بورس چشم انتظار جمعه/ سایه انتخابات زودهنگام بر بازار سرمایه

بورس چشم انتظار جمعه/ سایه انتخابات زودهنگام بر بازار سرمایه
خلاصه اخبار

اقتصادنیوز: ایران در آستانه انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری قرار گرفته است و معامله‌گران نمی‌توانند بدون نگاه به این اتفاق مهم تصمیم‌گیری کنند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، بازار سرمایه سبزپوش به استقبال انتخابات می‌رود تا شنبه آتی نتیجه انتخاب مردم برای بورس چاره‌سازی کند. بورس تهران پس از سانحه سقوط بالگرد رییس جمهور دچار شوک شد، دامنه نوسان محدود شد و پیش‌بینی‌ ناپذیری اقتصاد با مشخص نبودن رییس جمهور آتی کشور باعث سقوط بازار سرمایه در سایه محدودیت نوسان شد.

حال پس از گذشت بیش از یکماه کشور در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری قرار دارد و جهت‌گیری سیاسی و اقتصادی کشور در آستانه روشن شدن است که سایه یکی از ریسک‌های وارد بر بازار سرمایه را کم می‌کند.

در این مدت برای تعیین تکلیف ورشکستگی شرکت‌های خودروسازی و سایپا یک‌ سال وقت داده شد.

خبر مرتبط
سعید جلیلی تکلیف انتخابات را روشن کرد+ جزئیات
سعید جلیلی تکلیف انتخابات را روشن کرد+ جزئیات

اقتصادنیوز: سعید جلیلی در میان هوادارانش گفت که تا آخر می‌ماند.

نرخ بهره بانکی کاهش یافت و نظارت بر سایر بانک‌ها برای جلوگیری از پرداخت سود غیرقانونی افزایش یافت.

محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری به وزارت نفت و رییس سازمان برنامه و بودجه دستور بازنگری در نرخ خوراک پالایشگاه‌ها را داد.

تمام این موارد در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری باعث تغییر انتظارات در بازار سرمایه شد. در دو روز گذشته ارزش معاملات خرد رشد کرده و ورود پول حقیقی به بازار سرمایه مثبت شده است. نشانه‌های مثبتی که برای صعودی شدن بازار سرمایه لازم است ولی کافی نیست. همچنان شاخص کل بازار سرمایه عملکرد بهتری نسبت به شاخص هم‌وزن دارد ولی باید دید که آیا سرمایه‌ها پس از تعیین تکلیف آینده سیاسی کشور وارد بازار سرمایه خواهند شد یا خیر؟

حرکت خلاف جهت حباب طلای آب‌شده

حباب درهم هم‌جهت با دلار در روز‌ جاری کاهش یافت و در محدوده 159 تومان قرار گرفت که محدوده منطقی است. همزمان با کاهش قیمت دلار، تتر هم با دلار تهران هم قیمت ماند.

برخی تحلیلگران انتظار تحرک چندانی از بازار ارز در روز پنجشنبه و در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ندارند.

حباب سکه امامی هم‌جهت با قیمت آن کاهش یافت ولی حباب ربع سکه و طلای آب شده روند صعودی به خود گرفت.

در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری و در مناظرات، رفع تحریم از مواردی بود که اکثریت نامزدهای ریاست جمهوری به آن اشاره می‌کردند البته راه‌هایی که به رفع تحریم از نظر کاندیداها منجر می‌شد متفاوت بود. با توجه به سطح بالای تحریم‌های اعمال شده بر ایران، بازار ارز مانند گذشته به تحریم‌ها واکنش آنی نشان نمی‌دهد امروز وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال کرد و وزارت خزانه‌داری ایالات متحده مدعی شد که 50 نهاد و شخص ایرانی به دلیل ارتباط با شبکه بانکی مخفی مشمول تحریم شده‌اند.

با وجود اعمال تحریم‌ها بازار ارز در روز جاری با اصلاح قیمت همراه شد ولی آنچه مشخص است رفع تحریم و قبول اف‌ای‌تی‌اف از مواردی است که می‌تواند انتظارات افزایشی در بازار ارز را خاموش کند.

با پایان یافتن مناظرات ریاست جمهوری و با نزدیک شدن به ساعات پایانی مهلت تبلیغات نامزدهای ریاست‌جمهوری، موضوع اجماع در جبهه اصول‌گرایان داغ‌ترین خبری است که پیگیری می‌شود.

با وجود کاهش قیمت‌ها، حباب طلای آب شده در روز جاری 0.6 درصد رشد کرد، در گذشته حباب طلای آب شده غالبا منفی بوده است و یا در نزدیکی محدوده صفر تابلو قرار داشت ولی با احتساب معاملات امروز، 9 روز است که حباب طلای آب‌شده بالای یک درصد است.از نظر تکنیکی اندیکاتور مکدی سیگنال صعودی صادر کرده است ولی محدوده 15 میلیون و 250 هزار تومان مقاومت سرسختی است که طلای آب شده برای صعودی شدن باید آن را بشکند.

محدوده 14 میلیون و 300 هزار تومان هم محدوده حمایتی طلای آب شده است.

معاملات1

در روز جاری ارزش معاملات صندوق‌‌های طلا و ورود پول حقیقی به این صندوق‌ها کاهش یافت این مسئله نشان می‌دهد در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری معامله ‌گران هم احتیاط بیشتری را اتخاذ کرده‌اند.

معاملات2

مرجع: اقتصاد نیوز

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *