بورس در پسا انتخابات + نمودار

بورس در پسا انتخابات + نمودار

انتخابات ریاست جمهوری در ایران، از مهم­‌ترین رویدادهای اثرگذار بر وضعیت بازار سهام است. طبیعتا مشخص­ شدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری می­‌تواند حدودی، سمت­ و­ سوی سیاست­‌های مالی، پولی و تجاری را مشخص کند و مسیر آتی هر یک از این پارامترهای مذکور نیز به شدت بر شرایط حاکم بر بازار سهام اثرگذار است.

بورس تهران نیز در چند روز اخیر با رشد نسبی قیمت­‌ها همراه شده است و بسیاری از سهام‌دارانی که در سنوات اخیر در تالار شیشه‌­ای به مرز استیصال و درماندگی رسیده اند، امیدوارند که بازار با مشخص ­شدن نتیجه انتخابات با تداوم رشد قیمت‌­ها همراه شود.

بررسی سوابق تاریخی تغییرات شاخص کل بورس در یک ماه پس از انتخابات ریاست جمهوری در چهار دوره اخیر نشان می­دهد که رشد بازار پس از انتخابات سال 92 و 1400 قابل توجه بوده است. در یک ماه پس از انتخابات سال 88، بازار تغییر چندانی در کلیت خود تجربه نکرد و شاخص کل رشد اندک 0.1 درصدی را در یک ماه تجربه کرد.

سال 92 با وعده­‌های تلاش برای از سرگیری روابط با غرب مقارن بود و این موضوع سبب شد تا بازار سهام نیز به دلایلی مانند احتمال سرمایه‌­گذاری خارجی و رفع تحریم­‌ها، با رشد فوق‌­العده‌­ای در یک ماه پسا انتخابات همراه شود و شاخص کل با رشد 19.3 درصدی همراه شود. اما در انتخابات 96، داستان متفاوت بود و برخلاف دوره­‌های دیگر در یک ماه پس از انتخابات، شاخص کل با افت 1.84 درصدی همراه شد.

در آخرین انتخابات نیز در سال 1400، در یک ماه پس از انتخابات، شاخص رشد 14.2 درصدی داشت. بعد از ریزش فجیع بورس تهران در سال 99، در مناظرات و تبلیغات انتخاباتی سال 1400، موضوع بورس در راس توجه نامزدهای ریاست جمهوری قرار گرفت و بعد از مشخص ­شدن نتایج انتخابات، انتظار می­رفت که سیاست­‌های پولی و مالی و تصمیم­‌گیری‌­ها به سمتی هدایت شود که اوضاع بورس بهبود پیدا کند.

جدیدترین تحلیل‌ها در کانال تلگرام تحلیل با سیگنال
برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *