تا می‌توانیم روی جذب گردشگر سرمایه‌گذاری کنیم

تا می‌توانیم روی جذب گردشگر سرمایه‌گذاری کنیم
خلاصه اخبار

یک کارشناس بازار کار، از گردشگری به عنوان صنعتی با اشتغال و ارزآوری بالا برای کشور نام برد و گفت: امنیت و ثبات اولویت گردشگران خارجی است که ما داریم و با وجود جاذبه های گردشگری، آثار باستانی و چهار فصل بودن ایران، لازم است که دولت سرمایه گذاری ویژه ای روی این بخش صورت دهد.

به گزارش سیگنال به نقل از ایسنا

حمید نجف در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: یکی از بخش هایی که می تواند در جذب اشتغال و ایجاد فرصتهای شغلی اثرگذار باشد و در عین حال ارزش‌ افزوده بسیاری ایجاد کند، بخش گردشگری است. گردشگری الزاماتی در درون خود دارد که توجه و پرداختن به زیرساخت‌های گردشگری از جمله آنها است.

وی افزود: طی سال‌های گذشته صرف نظر ازکرونا، در بحث جذب گردشگر چندان موفق نبوده ایم در حالی که گردشگری بستر بسیار خوبی برای اشتغالزایی، ارزآوری و رونق بسیاری از صنایع از جمله صنایع دستی در کشور است.

این کارشناس حوزه کار، با اشاره به موقعیت ممتاز ایران در منطقه اظهار کرد: ایران جزو کشورهایی است که آثار باستانی و جاذبه های گردشگری زیادی دارد و از امنیت و ثبات بالایی هم برخوردار است؛ همین مساله می‌تواند ایران را به یک کشور گردشگرپذیر تبدیل کند چرا که امنیت و آرامش و ثبات و آسایش برای گردشگران در اولویت است بنابراین با توجه به چنین ویژگی هایی باید از نظر رسانه ای و اطلاع رسانی روی آن کار کنیم.

نجف گفت: اگر برخی موانع و محدودیت ها در داخل کشور برطرف شود و مراکز اقامتی و گردشگری و بخشهای حمل و نقل تقویت و تجهیز شوند، قطعا در جذب توریست اثرگذار خواهد بود.
وی با بیان اینکه گردشگری از جمله بخش هایی است که مشاغل بسیاری را درگیر می کند، اظهار کرد: هتل ها، رستوران ها، زائرسراها، مهمانسراها، صنایع دستی، حمل و نقل ریلی و جاده ای و پروازهای داخلی به لحاظ جابجایی می‌توانند تحت تاثیر قرار گیرند.

این کارشناس بازار کار تصریح کرد: در دو سال گذشته بسیاری از این شغل ها به دلیل کرونا صدمات جبران ناپذیری دیدند در حالی که با توجه به کمرنگ شدن کرونا و روزهای پایانی آن، گردشگری می تواند فرصت دوباره ای برای رونق کسب و کارهای آسیب دیده باشد.

وی افزود: اگرچه نوسانات نرخ ارز یک تهدید برای کشور به شمار می رود ولی ما از محل گردشگری می توانیم درآمد و ارزآوری برای کشور داشته باشیم؛ در عین حال مراکز پزشکی، بیمارستان های تخصصی، مراکز درمانی پیشرفته و متخصصان بسیار خوبی در کشور داریم که می‌تواند در جذب توریست سلامت موثر باشد.

به گفته نجف، بسیاری از گردشگران در سال اخیر برای درمان وارد کشور شدند و در کنار آنها توریست های زیارتی هم همواره برای بازدید از اماکن زیارتی به کشور آمده اند و همین مساله گردش مالی بالایی در برخی از شهرها و استان ها ایجاد کرده است.

این کارشناس در پایان یادآور شد: تنوع اقلیمی و چهار فصل بودن ایران یکی از موقعیت های ممتاز و خاص کشورمان است تا گردشگران در چهار فصل به ایران سفر کنند لذا اگر دولت سرمایه گذاری ویژه ای روی گردشگری صورت دهد، علاوه بر فرصت‌های شغلی بسیار، ارزآوری، درآمد و ارزش افزوده بسیاری برای کشور به دنبال خواهد داشت.