بیت کوین در انتظار تعیین نرخ بهره؛ ۵ نکته مهم که باید در هفته جاری به آن توجه کرد

بیت کوین در انتظار تعیین نرخ بهره؛ ۵ نکته مهم که باید در هفته جاری به آن توجه کرد
خلاصه اخبار

قیمت بیت کوین در حالی هفته جدید خود را آغاز می‌کند که همه نگاه‌ها به جلسه فدرال رزرو آمریکا برای تعیین نرخ بهره معطوف شده است. در حال حاضر بیت کوین در کانال ۵۷٬۰۰۰ دلاری معامله می‌شود و در تلاش است تا حمایت ۶۰٬۰۰۰ دلاری خودش را پس بگیرد. به گزارش میهن بلاکچین، علیرغم ریزش …

قیمت بیت کوین در حالی هفته جدید خود را آغاز می‌کند که همه نگاه‌ها به جلسه فدرال رزرو آمریکا برای تعیین نرخ بهره معطوف شده است. در حال حاضر بیت کوین در کانال 57٬000 دلاری معامله می‌شود و در تلاش است تا حمایت 60٬000 دلاری خودش را پس بگیرد.

به گزارش میهن بلاکچین، علیرغم ریزش ساعات اخیر، در حال حاضر بیت کوین همچنان در محدوده مورد علاقه خریداران باقی مانده است. بسیاری از شاخص‌ها نیز از اهمیت پس گرفتن محدوده 60٬000 دلاری و تبدیل این مقاومت به حمایت خبر می‌دهند.

همانطور که گفتیم، این هفته نشست کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) برگزار می‌شود و احتمالا برای نخستین بار در چهار سال گذشته نرخ بهره کاهش می‌یابد. با این حال، ممکن است کاهش نرخ بهره، بیش از انتظار بازارها باشد.

در همین حال، دامیننس بیت کوین به بالاترین سطح در سه‌سال و نیم اخیر رسیده و عملکرد اتریوم در برابر پادشاه رمزارزها نیز همچنان از ضعف آلت کوین‌ها خبر می‌دهد.

در این مطلب 5 فاکتوری که در هفته جاری می‌توانند بر قیمت بیت کوین تاثیر بگذارند را بررسی می‌کنیم.

آنچه در این مطلب می‌خوانید

هفته نوسانی در پیش است

قیمت بیت کوین همزمان با بسته شدن کندل هفتگی خود تحت فشار نزولی قرار گرفت، اتفاقی که باعث شد سطح 60٬000 دلاری و بخشی از سودی که در طول هفته گذشته به دست آمده بود از دست برود.

در زمان نگارش این مطلب، بزرگترین ارز دیجیتال بازار به کانال 57٬000 دلاری بازگشته اما همچنان نسبت به 7 روز گذشته خود بیش از بالاتر است.

تغییرات قیمت بیت کوین - منبع: میهن بلاکچین
تغییرات قیمت بیت کوین – منبع: میهن بلاکچین

مارک کالن (Mark Cullen)، معامله‌گر و تحلیلگر معروف در توییتی در این رابطه نوشته است:

هفته پرتلاطمی برای بیت کوین در پیش است.

کالن معتقد است این هفته با توجه به نشست فدرال رزرو برای تعیین نرخ بهره در تاریخ 18 سپتامبر‌ (28 شهریور)، بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال می‌توانند با نوسانات همراه شوند.

جل (Jelle)، دیگر معامله‌گر معروف نیز نوشته است :

هفته جدید با ضرر آغاز شده و تصمیم کلیدی فدرال رزرو برای نرخ بهره چهارشنبه اعلام می‌شود. من فکر می‌کنم اگر محدوده کنونی (59٬000 دلار در زمان نگارش این توییت) حفظ شود، وضعیت بهبود خواهد یافت.

نمودار بیت کوین - منبع: Jelle/X
نمودار بیت کوین – منبع: Jelle/X

در سمت دیگر، کالب فرانزن (Caleb Franzen)، بنیانگذار شرکت کیوبیک انلیتیکس (Cubic Analytics) به میانگین متحرک ساده و نمایی 365 روزه بیت کوین اشاره کرده که در ماه‌های اخیر به عنوان یک سطح حمایتی حفظ شده است.

وی در پستی در این رابطه نوشته است:

از زمان شکست صعودی اولیه بیت کوین در ماه مارس و آپریل 2023، این ارز دیجیتال بالاتر از میانگین 1 ساله خود باقی مانده و حتی آن را چندین بار حتی در طول اصلاح اخیر در ماه آگوست و سپتامبر به عنوان سطح حمایتی آزمایش کرده است … آیا این بار هم بیت کوین مثل سه‌ماهه دوم و سوم سال 2023 پیش از صعود بیشتر میانگین 1 ساله خودش را آزمایش کرده؟ تا زمانی که خلاف آن ثابت شود پاسخ مثبت است!

نمودار بیت کوین تایم فریم 1 روزه و میانگین متحرک نمایی و ساده 365 روزه - منبع: Cubic Analytics
نمودار بیت کوین تایم فریم 1 روزه و میانگین متحرک نمایی و ساده 365 روزه – منبع: Cubic Analytics

بررسی شاخص‌های تکنیکال بیت کوین

بیت کوین در حال حاضر در مقطع حساسی قرار گرفته و با مقاومت 60٬000 دلاری خود دست و پنجه نرم می‌کند.

به گفته تحلیلگران، در حال حاضر هر دو شاخص قدرت نسبی (RSI) و ابر ایچیموکو از اهمیت بازپس‌گیری سطح 60٬000 دلار و تبدیل آن به سطح حمایتی برای رشد بیشتر قیمت بیت کوین خبر می‌دهند.

با این حال، به لطف عملکرد ضعیف بیت کوین در زمان کلوز کندل هفتگی، در دو تایم فریم 1 روزه و هفتگی فعلا بیت کوین با چالش‌هایی برای صعود بیشتر مواجه است.

در تایم فریم هفتگی، بیت کوین در حال حاضر زیر خطوط روند تنکان سن (Tenkan-sen) و کیجون سن (Kijun-sen) باقی مانده و شاخص RSI نیز زیر آستانه 50 قرار گرفته است.

نمودار بیت کوین تایم فریم 1 هفته - منبع: TradingView
نمودار بیت کوین تایم فریم 1 هفته – منبع: TradingView

در نمودار 1 روزه وضعیت کمی بهتر به نظر می‌رسد و RSI بالاتر از 50 است اما قیمت همچنان زیر سطوح مهم ابر ایچیموکو قرار دارد.

نمودار بیت کوین تایم فریم 1 روزه - منبع: TradingView
نمودار بیت کوین تایم فریم 1 روزه – منبع: TradingView

اما به گفته تحلیلگران تیم معاملاتی استاک مانی لیزردز (Stockmoney Lizards)، در تایم فریم 3 روزه شاهد واگرایی صعودی RSI و قیمت هستیم:

خیلی از شاخص‌ها به تغییر روند احتمالی در دو هفته آخر سپتامبر اشاره می‌کنند. اکتبر صعودی در راه است.

نمودار بیت کوین تایم فریم 3 روزه - منبع: Stockmoney Lizards/X
نمودار بیت کوین تایم فریم 3 روزه – منبع: Stockmoney Lizards/X

همه نگاه‌ها به نشست روز چهارشنبه فدرال رزرو

در تقویم اقتصاد کلان آمریکا این هفته یک اتفاق مهم وجود دارد: جلسه روز چهارشنبه فدرال رزرو برای کاهش نرخ بهره. این نخستین کاهش احتمالی نرخ بهره از مارس 2020 است. با این حال، مدت‌هاست تاثیر این اتفاق در بازارهای مالی پیش‌خور شده است.

کاهش نرخ بهره در این جلسه حتمی است اما در حال حاضر سوال اصلی مقدار آن است. بر اساس داده‌های فدواچ گروه CME در حال حاضر احتمال کاهش 0.50٪ نرخ بهره بیش از کاهش 0.25٪ آن است.

پیش‌بینی نرخ بهره در ماه سپتامبر - منبع: CME Group
پیش‌بینی نرخ بهره در ماه سپتامبر – منبع: CME Group

اما تاثیر این اتفاق بر بیت کوین کمی پیچیده است. روی کاغذ، دارایی‌های پرریسک مثل بیت کوین باید از بازگشت نقدینگی به بازارها به دنبال کاهش نرخ بهره سود ببرند، با این حال، تحلیلگران در حال حاضر با مقایسه وضعیت فعلی با بحران‌های قبلی آمریکا معتقدند قیمت بیت کوین می‌تواند پس از این جلسه کاهش یابد!

جیکوب کینگ (Jacob King)، تحلیلگر مالی و مدیرعامل نشریه کریپتویی ویل وایر (WhaleWire) با اشاره به بحران مالی جهانی سال 2008 در این باره می‌گوید:

در حالی که کاهش نرخ بهره ممکن است اتفاق مثبتی به نظر برسد اما نگرانی‌های زیادی به همراه دارد، مثل سقوط وام‌دهی، هزینه‌کردن و سرمایه‌گذاری‌ها … در طول تاریخ، قبل از رکود اقتصادی نرخ بهره شدیدا کاهش یافته است. چرا؟ این نشان می‌دهد که دولت ترسیده و تلاش می‌کند تا سیاست‌های خود را خیلی سریع معکوس کند.

به عقیده کینگ در حال حاضر وضعیت فعلی شباهت بسیار زیادی به سال 2008 دارد:

نشانه‌های هشداردهنده امروز منعکس‌کننده سال 2008 است: افزایش بیکاری، کاهش شدید ساخت و فروش مسکن و کاهش فعالیت‌های اقتصادی. حتی نمودار نرخ بهره فدرال رزرو نیز به طرز وحشتناکی شبیه به سال 2007 است.

تحلیلگران دیگر اما معتقدند به دلیل همبستگی نزدیک بیت کوین با وضعیت نقدینگی جهانی که اکنون در حال افزایش است، می‌توان به روند آتی این ارز دیجیتال امید داشت.

توییت
منبع:‌ Quinten

معامله‌گری به نام ریکوس (Rickus) نیز معتقد است بیت کوین به کاهش نرخ بهره آمریکا واکنش مثبتی نشان می‌دهد:

اگر فکر می‌کنید کاهش نرخ بهره به فروش گسترده و ریزش شدید بیت کوین در این هفته منجر می‌شود اشتباه می‌کنید. اگر در بازار سهام وحشت ایجاد نشود، در بازار کریپتو نیز این اتفاق رخ نخواهد داد. به طور کلی کاهش اولیه نرخ بهره اتفاقی بسیار صعودی است و با افزایش قیمت‌ها همراه بوده است.

به عقیده این معامله‌گر، وضعیت کنونی اقتصاد کلان نسبت به سال 2008 «بسیار متفاوت است».

الگوهای غیرعادی در رفتار بیت کوین

به گفته چک میت (Checkmate)، تحلیلگر آنچین معروف، پرایس اکشن بیت کوین از زمان کف اواخر سال 2022 مشابه با الگوهای تاریخی این ارز دیجیتال است، با این تفاوت که در حال حاضر برخی الگوهای غیرعادی در رفتار این ارز دیده می‌شود.

در حال حاضر روند بیت کوین شباهت زیادی به روندهای این ارز دیجیتال در زمان بهبود از کف چرخه‌های گذشته وی دارد:

غیرعادی. بیت کوین دقیقا در همان نقطه دو سال گذشته از زمان بهبود از کف چرخه است. من بررسی عملکرد قیمت بیت کوین از زمان کف چرخه را ترجیح می‌دهم چراکه مدت زمانی که سرمایه‌گذاران برای بهبود از بازار نزولی لازم دارند را به خوبی توصیف می‌کند. شاخص‌های مربوط به صعود ممکن است نسبت به گذشته متفاوت باشند اما مدت زمان صعود مشابه است.

عملکرد قیمت بیت کوین از زمان ثبت کف چرخه – منبع: Checkmate
عملکرد قیمت بیت کوین از زمان ثبت کف چرخه – منبع: Checkmate

در همین حال، شرکت تحلیلی گلسنود می‌گوید از نظر عملکرد، چرخه بیت کوین نسبت به چرخه‌های گذشته ضعیف و کند بوده است.

عملکرد بیت کوین پس از هر هاوینگ - منبع: Glassnode
عملکرد بیت کوین پس از هر هاوینگ – منبع: Glassnode

افزایش دامیننس بیت کوین به 58٪

علیرغم وضعیت کنونی بیت کوین، شرایط برای اتریوم، دومین ارز دیجیتال بزرگ بازار کمی چالش برانگیز شده است.

داده‌ها در حال حاضر حاکی از ضعف بزرگترین آلت کوین بازار هستند به طوری که جفت ارز اتریوم در برابر بیت کوین به کف چند سال اخیر خود رسیده است.

در زمان نگارش این مطلب، جفت ارز اتریوم بیت کوین به سطوحی که از آپریل 2021 تاکنون مشاهده نشده سقوط کرده و به کف 0.0387 دلاری رسیده است.

الکس تورن (Alex Thorn)، مدیر تحقیقات شرکت گلکسی ریسرچ (Galaxy Research) می‌گوید جفت اتریوم بیت کوین از زمان بروزرسانی مرج در دو سال گذشته، بیش از 50٪ سقوط کرده است.

توییت تورن
منبع: Alex Thorn

این عمکرد ضعیف به نوبه خود سهم بیت کوین از کل مارکت کپ بازار ارزهای دیجیتال را افزایش داده است. امروز دامیننس بیت کوین به اوج 58.07٪ رسید که بالاترین سطح در سه‌سال و نیم گذشته است.

مایکل فن دی پوپ (Michaël van de Poppe)، تحلیلگر بازار کریپتو در این رابطه می‌گوید:

انتظار دارم دامیننس بیت کوین در این حوالی به اوج خود برسد. همه چیز به اتریوم بستگی دارد اما با توجه به احساسات فعلی به نظر می‌رسد به اوج دامیننس نزدیکیم.

نمودار دامیننس بیت کوین - منبع: TradingView
نمودار دامیننس بیت کوین – منبع: TradingView

فن دی پوپ معتقد است در حال حاضر آلت کوین‌ها به کف خود رسیده‌اند و بیت کوین نیز در ماه آینده رکوردشکنی می‌کند:

طلا در حال رکوردشکنی‌های جدید است و انتظار می‌رود بیت کوین نیز این روند را دنبال کند. در ماه اکتبر بیت کوین رکوردشکنی می‌کند.

نمودار بیت کوین تایم فریم 4 ساعته - منبع: Michaël van de Poppe/X
نمودار بیت کوین تایم فریم 4 ساعته – منبع: Michaël van de Poppe/X

منبع: میهن بلاکچین

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *