بوسنی هرزگوین در انستیتو شرقشناسی آکادمی علوم روسیه برگزار شد.
به گزارش روز جمعه خبرنگار ایرنا ، این نشست با همکاری رایزنیهای فرهنگی کشورمان در بوسنی هرزگوین، بلغارستان و صربستان، سفارت جمهوری اسلامی ایران در روسیه، دبیرخانه جایزه جهانی امام خمینی(ره) و انستیتو شرقشناسی آکادمی علوم روسیه برگزار شد.
در این رویداد که به همت رایزنی فرهنگی سفارت ایران در روسیه برگزار شد، جمعی از متفکران، شرقشناسان و ایرانشناسان صاحب اثر با موضوعات مربوط به آراء و اندیشههای بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، درباره موضوع اصلی این نشست به گفتوگو و تبادلنظر پرداختند.
امام خمینی، تاریخ ساز بود
علیاکبر علیاکبروف رئیس انستیتو شرقشناسی آکادمی علوم روسیه در سخنان خود در آغاز این نشست، از امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به عنوان شخصیتی تاریخساز نام برد و وی را منشا اثر در دوران خود و پس از خویش در همه ابعاد معرفی نمود و مسیر پیشرفت تمدن اسلامی را روشن دانست.
بزرگترین هنر امام خمینی
کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه نیز در این نشست، پیام امام خمینی (ره) به گورباچف آخرین زمامدار شوروی را نقطه عطفی در تاریخ روابط ایران و روسیه دانست.
وی در ادامه به علت انتخاب آیتالله جوادی آملی برای تسلیم پیام امام خمینی (ره) به گورباچف پرداخت و در این زمینه به شخصیت علمی عرفانی و معنوی این عالم دینی اشاره کرد.
سفیر ایران در روسیه، در بخش دیگری از سخنان خود به نقش تاریخی امام خمینی (ره) در احیای اسلام در زمانی که ضربههای متعددی از لیبرالیسم و سوسیالیسم متحمل میشد پرداخت و اظهار داشت: سخن گفتن از امام کار راحتی نیست و وی به مانند اقیانوس بود او شخصیت مطلق معنویت و خداباوری بود که همه از هر دینی را به سوی خود جذب میکرد بویژه در زمانی که عملا اسلام دچار ضربههایی شده بود؛ از لیبرالیسم مبتنی بر اینکه اساسا دین نیابد وارد ساختار سیاست شود و از ناحیه سوسیالیسم که از مبنا بر پایه نفی خدا قرار داشت.
جلالی افزود: امام این دو تئوری را هنگامی که بسیاری تصور میکردند بایستی به تشییع جنازه دین و معنویت رفت، باطل کرد و این بزرگترین هنر امام خمینی (ره) بود.
پیام امام به گورباچف، نشانگر راه نجات بود
در ادامه این نشست رئیس بنیاد بینالمللی علوم وحیانی اسراء اظهار داشت: امام خمینی (ره) که خود را در جایگاه «العلماء ورثة الانبیاء» میدانستند حرکتهای بزرگی را رهبری کرد و کوشید در جهت هدایت انسانها و جوامع گامهای مؤثری بردارد و در این راه از خودگذشتن و ایثار و فداکاری کمترین آنها بود.
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی سپس به پیام امام به رهبر وقت اتحاد شوروی گورباچف اشاره و عنوان کرد: این پیام که دارای مضامین چندگانهای است، افقی را در پیش چشمان بشر گشود و راه نجاتی را نوید داد که اگر به درستی در زمان خود مورد توجه و اندیشه قرار میگرفت میتوانست نجات بخش بوده و کشوری بزرگ و ملتی سترگ را از سقوط و انحطاط رهایی بخشیده و امیدهای آن را زنده کند.
آیتالله جوادی آملی ادامه داد: امروز بعد از حدود چهل سال از ارسال این پیام، باید با بازخوانی مجدد، نکات اصیل و اساسی آن را به ملت بزرگ روسیه، بلکه به تمامی ملتهای جهان توصیه کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به چند نکته اساسی مستتر در پیام امام (ره) ازجمله؛ توجه به معنویت توحیدی، برحذر داشتن از غلطیدن به تفکر و مکاتب غربی، بایستگی روی آوردن به مکتب فکری جوابگو، معرفتشناسی حسی و عقلی و مکتب فروغبخش اسلام به عنوان تنها راه نجات اشاره کرد.
نقش امام خمینی در نزدیکی پیروان ادیان
دبیر همکاریهای بینالادیان کلیسای ارتدکس روسیه نیز در این نشست به 12دور گفتگوهای اسلام و مسیحیت ارتدوکس روسیه و ایجاد کمیسیون مشترک پرداخت و سهم بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران را در محوریت موضوعات این نشستها در جهت تداوم و توسعه نزدیکی پیروان ادیان مطرح کرد.
کشیش ایلیا کاشیتسین در بخشی از سخنان خود گفت: نتیجه بیش از 25 سال گفتگو بین ادیان اسلام و مسیحیت ارتدوکس بدون اغراق مفید واقع شده است چه در روابط دو کشور بزرگ ایران و روسیه و چه در درک و فهم پیروان از یکدیگر و این به دلیل آن بوده که گفتگوها در مدار اندیشههای امام خمینی (ره) طی سالها انجام شدهاند.
آرمان بزرگ انقلاب، ایجاد تمدن نوین اسلامی
یک استاد دانشگاه علامه طباطبایی نیز در این نشست درباره تمدن اندیشی و نسبت آن با نظم و نظام بینالمللی در آسیای امروز و در ایران و ایده تمدن نوین اسلامی صحبت کرد و به عنوان نتیجهگیری بحث خود را به چگونگی اندیشیدن به یک نظم آسیایی مبتنی بر همکاری و تعامل تمدنهای آسیایی اختصاص داد.
محمدباقر خرمشاد از نظریات اندیشمندانی چون هانتینگتون، مکرون، دوگین، سیدحسین نصر و رهبر معظم انقلاب در این باره بهره گرفت و اظهار داشت: کلام این بزرگان در کنار یکدیگر قرار گیرد نتیجه متقنی درباره افول تمدن مبتنی بر نظریههای غربی و ظهور تمدنهای نواندیشی که این تمدن غرب را به چالش میکشد بدست میدهد و در این جهان تمدناندیش، 5 تمدن آسیایی از جمله تمدن اسلامی هستند که غرب به راستی با آنها مواجه است.
این استاد دانشگاه در اینباره به تمدن ارتدوکسی نیز با اشاره به سخنان الکساندر دوگین پرداخت و عنوان کرد: دوگین در مصاحبه با یکی از شبکههای ایران، این امر را مطرح کرد که تحت رهبری ولادیمیر پوتین، روسیه در حال بازگشت به اصل و ماهیت خویش است و ماهیت روسیه را مسیحیت ارتدوکس معرفی میکند و از مفهوم تمدن مسیحیت ارتدوکس و اوراسیایی صحبت کرده و تمدن غرب معاصر را شرارتآمیز و ضد مسیح توصیف میکند.
خرمشاد در ادامه به نظریات نصر اشاره کرد و افزود: آنچه که او در مورد تمدن اسلامی پیشبینی کرده بود با انقلاب اسلامی محقق شد و رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم که من آن را به عنوان مانیفست اسلامگرایانه ایران میدانم، میگویند: غایت انقلاب اسلامی و آرمان بزرگ آن، ایجاد تمدن نوین اسلامی است.
نوآوری در فلسفه سیاسی
یک نویسنده و استاد دانشگاه از بوسنی هرزگوین نیز در ادامه این نشست درباره نظریه مشروعیت حضرت امام (ره) صحبت کرد و آن را در راستای رد چارچوبهای موجود سنتی و حقوقی مبتنی بر زور، مشروعیت مبتنی بر کاریزما معرفی کرد و اظهار داشت: این مشروعیت برخلاف ساختارهای موجود کسانی چون ماکس وبر که در تضمین حکومت عادلانه و مطلوب ناکافیست، تمامی ابعاد انسانیت را شامل شده و ضرورت ایجاد شرایطی را بیان میکند که میان قانون الهی و رضایت مردم تعادل برقرار نماید.
امینا شاهینوویچ افزود: نظریه مشروعیت امام خمینی (ره) ترکیبی از اقتدار الهی و رضایت عمومی است و این ترکیب، که تلفیقی منحصر به فرد از اصول تئوکراتیک و جمهوریخواهانه را به وجود میآورد، به عنوان یک نوآوری در فلسفه سیاسی محسوب میشود، از این رو، حکومت اسلامی به عنوان «حاکمیت قانون» مبتنی بر قرآن و پذیرش جامعه مسلمانان استوار است.
روش و گفتار امام خمینی همچنان جذاب است
گوران آرسیچ نویسنده کتاب «ارتدوکس و تشیع» از اندیشه امام خمینی (ره) هم به عنوان یکی از منحصربفردترین آراء متفکران قرن بیستم یاد کرد و گفت: زمانی که امام خمینی (ره) نظرات خود را بیان میکرد همه تصور میکردند او به عنوان یک روحانی شیعه آیا یک فیلسوف هم هست، آیا او یک سیاستمدار است یا یک شاعر؟
این نویسنده اهل صربستان افزود: اکنون همه به این نتیجه رسیدهاند که او یک شخصیت جهانی همهجانبه داشت که دنیا را تحت تاثیر خود قرار داد.
آرسیچ ادامه داد: او تنها کسی بود که در آن زمان شجاعانه در مقابل کاپیتالیسم و سوسیالیسم بر پایه باورهای شیعی ایستاد و روش و گفتار و منش اوتا زمان حاضر نیز دارای جذابیت است و برای نسلهای آینده نیز راه او روشنگر خواهد بود و تمدنی که بر پایه نظریات او شکل گرفته مسیر خود را به درستی طی خواهد کرد.
این خبر در حال تکمیل است.
منبع: ایرنا