تاثیر پذیری بازار خودرو از نرخ ارز هر روز کمتر می شود!

تاثیر پذیری بازار خودرو از نرخ ارز هر روز کمتر می شود!
خلاصه اخبار

بازار خودرو در چند هفته اخیر نشان داد با وجود افزایش نرخ ارز در بازار سرمایه روندی نزولی یا ثابت را درمورد برخی خودروها دنبال می‌کند. این اتفاق. بیشتر شامل حال خودروهای وارداتی در بازار آزاد می‌شود .جایی که هر روزه شاهد افت قیمت حداقل ۵۰ میلیون‌تومانی تعدادی از خودروهای وارداتی هستیم که به‌تازگی وارد بازار شدند.

این خودروها که در بدو ورود با حباب قیمتی زیادی وارد بازار آزاد شدند، روند کاهشی را در پیش گرفتند تا قیمت خود را به‌تعادل برسانند.

در پنج سال گذشته، قیمت خودرو تابعی از نرخ ارز بود؛ به‌طوری ‌که هر زمان، نرخ دلار صعودی می‌شد به‌دنبال آن قیمت خودروها نیز در بازار افزایش می‌یافت. با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد امسال در مقاطعی، از سرعت رشد قیمت خودرو در بازار آزاد با محرک ارز کاسته شده که دلیل آن ارتفاع بلند قیمت‌ها و رکود معاملات است.

قیمت خودرو در بازار آزاد نسبت به افت‌وخیز نرخ ارز کاملا بی‌تفاوت نیست؛ چه آن‌که هنوز هم نرخ ارز یکی از عوامل موثر بر قیمت خودرو در بازار آزاد است. بااین ‌حال طی 7 ماه امسال، به‌تدریج از میزان انطباق منحنی قیمت خودرو با بهای ارز کاسته شده است.

نوسان قیمت در بازارهای خودرو و ارز در 7 ماه امسال نشان می‌دهد نرخ وابستگی خودرو به ارز چه تغییری کرده است. قیمت آزاد دلار در 15 فروردین امسال 62 هزار و 900 تومان بود، اما در 31 فروردین به 64 هزار و 700 تومان رسید که نشان از رشد حدودا 2.9 درصدی دارد.

در 15 فروردین، قیمت دناپلاس اتومات توربو آپشنال یک‌میلیارد و 140 میلیون‌تومان بود و پژو 207 ارتقایافته پانوراما نیز 820 میلیون‌تومان قیمت داشت. قیمت کوئیک دنده‌ای نیز به‌عنوان ارزان‌ترین خودرو داخلی 400 میلیون‌تومان بود. قیمت این سه خودرو در انتهای فروردین به‌ترتیب به یک‌میلیارد و 230 میلیون‌تومان، 860 میلیون‌تومان و 440 میلیون‌تومان رسید.

اما قیمت آزاد دلار در ابتدای اردیبهشت امسال 64 هزار و 700 تومان بود که در انتهای این ماه به 59 هزار و 500 تومان رسید که نشان از افت 8 درصدی دارد. بر این اساس در ابتدای اردیبهشت، قیمت دناپلاس اتومات توربو یک‌میلیارد و 230 میلیون‌تومان بود و پژو 207 ارتقایافته نیز 860 میلیون‌تومان قیمت داشت. کوئیک دنده‌ای نیز خودرویی 440 میلیون‌تومانی بود. قیمت این سه خودرو در انتهای اردیبهشت به‌ترتیب به یک‌میلیارد و 100 میلیون‌تومان، 810 میلیون‌تومان و 425 میلیون‌تومان رسید.

در ابتدای سومین ماه امسال، قیمت دلار 59 هزار و 500 تومان بود؛ اما در انتهای خرداد، افت 500 تومانی را تجربه کرد. در ابتدای خرداد، قیمت دناپلاس اتومات توربو یک‌میلیارد و 100 میلیون‌تومان بود و پژو 207 ارتقایافته نیز 815 میلیون‌تومان قیمت داشت. کوئیک دنده‌ای خودرویی 425 میلیون‌تومانی بود. قیمت این سه خودرو در انتهای خرداد به ترتیب به یک‌میلیارد و 20 میلیون‌تومان، 810 میلیون‌تومان و 410 میلیون‌تومان رسید. در تیرماه، قیمت دلار افت 1.9 درصدی را در انتهای ماه نسبت به ابتدای ماه تجربه کرد. در این بازه زمانی، دناپلاس اتومات توربو یک‌میلیارد و 20 میلیون‌تومان بود و پژو 207 ارتقایافته نیز 810 میلیون‌تومان قیمت داشتند. کوئیک دنده‌ای نیز خودرویی 420 میلیون‌تومانی بود. قیمت این سه خودرو در انتهای تیر به‌ترتیب به 990، 785 و 410 میلیون‌تومان رسید.

در مرداد اما قیمت دلار در انتهای ماه نسبت به ابتدای ماه رشد 0.5 درصدی را تجربه کرد. در ابتدای مرداد، دناپلاس اتومات توربو 990 میلیون‌تومان بود و پژو 207 ارتقایافته 785 میلیون‌تومان قیمت داشتند. کوئیک دنده‌ای نیز خودرویی 415 میلیون‌تومانی بود. قیمت این سه خودرو در انتهای مرداد به‌ترتیب به 940، 760 و 410 میلیون‌تومان رسید. در شهریورماه قیمت دلار نرخ رشد 1.64درصد را تجربه کرد و در انتهای ماه به 59 هزار و 230 تومان رسید. در ابتدای ماه تحت بررسی، قیمت دناپلاس اتومات توربو 940 میلیون‌تومان بود و پژو 207 ارتقایافته 760 میلیون‌تومان قیمت داشت. کوئیک دنده‌ای نیز خودرویی 410 میلیون‌تومانی بود. قیمت این سه خودرو در انتهای شهریور به‌ترتیب به 970، 775 و 415 میلیون‌تومان رسید.

درنهایت طی مهر ماه امسال، قیمت دلار از 59 هزار و 220 تومان ابتدای ماه به 64 هزار و 500 تومان در انتهای ماه رسید تا رشد حدودا 9 درصدی را تجربه کند. در ابتدای ماه، قیمت دناپلاس اتومات توربو 970 میلیون‌تومان بود و پژو 207 ارتقایافته 775 میلیون‌تومان قیمت داشت. کوئیک دنده‌ای نیز خودرویی 415 میلیون‌تومانی بود. قیمت این سه خودرو در انتهای مهر به ترتیب به 985، 790 و 420 میلیون‌تومان رسید که میانگین این ارقام، رشد قیمت 1.6 درصدی را نشان می‌دهد.

افزایش قیمت 30 میلیون‌تومانی فونیکس FX پریمیوم (1403)

خودروهای داخلی در آخرین روز هفته گذشته افت بهای یک تا 10 میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که دنا پلاس توربو 6 دنده (85 گانه) (1403) با 10 میلیون‌تومان کاهش 930 میلیون‌تومان، رانا پلاس پانوراما (85 گانه) (1402) با 10 میلیون‌تومان کاهش 672 میلیون‌تومان، پژو 207 پانوراما ارتقا یافته (1403) با 4 میلیون‌تومان کاهش 805 میلیون‌تومان، پژو پارس TU5 (دریچه‌برقی) (1403) با 4 میلیون‌تومان کاهش 906 میلیون‌تومان، رانا پلاس (85 گانه) (1403) با 3 میلیون‌تومان کاهش 642 میلیون‌تومان و سورن پلاس با مانیتور بدون رینگ (1403) با 2 میلیون‌تومان کاهش 720 میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

همچنین در میان خودروهای مونتاژی شاهد رشد بهای 5 تا 30 میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت فونیکس FX پریمیوم (1403) با 30 میلیون‌تومان افزایش به 2 ‌میلیارد و 20 میلیون‌تومان، فونیکس تیگو 7 پرو پریمیوم (1403) با 15 میلیون‌تومان افزایش به یک‌میلیارد و 910 میلیون‌تومان، کی‌ام‌سی T8 (1403) با 15 میلیون‌تومان افزایش به یک‌میلیارد و 675 میلیون‌تومان، فونیکس تیگو 8 پرومکس هیبرید (1403) با 10 میلیون‌تومان افزایش به 2 ‌میلیارد و 700 میلیون‌تومان و هایما S7 پلاس (1403) با 5 میلیون‌تومان افزایش به یک‌میلیارد و 740 میلیون‌تومان رسید.

از طرفی در گروه خودروهای وارداتی همچنان شاهد افت بهای 50 میلیون‌تومانی بودیم. جایی که هیوندای توسان (2023) با 50 میلیون‌تومان کاهش 4 میلیارد و 500 میلیون‌تومان، سراتو 2000 سی‌سی اتوماتیک GT لاین (2023) با 50 میلیون‌تومان کاهش 4 ‌میلیارد و 50 میلیون‌تومان، فیات 500 (2023) با 50 میلیون‌تومان کاهش 2 ‌میلیارد و 650 میلیون‌تومان، سوزوکی سیاز (2023) با 50 میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و 850 میلیون‌تومان و جی‌ای‌سی GS3 Emzoom (2023) با 50 میلیون‌تومان کاهش 2 ‌میلیارد و 800 میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

منبع: اخبار خودرو