بیت کوین آماده برای صعود؛ ۵ نکته مهم که باید در هفته جاری به آن توجه کرد

بیت کوین آماده برای صعود؛ ۵ نکته مهم که باید در هفته جاری به آن توجه کرد
خلاصه اخبار

بیت کوین در حالی هفته آخر ماه سپتامبر را آغاز می‌کند که به بالاترین سطح یک ماه اخیر رسیده و کندل هفتگی نیز چشم‌انداز صعودی ایجاد کرده است. به گزارش میهن بلاکچین، قیمت بیت کوین پس از کلوز هفتگی خود به ۶۴٬۷۰۰ دلار رسید و حالا همه نگاه‌ها به مقاومت ۶۵٬۰۰۰ دلار معطوف شده است. …

بیت کوین در حالی هفته آخر ماه سپتامبر را آغاز می‌کند که به بالاترین سطح یک ماه اخیر رسیده و کندل هفتگی نیز چشم‌انداز صعودی ایجاد کرده است.

به گزارش میهن بلاکچین، قیمت بیت کوین پس از کلوز هفتگی خود به 64٬700 دلار رسید و حالا همه نگاه‌ها به مقاومت 65٬000 دلار معطوف شده است. شاخص قدرت نسبی (RSI) نیز سیگنال صعودی صادر کرده و به نظر می‌رسد همه‌چیز برای رشد بیشتر قیمت بیت کوین مهیاست.

در حال حاضر بازارها در حال هضم کاهش 0.5٪ نرخ بهره آمریکا هستند و تب و تاب زیادی در بین دارایی‌های پرریسک وجود دارد. علاوه بر این، بیت کوین به سرعت در حال نزدیک شدن به مراحلی از بازار صعودی است که در گذشته با جهش چشمگیر قیمت همراه بوده است.

اما با تحلیل احساسات بازار می‌توان گفت فعلا هیچ نشانه واضحی از سرخوشی بین معامله‌گران وجود ندارد. در این مطلب تصمیم داریم تا 5 فاکتوری که در هفته جاری می‌توانند بر قیمت بیت کوین تاثیر بگذارند را بررسی کنیم.

آنچه در این مطلب می‌خوانید

همه نگاه‌ها به مقاومت 65٬000 دلاری است

در حال حاضر بیت کوین در یک نقطه محوری قرار دارد. نوسانات آخر هفته باعث شد تا یک کندل 4400 دلاری به ثبت برسد که در ادامه به رشد قیمت بیت کوین تا 64٬700 دلار که اوج ماهانه جدید است منجر شد. البته در ادامه قیمت دوباره کاهش یافت و به همان حوالی کلوز هفتگی رسید.

نمودار بیت کوین تایم فریم 1 ساعته - منبع: TradingView
نمودار بیت کوین تایم فریم 1 ساعته – منبع: TradingView

اسکیو (Skew)، معامله‌گر محبوب بازار کریپتو با تحلیل دفتر سفارشات صرافی بایننس می‌گوید نسبت به وضعیت فعلی خوش‌بین است و می‌خواهد شواهد بیشتری از تغییر احتمالی روند ببیند.

وی در توییتی در این رابطه نوشته است:

وضعیت خوبی هنوز پابرجاست و سفارشات خرید به تدرید با افزایش قیمت، در سطوح بالاتری ثبت شده‌اند که تاکنون از این روند حمایت کرده است … در حال حاضر خوشه‌ای از سفارشات خرید در حوالی 62٬000 دلار است که با توجه به ساختار کنونی بازار مهم هستند. کمی پایین‌تر در حوالی 59٬000 دلار نقدینگی خرید دیگری وجود دارد که یک حمایت مشخص برای روند صعودی فعلی است.

به عقیده این تحلیلگر، با توجه به تحولات چند روز اخیر در حال حاضر محدوده 65٬000 دلاری اصلی‌ترین مقاومت پیش روی بیت کوین است که باید برداشته شود:

نقدینگی بسیاری بالاتر وجود دارد و بخش زیادی از سفارشات فروش از 65٬000 دلار شروع می‌شوند.

نمودار زیر از وب‌سایت کوین گلس نیز نشان‌دهنده گستردگی سفارشات فروش در صرافی‌های مختلف و همچنین حمایت کلیدی در حوالی 63٬000 دلار است که تاکنون قیمت را ثابت نگه داشته است.

هیت مپ لیکوییدیشن بیت کوین - منبع: CoinGlass
هیت مپ لیکوییدیشن بیت کوین – منبع: CoinGlass

معامله‌گر دیگری با نام جل (Jelle) نیز با مقایسه وضعیت کنونی بیت کوین با سپتامبر سال 2023 معتقد است این ارز دیجیتال برای یک جهش صعودی آماده می‌شود.

وی ضمن به اشتراک‌گذاشتن نمودار زیر در توییتی نوشته است:

کف‌های بالاتر، آرام آرام به سطح کلیدی نزدیک می‌شویم. اگر از این مقاومت‌ها عبور کنیم در یک چشم به هم زدن به اوج جدیدی می‌رسیم.

نمودار قراردادهای دائمی بیت کوین تایم فریم 1 روزه - منبع: Jelle
نمودار قراردادهای دائمی بیت کوین تایم فریم 1 روزه – منبع: Jelle

سیگنال صعودی شاخص قدرت نسبی

این هفته سیگنال‌های میان‌مدت بسیاری در چارت‌های بیت کوین صادر شد اما یکی از آنها اهمیت بیشتری دارد: شاخص قدرت نسبی یا RSI.

همانطور که پیش از این گزارش دادیم، در تاریم فریم هفتگی RSI ماه‌ها نزولی بوده و حالا تصویر دلگرم‌کننده‌ای را برای بیت کوین ترسیم کرده است.

در حال حاضر به نظر می‌رسد ورق در حال برگشتن است و احتمال شکست صعودی RSI وجود دارد. RSI هفتگی در زمان نگارش این خبر بالاتر از آستانه 50 است که از قدرت بیت کوین در هفته‌های آتی خبر می‌دهد.

تایتان آف کریپتو (Titan of Crypto)، معامله‌گر مطرح در این باره می‌گوید:

شکست صعودی RSI در تایم فریم هفتگی نشان‌دهنده یک حرکت انفجاری برای بیت کوین تا پایان سال است.

به عقیده این تحلیگر، محدوده 85٬000 دلاری در حال حاضر یک هدف قیمتی بینابینی برای بیت کوین است که می‌تواند در میان‌مدت به آن برسد.

کوین سونسون (Kevin Svenson)، دیگر تحلیلگر بازار نیز معتقد است این سیگنال صعودی به افزایش قیمت بیت کوین در سال 2025 منجر خواهد شد:

شکست صعودی RSI قابل اعتمادترین سیگنال صعودی کلان در طول تاریخ بیت کوین است.

RSI بیت کوین تایم فریم 1 هفته - منبع: Kevin Svenson
RSI بیت کوین تایم فریم 1 هفته – منبع: Kevin Svenson

افزایش تب و تاب بازارهای پرریسک پس از کاهش نرخ بهره

پس از کاهش شدید نرخ بهره در هفته گذشته، هیجان زیادی در بازار دارایی‌های پرریسک ایجاد شده و بیت کوین نیز از این قاعده مستثنی نیست.

فدرال رزرو با کاهش 0.5٪ نرخ بهره همه را شگفت‌زده کرد اما همچنان این انتظار وجود دارد که نرخ بهره تا پایان سال 2024 بیش از این کاهش یابد.

قیمت بیت کوین از زمان کاهش نرخ بهره در تاریخ 18 سپتامبر، حدود 6٪ افزایش یافته و جلسه بعدی فدرال رزرو نیز در تاریخ 7 نوامبر (17 آبان) خواهد بود. در همین بازه بازار سهام نیز با رشد قوی‌تری همراه شده و شاخص S&P 500 رکوردشکنی کرده است.

تحلیلگران شرکت موزایک است (Mosaic Asset) روز گذشته در گزارشی در این رابطه نوشته‌اند:

کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو باید محرک اقتصاد باشد و به درآمد شرکت‌ها کمک کند. درآمد شرکت‌های S&P 500 پس از کاهش نرخ بهره نسبت به سطوح پایین خود در سال 2022 بهبود یافته و انتظار می‌رود این روند تا پایان سال 2025 نیز برقرار باشد.

به عقیده تحلیلگران این شرکت، فدرال رزرو نرخ بهره را علیرغم اینکه وضعیت مالی کنونی آنقدرها هم ضعیف نبوده کاهش داده است:

وضعیت مالی کنونی نشان‌دهنده در دسترس بودن نقدینگی است. هنگامی که نقدینگی فراوان و بهای قرض گرفتن ارزان باشد، فعالیت‌های اقتصادی و در نتیجه درآمدها افزایش می‌یابند.

بر اساس آخرین داده‌های فد واچ گروه CME همچنان احتمال کاهش نرخ بهره در جلسه ماه نوامبر فدرال رزرو وجود دارد.

پیش‌بینی نرخ بهره در ماه نوامبر - منبع: CME Group
پیش‌بینی نرخ بهره در ماه نوامبر – منبع: CME Group

در همین حال، این هفته شاخص ترجیحی فدرال رزرو برای سنجش تورم یعنی شاخص هزینه‌های مصرف شخصی (PCE) ماه آگوست منتشر می‌شود.

آمار مدعیان بیکاری و شاخص تولید ناخالص داخلی سه‌ماهه دوم نیز روز قبل، در تاریخ 26 سپتامبر (5 مهر) منتشر می‌شوند که می‌توانند بازار را درگیر نوسانات کنند.

نشریه اقتصادی کوبیسی لتر (The Kobeissi Letter) در این رابطه نوشته است:

یک هفته بزرگ دیگر از داده‌های اقتصادی در پیش است.

نزدیک شدن بیت کوین به فاز جهش صعودی خود

وقتی که صحبت از بازارهای صعودی بیت کوین می‌شود، همه به الگوهای تاریخی این ارز دیجیتال مراجعه و آن را با وضعیت کنونی مقایسه می‌کنند.

شرکت K33 Research نیز به تازگی مقایسه جالبی انجام داده که نشان می‌دهد بیت کوین به فاز جهش صعودی خود نزدیک شده است. به گفته تحلیلگران این شرکت، در حال حاضر نزدیک به 700 روز از کف بازار نزولی سال 2022 می‌گذرد.

این تحلیلگران می‌گویند:

672 روز از کف نوامبر 2022 گذشته است. دو چرخه گذشته از کف قیمت تا اوج 1050 روز طول کشیده که 365 روز پایانی بیشترین سود را داشته است. عملکرد 672 روزه بیت کوین آن را در میانه چرخه‌های گذشته قرار داده است. آیا تاریخ تکرار خواهد شد؟

مقایسه بازارهای صعودی بیت کوین - منبع: K33 Research
مقایسه بازارهای صعودی بیت کوین – منبع: K33 Research

نمودار به اشتراک گذاشته‌شده نیز وضعیت کنونی بیت کوین را با دو چرخه قبلی آن مقایسه کرده است.

البته در سال جاری بیت کوین چندین بار برخلاف عادت‌های گذشته خود عمل کرده است. به عنوان مثال، هیچ‌وقت قیمت بیت کوین پیش از هاوینگ رکوردشکنی نکرده بود اما در ماه مارس چنین اتفاقی رخ داد و تثبیت قیمت پس از آن معامله‌گران و ماینرها را با چالش مواجه کرد.

همانطور که پیش از این بررسی کردیم، تحلیلگران می‌گویند اگر بنا به تکرار چرخه‌های هاوینگی بیت کوین باشد، این ارز در ماه سپتامبر احتمالا یک شکست صعودی را تجربه خواهد کرد.

هشدار فومو در بازار

علیرغم اینکه قیمت بیت کوین به بالاترین سطح خود در یک ماه گذشته رسیده است، احساسات همچنان محدود هستند. آخرین داده‌های شاخص ترس و طمع نشان می‌دهد که این شاخص در امتیاز 50 از 100 قرار گرفته که نشان‌دهنده احساسات «خنثی» است. این 4 امتیار کمتر از پیش از بسته شدن کلوز هفتگی است.

شاخص ترس و طمع کریپتو - منبع: Alternative.me
شاخص ترس و طمع کریپتو – منبع: Alternative.me

در همین حال، شرکت سنتیمنت با تحلیل فعالیت‌های مرتبط با کریپتو در شبکه‌های اجتماعی به سرمایه‌گذاران هشدار داده است. این شرکت دو روز پیش در توییتی در این رابطه نوشته است:

قابل درک است که پس از نخستین کاهش نرخ بهره در 4.5 سال گذشته، سرمایه‌گذاران دلایلی برای خوش‌بینی دارند. با این حال، از باور صعودی بیش از حد داشتن خودداری کنید. بازار کریپتو تقریبا همیشه در جهت مخالف انتظارات حرکت می‌کند.

تحلیل احساسات سرمایه‌گذاران بیت کوین - منبع: Santiment
تحلیل احساسات سرمایه‌گذاران بیت کوین – منبع: Santiment

نمودار به اشتراک گذاشته‌شده توسط سنتیمنت نشان می‌دهد که پست‌ها در شبکه‌های اجتماعی به شدت حال و هوای صعودی گرفته‌اند و فومو افزایش یافته است.

منبع: میهن بلاکچین

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *